بالاخره یخ بازار مسکن شکست

بالاخره یخ بازار مسکن شکست

سرانجام یخ بازار مسکن شکسته شد

گزارشات بازار مسکن نشان می دهد تعداد واحد های آپارتمانی با رشد مواجه بوده و به دنبال آن معاملات ملکی نیز افزایش داشته است.

در سال های گذشته بازار مسکن همواره با نوسانات زیادی همراه بووده است و همین مسئله باعث شده تا یافتن مسکن خوب  و مناسب به یکی از آرزوهای دست نیافتنی مردم بدل شود.دولت یازدهم پس از شروع کار خود نیز سیاست های متنوعی را برای خروج از رکود بازار مسکن اتخاذ کرد اما امروز و در سال آخر دولت امید کمی در میان مردم برای خرید خانه وجود دارد تا بتوانند از سد مسائل مختلف عبور کنند و در این بازار آشفته به مقصود خود برسند.

گفتنی است خروج کامل از رکود بازار مسکن نیازمند آماده شدن شرایط گوناگون است اما گویا دولت توانسته تا حدودی یخ این بازار سرد و ساکن را بشکند.

گزارشات بازار مسکن نشان می دهد تعداد واحد های مسکونی شهر تهران در آبان ماه به نسبت سال گذشته در همین ماه و ماه قبل به ترتیب 21.2 و 4.1 درصد رشد داشته و به عددی حدود 12 هزار و 500 واحد مسکونی رسیده است.

در این گزارش آمده است واحدهای تا 5 سال ساخت بیشترین تعداد معامله را داشته اند و سهم 52.2 درصدی در معاملات مسکن داشته اند و پس از آن واحد های 11 تا 15 سال ساخت با 17.1 درصد معامله در رتبه بعدی قرار دارند.

همچنین بر حسب 22 منطقه موجود در شهر تهران ٰمنطقه 5با 16.4 درصد و منطقه 4 با 11.6 درصد بیشترین حجم معاملات را داشته اند.

تغییرات قیمت زمین را می توان از مهمترین عوامل رکود بازار مسکن عنوان کرد. طبق تحقیقات صورت گرفته قیمت هر متر مربع زیربنای واحد مسکونی4 میلیون و 410 هزارتومان  بوده است که این میزان نسبت به سال قبل با تورم7.3 همراه بوده است.همچنین قیمت واحد مذکور در ماه آبان نسیبت به ماه مهر با تورم0.1 همراه است.

پس از افزایش قیمت زمین از نوسانات تعداد معاملات واحدهای مسکونی نمیتوان گذشت که به سهم خودش در رکود بازار مسکن موثر است.میزان معاملات در آبان امسال به 12 هزار 459 واحد رسیده که نسبت به زمان مشابه سال قبل با رشد 4.1 درصد و به نسبت مهر ماه امسال با رشد 21.2 همراه بوده است.بیشترین رشد قیمت نیز مربوط به منطقه 9 شهری و کمترین رشد قیمت مربوط به منطقه8 بوده است.

املاک تهران

از آغاز امسال تعداد 106 هزار و 100 معامله ملک در شهر تهران به ثبت رسیده است که منطقه یک تهران گران ترین متوسط قیمت زمین را داراست و قیمت هر متر مربع زیربنای واحد مسکونی آن 9 میلیون 790 هزار تومان مورد معامله قرار گرفته است. از طرف دیگر منطقه 18 تهران با 2 میلیون 140 هزار تومان برای هر متر مربع زیر بنای واحد مسکونی ارزان قیمت ترین منطقه شهر محسوب می شود.

طبق کاوش های انجام شده بیشتر خریداران و متقاضیان مسکن به دنباله خرید واحد هایی با قیمتی معادل سه تا سه میلیون و 500 هزار تومان بوده اند و این طبقه از مردم 12.6 درصد معاملات مسکن را به خود اختصاص داداه اند. به طور کلی می توان گفت که این خریداران به دنبال واحدهایی با ارزش کلی 150 تا 200 میلیون تومان بوده اند.بیشترین واحدهای معامله شده واحد های 60 تا 70 متری بوده است.

نوسان اجاره بهای منازل با توجه به مدت یکساله اکثر قراردادها و به علت تاثیرپذیری از تورم با تحول این شاخص تغییر می کند.با این حال می توان گفت که شاخص اجاره مسکن با افزایش 10.4 درصدی همراه بوده است.  نهایتا می توان گفت جایی که نرخ تورم از میزان رشد قیمت مسکن کمتر بوده است و همچنین نرخ سود تسهیلات بانکی نیز تک رقمی شده شرایط را برای خانه دار شدن جوانان تسهیل کرده است.

با تشکر از خبرآنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز