ایمنی ساختمان پس از پلاسکو

ایمنی ساختمان پس از پلاسکو

پلاسکو در کنار اثرات غمباری که داشت، درس اهمیت به ایمنی ساختمان به همه مسئولین داد

ایمنی ساختمان امر بسیار مهمی است که پس از حادثه پلاسکونگاه ویژه تری به آن شد تا ساختمان ها ایمنی بهتر و بیشتری پیدا کنند. متاسفانه ساختمان پلاسکو که حتی در زمان ساخت هم نتوانسته بود گواهی پایان ساخت بگیرد یکی از نا امن ترین ساختمان های تهران به حساب می آمده است. ساختمان هایی شبیه به پلاسکو در کشور کم نیستند و در صورت عدم رسیدگی به این ساختمان ها اتفاقاتی شدید تر و بدتر از پلاسکو اتفاق خواهد افتاد.

املاک تهران

اما نکته مهم تر از این، ایمن سازی ساختمان ها در هنگام ساخت است. در سال های اخیر با قوانین مهم و خوبی که از طرف شهرداری ها به خصوص شهرداری تهران اجرا شده است، سخت گیری هایی در زمینه ایمنی ساختمان های نوساز انجام شده که توانسته نقش بسزایی در ایمن سازی ساختمان ها بکند. ساختمان هایی که در حال حاضر ساخته می شوند اگر ایمنی لازم را نداشته باشند به مرور زمان مشکلات فراوانی را به کشور تحمیل می کنند و در سال های آتی به جای انگشت شمار بودن ساختمان ها نا ایمن بلند مرتبه سازی شده، شاهد هزاران ساختمان بلند مرتبه نا ایمن هستیم.

ایمنی ساختماناما متاسفانه کم نیستند افرادی که در حال ساخت آپارتمان هستند و نکات ایمنی را رعایت نمی کنند. این افراد متاسفانه برای کاهش هزینه های خود حاضر نیستند نکات ایمنی را رعایت کنند. این نکات ایمنی شاید هزینه هایی را برای آپارتمان سازان به همراه داشته باشد اما ذدر دراز مدت هم باعث عمر بالای ساختمان می شود و هم اینکه ساخت ساختمان بهتر و در نتیجه مشتری آن بیشتر می شود. برای ساخت یک ساختمان ایمن باید در درجه اول به نقشه ساختمان دقت شود. در صورتی که در همان ابتدای کار به نقشه به صورت ایمن نگاه نشود، به هیچ وجه نمی توان از ساختمان بنا شده انتظار یک ملک ایمن را داشت. در حال حاضر با توجه به سختگیری هایی که از طرف شهرداری ها در مورد نقشه ساختمان ها به خصوص ساختمان های بلند مرتبه صورت می گیرد شاهد ساخت ساختمان های ایمن هستند. پلاسکو اما علاوه بر مشکلاتی که برای کشور به وجود آورد و جان آتش نشانان قهرمان این مملکت را گرفت، هشدار بسیار قوی برای مسئولین و مردم بود تا ایمنی را جدی بگیرند. ایمنی ساختمان شاید مهمترین و خاص ترین نکته در ساختمان سازی باشد که اثرات آن در چندین نسل بعد پدیدار می شود. حالا با گذشت بیش از 40 روز از اتفاق تلخ پلاسکو ، همه نگاه ها به تصمیمات مسئولان در مورد ایمنی ساختمان ها است. علاوه بر آنچه که در مورد ایمنی در ساختمان های تازه ساز گفته شد، نکته مهم ساماندهی ساختمان های سن دار از نظر ایمنی ساختمان است. این ساختمان ها که اکثرا در شهر تهران قرار دارند در وضعیت نابسامانی قرار دارند. ساختمان الومینیوم و ساختمان علاءالدین در درجه اول خطر قرار دارند. این ساختمان ها باید هرچه سرعتر و قبل از اینکه فاجعه ای مثل پلاسکو اتفاق بیافتد تعیین تکلیف شوند تا دیگر شاهد چنین حوادث غمباری نباشیم اما باید به اینکته هم توجه کرد که بافت فرسوده و املاک گسترده ای که در این مناطق شهر قرار دارند نیز به علت مشکلات ایمنی در خطر هستند. دولت و شهرداری ها باید در تلاش باشند تا این املاک نیز هرچه سریعتر تعیین تکلیف شوند. کوچه های باریک بافت فرسوده باعث عدم دسترسی امکانات و تجهیزات ایمنی به نزدیکی محل های حادثه می شود و می تواند به نوع خود فاجعه آفرین باشد. مردم، مسئولین و هر آنکس که برای مردم این کشور نگرانی دارد باید دست در دست هم برای ایمنی ساختمان ها تلاش کند تا شاهد آسیب های اجتماعی بزرگ مثل پلاسکو نباشیم .

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز