انتخاب واحد مسکونی مشتریان کنونی، به چه عواملی بستگی دارد ؟

انتخاب واحد مسکونی مشتریان کنونی، به چه عواملی بستگی دارد ؟

در این مطلب تحرکات اخیر مشتریان بازار مسکن درباره ملاک های انتخاب واحد مسکونی مورد نظر برای خرید، بررسی می شود.

نوساز و ارزان و کوچک بودن واحدهای مسکونی در تهران ، مزیت بزرگی برای فروش واحدهای مسکونی به حساب می آید ؛ این نتیجه رصد تحرکات خریداران و مشتریان بازار مسکن در تهران است.

معاملات مسکن در آبان امسال نسبت به سال قبل رشد 4.1 درصدی داشته که نشان می دهد بازار مسکن در پایتخت همچنان در رکود به سر می برد. در بخش قیمت نیز ، رشد 7.3 درصدی و 4 میلیون 410 هزار تومانی نسبت به مدت مشابه سال قبل ، نشان از متعادل شدن با نرخ تورم حال حاضر است. در این بین رصد تحرکات مشتریان و خریداران مسکن در تهران ، نشان می دهد که واحدهای نوساز بیشتر فروش رفته و همچنین متراژهای کم و متوسط دارای مشتری بیشتری هستند.

تعداد معاملات آپارتمان مسکونی در پایتخت در آبان امسال 12459 واحد بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال 94 ، رشد 21.2 و 4.1 درصدی را نشان می دهد. این در حالی است که طبق بررسی های صورت گرفته ، نظریه ی تغییر تدریجی مسیر بازدهی املاک در حال بروز و اثبات است.

آمارها نشان می دهد که مشتریانی که دارای توان اقتصادی پایین تری هستند ، سهم زیادی از بازار املاک را در اختیار گرفته اند. بر اساس این آمار ها ، منطقه 9 از بیشترین رشد متوسط قیمت ، سهم 13.1 درصدی دارد. همچنین واحدهای دارای قیمت 3 تا 3.5 میلیون تومان به ازای هر متر مربع، سهم 12.6  درصدی داشته و پنج منطقه جنوبی پایتخت در نموادار بیشترین فراوانی معاملات مسکن در تهران حضور دارند. واحدهای 60 تا 70 متری نیز از بازاری 15.2 درصد سهم داشته و واحدهای تا 5 سال ساخت 52.2 درصد سهم در اختیار دارند.

پس از شناسایی 450 هزار خانه خالی در استان تهران و دامنه قیمتی بالای آنها و این که مشتریان اصلی بازار مسکن قادر به خرید این واحدها نیستند ، قسمت های دیگر بازار مسکن شلوغ شده و در حال حاضر ساخت خانه های کم متراژ و متوسط ، توصیه اکثر کارشناسان می باشد. گواه دیگر بر این مدعا ، تسهیلات 8 درصدی نوسازی بافت فرسوده از سوی وزارت راه و شهرسازی است که در نظر دارد با کمک بخش خصوصی و در 8 مدل آن را اجرایی کند.

در آبان ماه امسال تعداد 12 هزار و 459 واحد مسکونی در تهران معامله شد که رشد 21.2 و 4.1 درصدی را نسبت به ماه قبل و مدت مشابه در سال قبل نشان می دهد. بر اساس این آمار واحدهای با عمر 5 سال و کمتر بیشترین سهم از این بازار را با 52.2 درصد ، در اختیار خود دارند.

بر اساس آمار موجود درباره معاملات صورت گرفته در آبان ماه امسال ، در بین 22 منطقه پایتخت ، منطقه 5 از کل معاملات سهمی 16.4 درصدی داشته که بیشترین سهم از این بازار بوده و تعداد قراردادهای مبایعه نامه در آن بیشتر از سایر مناطق بوده است. در رتبه های بعدی این آمار ، مناطقه 4، 2 و 14 حضور دارند که به ترتیب دارای 11.6، 9.3 و 6.3 درصد سهم هستند. طبق این آمار 10 منطقه از شهر تهران (به ترتیب بیشترین درصد سهم شامل مناطق 5، 4، 2، 14، 8، 10، 7، 15، 1 و 3) دارای سهم 72.9 درصدی بوده و 27.1 درصد سهم سایر مناطق 12 گانه است.

بر اساس این آمار در آبان ماه سال 1395، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای یک واحد مسکونی که از طریق بنگاه معاملات املاک در تهران انجام گرفته، 4 میلیون و 410 هزار تومان بوده است که این قیمت نسبت به مهر ماه 95 و آبان 94 افزایش 0.1 و 7.3 درصدی را نشان می دهد. طبق این آمار، منطقه 9 با معدل 13.1 درصد، بیشترین رشد متوسط قیمت را در آبان ماه نسبت به مدت مشابه در سال قبل داشته و منطقه 8 با معدل 0.7 درصد، دارای کمترین رشد متوسط قیمت در بین مناطق 22 گانه پایتخت می باشد.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز