نجات اقتصاد ایران در گرو خروج از رکود مسکن

نجات اقتصاد ایران در گرو خروج از رکود مسکن

در صورت خارج شدن مسکن از رکود، شاهد شکوفایی اقتصاد خواهیم بود

رکود به وجود آمده در بخش های مختلف، در حال حاضر از مهمترین معضلات اقتصاد کشور است که بسیاری از مشکلات دیگر نیز به آن وابسته هستند. رکود فراگیری که تمامی بخش های کشور را به حالت انجماد درآورده است، مشکلات بسیار زیادی برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است و بسیاری از بیکاری های به وجود آمده ناشی از رکود فراگیر در کل بخش های کشور است.

یکی از بزرگترین و حساس ترین بازار های ایران که دچار رکود بسیار شدید چند ساله شده است، حوزه مسکن است. رکود در حوزه مسکن تقریبا از آغاز دولت یازدهم شروع شده و علی رغم تلاش های بسیار دولتمردان، هنوز به قوت خود پابرجاست. رکود در حوزه مسکن علاوه بر درگیر کردن و ایجاد مشکل به صورت مستقیم برای مشاغلی که کاملا به مسکن وابسته اند ، مشکلات فراوانی را برای مشاغل غیرمستقیم مرتبط با مسکن ایجاد کرده است.

املاک تهران

در حالی که دولت تمام تلاش خود را برای پایان دادن به رکود در کشور به کار بسته است، برخی کارشناسان نگران هستند که در صورت خارج شدن کشور از این رکود قیمت مسکن به یک باره افزایش پیدا کند. موضوعی که می تواند ضربه مهلکی برای اقتصاد ایران باشد. هرچند که دسته دیگری از کارشناسان مسکن معتقد هستند که به علت طولانی شدن دوران رکود، در صورتی که مسکن از رکود خارج شود، اتفاقات گذشته دیگر تکرار نخواهد شد و شاهد جهش قیمت نخواهیم بود. در گذشته پس از دوران رکود، مسکن همواره با جهش قیمت رو به رو بوده است.

اقتصاد

البته به هر حال ممکن است به علت تزریق منابع مالی پیش از خروج از دوران رکود و همچنین احداث ساختمان های جدید، شاهد افزایش قیمت خواهیم بود. به موارد گفته شده افزایش قیمت مصالح ساختمانی و زیاد شدن دستمزد کارگران در سال 96 را نیز اضافه کنید.

کارشناسان مسکن بر این باور هستند که راهکار خروج از رکود مسکن، کاهش قیمت زمین است. در صورتی که قیمت زمین کاهش پیدا کند به راحتی می توان شاهد خروج از رکود بود. البته برای کاهش قیمت زمین مسئولان ذی ربط هستند که باید دست به کار شوند. در واقع این اقدام می تواند گام نخست دولت برای خروج از رکود باشد.

یکی از کارشناسان مسکن به نام آقای رزق خواه، معتقد است که یکی از اصلی ترین دلایل رکود در بازار مسکن، پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا است. این مشکل که در چند سال گذشته به وجود آمده است باعث شده تا رکود مسکن ایجاد شود. اما دلیلی که باعث تداوم این مشکل می شود، کاهش قدرت خرید مردم است. در واقع در حال حاضر خرید یک مسکن برای بسیاری از افراد کاری غیر ممکن به حساب می آید. به گفته رزق خواه، شرایط فعلی به وجود امده در بازار مسکن ناشی از به وجود آمدن حباب قیمتی است که کاهش قدرت خرید مردم نیز به این وضعیت دامن زده است.

اما احمدرضا سرحدی نیز که کارشناس مسکن است، تنها راه برای برون رفت از رکود در بازار مسکن را تزریق منابع مالی توسط بانک های عامل به این حوزه می داند. وی همچنین معتقد است که غیر واقعی بودن فیمت ها در بازار مسکن یکی از دلایل ایجاد رکود است که اگر این قیمت ها تعدیل شوند، مشکلات این حوزه نیز به راحتی برطرف خواهد شد. البته سرحدی نیز پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا را مشکل اساسی در به وجود امدن رکود می داند.

در حال حاضر می توان اقتصاد ایران را در مرحله دانست که امدگی خروج از رکود را دارد و فقط کافی است مسئولان و مردم همتی مضاعف به کارگیرند تا انجماد حاکم بر حوزه کسب و کار ایران به اتمام برسد. البته بیشتر این اقدامات در حوزه کاری دولت تعریف شده و به همین منظور مردم از دولت این انتظار را دارند.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز