اثر آنی تسهیلات جدید مسکن بر بازار ملک

اثر آنی تسهیلات جدید مسکن بر بازار ملک

در جدیدترین گزارش از وضعیت بازار مسکن، واسطه ها و فعالان فروش مسکن خبر دادند که با تصویب طرح پرداخت تسهیلات جدید مسکن موج جدیدی از متقاضیان خرید مسکن وارد بازار مسکن شده اند و در حال بررسی قیمت ها و اطلاع از جدیدترین جزییات مربوط به خرید ملک در حد توان و استطاعت مالی خود هستند.

هفته پیش بود که مدیران بانک مسکن  از ایجاد شرایط پرداخت تسهیلات جدید مسکن برای متقاضیان خبر دادند و بعد از آن بود که بعضی از متقاضیان بالقوه تبدیل به متقاضیان حاضر در بازار مسکن برای خرید آپارتمان شدند. بسیاری از این افراد جزء دسته ای بودند که مسکن ملکی نداشتند و قصد خرید ملک را داشتند و حتی قبل از اعلام پرداخت تسهیلات جدید مسکن و قبل از راه اندازی صندوق پس انداز یکم یا افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق اقدام به سپرده گذاری در بانک مسکن برای دریافت تسهیلات 20 میلیون تومانی کرده بودند اما با توجه به اینکه این مبلغ اثر مطلوب لازم را در خرید مسکن نداشت از دریافت این تسهیلات منصرف شده بودند و بعد از آن هم موفق به خرید ملک نشده بودند.

هفته پیش بود که بانک مسکن اعلام کرد با طرحی از این گروه متقاضیان حمایت خواهد کرد به این صورت که صاحبان امتیاز وام 20 میلیونی حاصل از سپرده گذاری می توانند 20 میلیون تومان دیگر به صورت آنی و بدون اینکه بخواهند سپرده گذاری مجدد انجام دهند یا اوراق جدیدی خریداری کنند، از بانک مسکن دریافت نمایند.بنابراین اگر متقاضیان متمایل به دریافت تسهیلات 60 میلیونی باشند، می توانند مابه التفاوت تسهیلات 40 میلیونی با تسهیلات 60 میلیونی (20 میلیون دیگر) را با خریدن اوراق تامین کنند و گروهی از افراد  که قبلا 20 میلیون تومان سرمایه گذاری کرده بودند و از تسهیلات خرید مسکن استفاده نکرده بودند نیز  امتیازشان برای دریافت تسهیلات حفظ شده و  می توانند به سقف 60 میلیون تومانی که برای تسهیلات خرید مسکن در نظر گرفته شده است دسترسی داشته باشند.

همچنین هفته گذشته مدیران بانک مسکن از افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم خبر دادند. بنابراین سقف تسهیلات انفرادی خرید مسکن از محل اوراق به 90 میلیون تومان رسید این تسهیلات شامل تسهیلات 60 میلیونی به اضافه تسهیلات 20 میلیون تومانی جعاله و 10 میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده و بدون نیاز به خرید اوراق می باشد.همچنین سقف تسهیلات زوجین از این محل به 140 میلیون تومان رسید که شامل تسهیلات 100 میلیون تومانی زوجین به علاوه 20 میلیون تومان تسهیلات جعاله و 20 میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده بدون نیاز به خرید اوراق می باشد.

املاک تهران

بنابراین طبق برآورد های انجام شده قیمت هرمترمربع واحد مسکونی در تهران 4 میلیون و700 هزار تومان است که با توجه به تسهیلات جدید مسکن، متقاضیان خرید مسکن می توانند در مناطق معمولی و مصرفی پایتخت اقدام به خرید آپارتمان نمایند.

بنابراین اگر متقاضیان خرید مسکن بخواهند اقدام به خرید یک واحد 50 متر مربعی با حساب متری 4 میلیون و 700 هزار تومان کنند باید مبلغی در حدود 235 میلیون تومان داشته باشند که طبق این برآورد با تسهیلات انفرادی خرید مسکن در حدود 19 متر مربع و با تسهیلات زوجین خرید مسکن حدود 30 متر مربع از یک واحد 50 متری را می توان پوشش داد. همچنین اگر متقاضیان بخواهند واحد 70 متر مربعی بخرند باید 329 میلیون هزینه کنند که سهم تسهیلات جدید در پوشش دهی خرید آپارتمان مورد نظر مناسب است.

املاک تهران

پیش تر از این مدیران بانک مسکن، این تسهیلات را عاملی برای تسریع و تسهیل در جریان معاملات واحد های مسکونی یاد کرده وسرعت دادن به جریان رونق بازار را از اهداف تصویب تسهیلات جدید مسکن اعلام کرده بودند. از طرف دیگر فعالان و واسطه های خرید و فروش مسکن در مناطق معمولی و مصرفی معتقدند که اگر چه تحت تاثیر سقف جدید وام مسکن تقاضا افزایش یافته است و انتظار می رود تعداد بیشتری از متقاضیانی که مشمول دریافت این تسهیلات هستند وارد بازار مسکن شوند، ولی به هیچ عنوان این افزایش تقاضا به معنی هجوم متقاضیان خرید مسکن و انتظار برای افزایش نامتعارف قیمت ها نمی باشد.

منبع : پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز