بازار مسکن در آستانه تحول

بازار مسکن در آستانه تحول

مشکلات زیادی بر سر راه بازار مسکن وجود دارد تا از وضعیت فعلی خارج شده و به دوران رونق خود نزدیک شود تا از این شرایط خارج گردد. متاسفانه در سال های اخیر شاهد وضعیت بسیار بدی برای مسکن بوده ایم. بسیاری از مشاغل مربوط به حوزه مسکن در این دوره با مشکلات اساسی مواجه شده اند و همین موضوع توانسته مشکلات رکود در اقتصاد ایران را چندین برابر نماید. مشکلاتی که باعث بیکار شدن تعداد بسیار زیادی از کارگران شده است. این کارگران در مشاغل مربوط به مسکن یا مشاغلی که به صورت غیرمستقیم با مسکن در ارتباط بوده اند مشغول به کار بوده اند.

املاک تهران

یکی از مشکلاتی که باعث شده تا مسکن همچنان در رکود باقی بماند این است که حواشی بسیار زیادی برای ساخت یک واحد ساختمانی وجود دارد. این حواشی باعث می شود تا ساخت مسکن با چالش مواجه شده و به تبع آن برای دوران پس از رکود مسکن دچار مشکل کمبود خانه باشیم .

بازار مسکن

در حال حاضر برای ساخت یک واحد آپارتمان هزینه های بسیار زیادی تعریف شده است که عموما افرادی که انبوه ساز نیستند و به صورت مصرفی و شخصی خانه سازی می کنند را از ساخت خانه منصرف می کند. هزینه هایی مثل مالیات به شهرداری و همچنین پایان کار و دارایی و بیمه باعش شده تا قیمت تمام شده مسکن برای سازندگان به ویژه سازندگان خرد به شدت افزایش یابد.

دولت و تمام دستگاه های ذی ربط باید تلاش کنند تا تمامی موانعی که جلوی راه رونق بازار مسکن است را برطرف کنند. همانطور که اشاره شد ، مسکن و بازار مسکن در اقتصاد یک حوزه مادر محسوب می شود و بسیاری از مشاغل به این حوزه مربوط هستند. به اعتقاد کارشناسان مسکن ، حتی رونق گرفتن صنعت ساختمان می تواند بر روی رانندگان خودرو که به صورت کاملا غیر مستقیم و با چند واسطه به حوزه مسکن مربوط می شوند تاثیر بگذارد. هم اکنون به خاطر شرایط پیش آمده برای حوزه مسکن شاهد ورشکستگی و اخراج کارگران در کارخانه هایی مثل کاشی ، فولاد ، سنگ ، سرامیک و ... هستیم . این را اضافه کنید به کارگاه ها و کارخانه هایی که به حوزه مسکن به صورت غیر مستقیم مربوط می شوند و وضعیت اسف باری نیز برای آن ها به وجود آمده است. هرچند با پایان گرفتن سیاست های انقباضی توسط دولت یازدهم ، قطعا شاهد شرایط بهتری برای این تولیدی ها خواهیم بود.

در واقع یکی از مهمتری کارهایی که نامزدهای انتخابات پیش رو باید پس از رییس جمهور شدن انجام دهند ، سر و سامان دادن به وضعیت رکود مسکن است که در چند سال اخیر شدت یافته است. این موضوع می تواند کارنامه خوبی برای ان نامزد ها در 4 سال آینده ایجاد کند. کارخانه های تعطیل و نیمه تعطیلی که در چند سال گذشته به تعداد ان ها افزوده شده است ، نیازمند تدبیری متفاوت و راهکارهایی نوین برای رونق در اقتصاد هستند تا با کار مضاعف مشکلات فراوان پیش رو را برطرف نمایند.

یکی از این راهکار ها ارائه طرح های تشویقی توسط دولتمردان است. در تمام دنیا دولت ها برای تشویق بخش خصوصی به مسکن سازی و همچنین تشویق افراد برای خرید خانه و آپارتمان ، 80 درصد هزینه خرید و یا ساخت مسکن را در اختیار آن ها قرار می دهد. البته به صورت وام و تسهیلات با سود بسیار کم. اما در کشور با دولت تنها بخش کمی از خرید مسکن را به صورت وام در اختیار افراد قرار می دهد که در بسیاری از موارد سود تسهیلات بسیار هنگفت و زیاد است. در واقع در کشور تنها 20 درصد از خرید یا ساخت یک آپارتمان در اختیار متقاضیان قرار می گیرد که باید به صورت کامل اصلاح شود

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز