افزایش معاملات آپارتمان های قدیمی

افزایش معاملات آپارتمان های قدیمی

در ماه بهمن سال جاری، معاملات آپارتمان های قدیمی به نسبت ماه بهمن سال گذشته به میزان  درصد بیشتر شده است.

سهم واحدهای تازه ساخته شده از تمام معامله های مسکن در شهر تهران برای دومین سال پی در پی سقوط کرد. بهمن سال گذشته معامله ی واحدهایی که کمتر از 5 سال از ساخت آن ها گذشته بود به میزان 4،8 درصد به نسبت سال گذشته کمتر شده است. همین امسال هم این رقم کاهش 10،6 درصدی را به نسبت همین ماه در سال گذشته تکرار شد. بهمن ماه سال 96 سهم واحدهایی که تازه ساخته شده بودند از کل معامله ها، به نسبت دو سال پیش 16 درصد کمتر شد و از 56،5 درصد به 48،7 درصد رسید.

آمار به دست آمدن نشان دهنده ی این است که در ادامه ی حباب مسکن در سال 91 در هر سال سهم واحد های تازه ساخته شده از تمام معامله های مسکن، کاهش یافته است و امسال این مسئله به بالاترین اندازه ی خود رسیده است. علت های بسیار زیادی در رو آوردن متقاضیان به خریدن واحدهای قدیمی ساز دخالت داشته است که از با اهمیت ترین آن ها به کم شدن قدرت خرید خانواده ها و گرانی انتظاری که همه ساله برای بازار مسکن تهدیدی به شمار می رفته است، ذکر شده است.

در ماه بهمن سال جاری با وجود این که واحد هایی که سال ساخت آن ها کمتر از 5 سال است با 48،7 درصد بالاترین سهم معامله های مسکن در شهر تهران را به خود اختصاص داده است. و این سهم در قیاس با ماه بهمن سال گذشته 5،2 درصد کمتر شده است. در این میان سهم واحدهایی که بالای 6 سال است که ساخته شده اند 5،3 درصد رشد داشته است و در حال حاضر 51،3 درصد از تمام معامله ها را نصیب خود کرده است. بالاترین رشدی که تعداد خرید و فروش در واحدهای 16 تا 20 سال به وجود آمده است که با افزایش 46 درصدی به نسبت واحدهای مشابه در سال قبل، در حال حاضر 11،9 درصد از تمام معامله ها را مخصوص به خود کرده است. از آن گذشته واحدهایی که بین 6 تا 10 سال است که ساخته شده اند 4،2 درصد نسبت به واحدهای مشابه در سال قبل کمتر شده است.

با وجودی که بازار مسکن در حال طی کردن شرایط پیش رونق خود است، در ماه های دی و بهمن امسال به سکته ی نقطه به نقطه مبتلا شد! زیاد شدن حجم معامله ها در نیمه ی دوم سال جاری با وجود ثبات اقتصادی، رسیدن قیمت آن به کف خود، زیاد شدن توان متقاضیان مسکن، موجودی آپارتمان هایی که خالی از سکنه هستند و زیاد شدن آرام آرام  بازده سرمایه بخش مسکن به نسبت بازارهایی که رقیب آن محسوب می شوند و اتفاقاتی که در این مورد افتاد باعث شد که در ماه آذر معامله ها 50 درصد  و قیمت ها 15 درصد به نسبت همین ماه در سال گذشته زیاد تر شود. اما در شروع فصل زمستان سرعت زیاد شدن نقطه به نقطه معامله های مسکن کمتر شد. معامله ها در دی ماه 13،5 درصد و در بهمن ماه 17،7 درصد به نسبت همین ماه در سال گذشته زیاد تر شده است. این سرعت گیر در حالی به وجود آمد که تقاضا برای خریدن واحدهای قدیمی تر سهم زیادتری را به نسبت سال گذشته به خود اختصاص داده است. به دیگر سخن درصد معامله ی واحدهای تازه ساخته شده، نه تنها زیادتر نشده است، بلکه به نسبت به کل معامله ها کمتر هم شده است.

کم شدن خرید و فروش واحدهای تازه ساخته شده نشان دهنده ی این است که  در بازار مسکن این گونه واحدها رشد قیمت را قبل از موعد خود شروع کرده اند و ضربه ی ابتدایی از طرف فروشندگان این مدل واحدها به پیش رونق مسکن زده شد. و در ادامه به خاطر رشد سریع قیمت دلار که با زیاد شدن حجم تقاضا در بازار ارز روبرو شد، معامله های مسکن در ماه دی،  تاثیر گرفته از کاهش تقاضا بوده است. در ماه بهمن امسال هم بسته ی پیشنهادی بانک مرکزی در مورد پرداختن سود 20 درصد بانکی از راه گواهی سپرده که از سقوط آزاد قیمت دلار روبرو شد و آن از قیمت 5000 به 4400 تومان رسید، و این برای بازار مسکن یک شوک به حساب می آمد.

منبع: ایسنا

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز