آمار مسکن در چه وضعیتی است؟

آمار مسکن در چه وضعیتی است؟

آمار های رسمی مسکن از رشد کم معاملات و رشد بیشتر قیمت مسکن حکایت دارد

در روزهای اخیر بحث های زیادی پیرامون رکود در بازار مسکن شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند در صورت خارج شدن بازار مسکن از رکود سه ساله ، افزایش قیمت ناگهانی به سراغ این بازار خواهد آمد. البته کم نیستند کارشناسان بلند پایه مخالف این نظریه، این دسته معتقدند به علت رکود بسیار طولانی مدت، جهش قیمت اتفاق نخواهد افتاد.

اما حالا آماری که از بانک مرکزی منتشر شده است بیانگر این موضوع است که در ماه دی قیمت مسکن گران تر شده است و همین امر می تواند هشدار هایی را در این زمینه در پی داشته باشد. مسئولان در کنار تمامی تلاش هایی که انجام می دهند باید به شدت مراقب باشند تا قیمت مسکن دچار جهش نشود. جهش ناگهانی قیمت می تواند آثار بسیار بدی در اقتصاد داشته باشد و همه بخش های کشور را دچار مشکل سازد.

طبق آمار مسکن از بانک مرکزی قیمت مسکن نسبت به ماه پیش 1.4 درصد افزایش داشته ست. این رقم نسبت به سال گذشته 9.9 رشد کرده است. یعنی قیمت مسکن نسبت به دی ماه 1394 ، کمی کمتر از 10 درصد رشد داشته است. این در حالی است که هنوز رکود مسکن پا برجاست و معلوم نیست در صورت آب شدن رکود طولانی مدت بازار مسکن، شاهد چه افزایش قیمتی خواهیم بود.

در حالی که نسبت به دی ماه سال گذشته حدود 10 درصد بر قیمت مسکن افزوده شده است، میزان معاملات تنها 3.2 درصد افزایش داشته که نشانه خوبی نیست. این آمار نشان می دهد همچنان وضعیت رکود بر بازار مسکن حکم فرماست و برای عبور از آن نیاز به تدبیر بیشتری خواهد بود.

آمار مسکن

اما گزارش بانک مرکزی نکات بسیار زیادی را در پی داشته و می توان مدت ها روی آن بحث و بررسی انجام داد که از حوصله این مطلب خارج است. طبق بررسی های سایت صدف و بر اساس اعلام آماری بانک مرکزی، در شهر تهران بیشترین معاملات مربوط به آپارتمان هایی است که بازه قیمتی 30 تا 35 میلیون ریال به ازای هر متر مربع بنا داشته اند. گروه بعدی نیز آپارتمان های 25 تا 30 میلیون ریالی هستند؛ و رتبه بعدی نیز متعلق به ساختمان هایی در رنج قیمتی 35 تا 40 میلیون هستند. مجموع درصد این سه بازه حدودا 61 درصد است. نکته جالب توجه این است که متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران برابر 44.9 میلیون ریال است و آمار بدست آمده نشان می دهد که اکثر معاملات یعنی چیزی در حدود 61 درصد معاملات، در زیر قیمت متوسط بوده اند. این نشانگر موضوع بسیار مهمی است که مسئولان باید به آن توجه ویژه ای کنند.

مسکن تهران

اما نکته بعدی در مورد اجاره مسکن است. به گزارش صدف، در دی ماه 1395 در شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال گذشته  ، اجاره بهای واحد های مسکونی به صورت متوسط 11.1 درصد رشد داشته است. حتی میزان رشد اجاره بهای واحد های مسکونی از خود قیمت ملک بیشتر است. نکته ای که می تواند نشانگر وضعیت بی سر و سامان اوضاع اجاره مسکن باشد. قطعا نظارت های ویژه می تواند عوامل این چنینی را به شدت کاهش داده و اجازه سوداگری را به سوداگران حوزه مسکن ندهد.

اما موضوع مشخص این است که طبق آمار بدست آمده استقبال از خرید مسکن بیشتر شده است و همین امر نشانه خوبی است چرا که در صورت خارج شدن مسکن از رکود، بسیاری از مشاغل نیز از حالت رکود خارج می شوند. اما نکته مهم این است که مسئولان باید دقت کنند که افزایش قیمت مسکن – آن هم افزایش ناگهانی آن – تبعات خوبی برای کشور و اقتصاد آن ندارد. لذا باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا در کنار خروج از رکود، قیمت ها به صورت ناگهانی افزایش نیابد.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز