آینده بازار مسکن در سال 96

آینده بازار مسکن در سال 96

در سال 96 شاهد خروج از رکود در بازار مسکن خواهیم بود

در حال حاضر که به پایان سال 95 نزدیک می شویم، همه نگاه ها به نظر کارشناسان و همچنین آمار رسمی در مورد بازار مسکن دوخته شده است. این آمار می تواند نشان دهنده وضعیت مسکن در سال آینده یعنی سال 96 باشد. رونق بازار مسکن در سال 96 می تواند کمک بسیار زیادی بهاقتصاد کشور نماید تا از این رکود فزاینده خارج شود.

املاک تهران

متاسفانه در ماه های گذشته سرمایه گذاری در بخش ساختمان سازی به جای گرفتن سمت و سوی مصرفی ، به سمت ساختمان های لوکس رفته است. لوکس سازی آن هم در دوران رکود یکی از مشکلات اساسی بازار مسکن است. مشکل بزرگ تر این است که سرمایه گذاری انجام شده در این بازار لوکس! قفل شده است و خرید و فروشی در این بازار نیز انجام نمی شود. با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری در این بخش، قفل شدن این سرمایه در این بازار بسیار ضرر رسان است.

بازار مسکن

در سال 96 باید روند سرمایه گذاری بر روی بازار مسکن به سمت مسکن مصرفی پیش رود. مسکن مصرفی یعنی ساخت ساختمان برای خانه اولی ها ، بد مسکن ها و همچنین افرادی که در بافت فرسوده شهر ها زندگی می کنند. هرچند دولت نیز طرحی در این زمینه مخصوصا برای دهک های پایین جامعه دارد که مسکن اجتماعی نام دارد و می تواند کمک زیادی به راه اندازی و تقویت این بخش نماید. مسکن اجتماعی با هدف به کارگیری بافت فرسوده برای ساخت مسکن و همچنین خانه دار کردن دهک های پایین جامعه شکل گرفته تا مشکلات این بخش را نیز حل نماید.

باز هم طبق آمار رسمی کشوری، در حالی که در سال های گذشته اکثر تسهیلات بانکی به سمت ساختمان های لوکس روانه شده و برای این نوع ساختمان ها هزینه شده است، اما بیش از نیمی از معاملاتی که در سال جاری صورت گرفته مربوط به ساختمان های ارزان قیمتی است که زیر 300 میلیون تومان قیمت دارند و کمتر از 80 متر زیر بنا به خود اختصاص می دهند. البته این اعداد و ارقام مربوط به املاک تهران است. ملک های لوکس در تهران آنچنان با استقبال مواجه نشده اند زیرا هم متراژ بالا و هم قیمت بسیار بالایی دارند.

اما خروج از رکود مسکن می تواند تبعات بسیار زیادی را نیز برای اقتصاد کشور داشته باشد. هرچند به اعتقاد برخی کارشناسان خبره مسکن این بار خروج از رکو با ایجاد حباب قیمتی مواجه نخواهد شد چرا که دوران رکود بیش از حد تصور به طول انجامیده است. در واقع جنس رکود این بار با دفعات قبل متفاوتاست و به همین علت است که جنس خروج از رکود نیز متفاوت خواهد بود. ایجاد نشدن حباب قیمتی بعد از خروج از رکود پیش بینی بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن است.

در مورد افزایش تقاضا نیز نظرات متعددی بین کارشناسان وجود دارد. برخی کارشناسان معتقدند که در دوران خروج از رکود شاهد هجوم تقاضا در بازار مسکن هستسم. این کارشناسان با توجه به این نظر نگران افزایش قیمت نیز هستند. اما برخی دیگر با توجه به کاهش نرخ رشد جمعیت و همچنین عدم رشد مهاجرت به شهر های بزرگ معتقدند که این اتفاق یعنی هجوم تقاضا نمی افتد. در واقع این تصور توسط برخی از کارشناسان مسکن کاملا نقض شده است. باید دید در این زمینه نظر کدامیک از کارشناسان درست خواهد بود.

در هر صورت آنچه که برای بازار مسکن مهم است این است که خروجی آرام و بی دردسر از آن صورت گیرد تا بعد از سه سوال ونیم رکود بی شاعبه شاهد رونق در این بازار مهم و حیاتی باشیم. برای این اتفاق نیازمند همت دولت و کمک همه مردم است تا وضعیت رکود هرچه سرعتر پایان یابد.

 

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز