اثر ضربه‌گیر ارزی در بازار مسکن

اثر ضربه‌گیر ارزی در بازار مسکن

اصلاح کردن سیاست های ارزی به عنوان نخستین علت برای جلوگیری از ضربه های به وجود آورنده ی رکود در قسمت مسکن عمل می کند. تجربه نشان داده است که هر وقت بازار ارز با التهاباتی واجه شده است، قسمت مسکن هم به رکود دچار شده است و از بازارهای موازی اثر پذیرفته است. اما امسال یک خطا در سرکوب ارزی و تلاش بیهوده برای کنترل نمودن آن در محدوده 4200 تومان به جهش بیشتر قیمت ها از یک طرف و ایجاد رانت از طرف دیگر منجر شد. در این شرایط فعالین بازار مسکن کوشش نمودند خودشان را با انتظارات تورمی منطیق نمایند.

اما مسائل خارجی که علت به وجود آمدن التهاب در بازارهای غیر مولد ایران شد، همچنان به قوت خودش باقی است و می تواند در بین این مدت زمان قسمت مسکن را به سمت رکود هدایت کند. رئیس جمهور آمریکا به تازگی اولین دور تحریم ها بر علیه ایران را به وجود آورده است. کارشناسان عقیده دارند اگر به تفاهماتی در روابط بین الملل دست پیدا نکنیم باید با استفاده از ظرفیت کشورهای اروپایی، روسیه، چین و هند و همین طور توان داخلی خودمان به دنبال راه حل هایی برای کم کردن تاثیرات تحریم باشیم. درست است که به شکل کامل نمی شود بازارهای کشورمان را از آسیب تحریم ها در امان نگه داریم، اما با این حال می توانیم برای هدایت اقتصاد به طرف مصونیت، قدم هایی برداریم.

بازار مسکن در طول پنج سال گذشته با ثبات قیمت همراه بوده است. حتی سال پیش در بعضی از ماه ها در منطقه های شمال شهر تهران دیده ایم که قیمت نقطه به نقطه رو کاهش رفته است. اما از روزهای پایانی سال قبل، جهش و رشد قیمت ارز و سکه اثر تورمی در بازار مسکن به وجود آورده است و از شروع امسال قیمت ها یک روند رو به بالا به خود دیده است تا این که سر انجام در تیرماه به متوسط رشد 54 درصد به نسبت ماه مشابه در سال پیش رسید. تحقیق و بررسی در مورد عکس العمل این بازار از این موضوع حکایت دارد  که بیشتر تقاضا از دو طرف سرمایه گذاری و سوداگری رخ داده است. مثلا در تیرماه سال قبل شاهد کم شدن 1،6 درصدی متوسط قیمت منطقه یک بوده ایم اما امسال به یک باره قیمت ها به میزان 55 درصد از رشد خود رسید. این موضوع از این مسئله حکایت دارد که اکثر خرید و فروش در منطقه های دارای سرانه های مصرفی بالا در حال حاضر توسط نوسان گیران رخ می دهد.

املاک تهران

محدوده قیمت مسکن شهر تهران بر اساس معاملات 13 و 14 مردادماه 97

محله

متراژ

سن بنا

قیمت

ابوذر – منطقه 17

35 متر

10 سال

82 میلیون

باغ آذری

40 متر

نوساز

93 میلیون

آگاهی

41 متر

2 سال

176 میلیون

ابوذر – منطقه 15

77 متر

2 سال

220 میلیون

حافظیه

43 متر

16 سال

230 میلیون

بریانک

58 متر

نوساز

250 میلیون

آهنگ

80 متر

12 سال

300 میلیون

آبشار دمار

82 متر

4 سال

320 میلیون

قنات کوثر

85 متر

19 سال

500 میلیون

تهرانپارس

54 متر

4 سال

515 میلیون

تاکسیرانی

102 متر

4 سال

800 میلیون

آپادانا

74 متر

3 سال

850 میلیون

دروس

66 متر

2 سال

یک میلیارد و 850 میلیون

گلابدره

202 متر

9 سال

2 میلیارد و 630 میلیون

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سلمان خادم المله-کارشناس اقتصاد مسکن- در مورد تاثیر گذاری بسته ارزی بر  روی بازار مسکن این چنین گفت: بسته ارزی به نظر می رسد حداقل روی کاغذ نسبت به آن چه که یکی دو ماه قبل اجرایی می شد بسیار عاقلانه تر است. اولاً بانک مرکزی مقداری حضور جدی تر پیدا می کند و نقش تثبیت کننده دارد. تعیین نرخ را در اختیار بازار آزاد می گذارد که این فضای رقابتی می تواند به افزایش عرضه و کاهش قیمت ها منجر شود.

او همچنین گفت: در عین حال یک نکته را توجه داشته باشیم که اتفاقات دی ماه 1396 به بعد در فضای اقتصاد کشور و بازارها عامل اصلی تورم است. به هر حال آمریکا در یک فرآیندی تصمیم به افزایش فشار اقتصادی بر ایران گرفت. تصمیم گرفتند بانک های ما را محدود کنند، اجازه فروش نفت و ورود دلار به کشور را ندهند. این آیتم ها اگر با همین وضعیتی که الان هستیم پیش برود شرایط آینده را سخت خواهد کرد. بسته ارزی یک اقدام کوتاه مدت است. برای این که از سیاست گذاری های اشتباه داخلی که خودمان ایجاد کرده ایم فاصله بگیریم. منتها مشکل این است که در بحث سیاست خارجی، یک دشمن که قدرت بالایی دارد تصمیم گرفته اقتصاد ما را فلج کند. تجربه هم نشان داده که می تواند لطماتی به اقتصاد ما بزند. بنابراین اگر تحریم آمریکا با همین سرعت و شدت باشد و توافقی صورت نگیرد، آیتم های شبیه بسته ارز هم طبیعتاً پاسخگو نخواهد بود.

املاک تهران

بنا بر گفته های خادم المله، کارایی بسته برای مدتی است که شرایط از این چیزی که در حال حاضر هست بدتر نشود. در غیر این صورت بسته هم برای به وجود آوردن تعادل در بازارها کافی به نظر نمی رسد. قسمت مسکن با 1200 حرفه و صنعت مرتبط است که مسلماً فشارهای اقتصادی باعث رکود در این قسمت ها، کم شدن تولید و بالا رفتن قیمت مسکن خواهد شد و توان خریداران مصرفی از میان می رود. پس معامله ها کم می شود و ما وارد فاز رکود جدی خواهیم شد.

او تاکید داشت که: شرایط آینده می تواند میل به زندگی در شهرهای بزرگ را از سوی هر دو قشر مرفه و ضعیف کاهش دهد. کسانی که توان مالی دارند به مناطق خوش آب و هوای اطراف شهر های بزرگ می روند و اقشار پایین برای کاستن از هزینه های مسکن به شهرهای اقماری کوچ می کنند. بنابراین اگر دولت می خواهد کاری کند باید تمرکز خود را روی تامین مسکن دهک های ضعیف در اطراف کلانشهرها قرار دهد.

در طول تیرماه 1397 به علت رشد لجام گسیخته ی قیمت ها، معامله ها نسبت به ماه گذشته و ماه مشابه سال گذشته به ترتیب 9،2 و 7 درصد کم شده است. بر مبنای گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن شهر تهران در ماه تیر ماه نسبت به خرداد ماه 460 هزار تومان بیشتر شده است و به رقم 6 میلیون و 970 هزار تومان در هر متر مربع رسیده است. در این بین بیشترین رشد در منطقه 5 ثبت شده است که نسبت به ماه مشابه سال گذشته 71،8 درصد با افزایش قیمت مواجه شده است و به متری 8 میلیون و 880 هزار تومان رسید. در منطقه 5 هم فقط از خرداد ماه تا تیر ماه متوسط قیمت 550 هزار تومان زیادتر شد.

منبع: اقتصاد آنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز