رخوت و سستی بازار مسکن

رخوت و سستی بازار مسکن

یکی از بازارهای پرطرفدار و پر جاذبه در کشور ما بازار مسکن است. که در بالا و پایین شدن های قیمت ارز و طلا، توسط  واسطه گران و کاسبان بازار مسکن، به حاشیه کشیده شد و اکنون بین متقاضیان مصرفی و متقاضیانه سرمایه گزاری، خریداری مشاهده نمی شود.

اما بانک مرکزی تصمیماتی در این زمینه گرفت و این تصمیم باعث شد که قیمت مسکن 16 درصد بالاتر برود. هرچند کارشناسان می گویند این نشانه ای برای رونق و بهتر شدن بازار نیست، بلکه به این دلیل است که آن کسانی که در حال حاضر متقاضی خرید مسکن هستند، متقاضی اصلی نیستند و فقط واسطه گرانی هستند که از راه سفته ها و تقاضای صوری توانسته اند قیمت مسکن را افزایش دهند.

به همین دلیل مواردی مثل حمله ی سرمایه ها به طرف نظام بانکی کشور برای کسب سود 20 درصد گواهی سپرده، زیاد شدن درخواست خریدن دلار، و سرازیر شدن سرمایه در بازار مسکن، بالا رفتن قیمت پیشنهادی برای مسکن، و احتمال این که ممکن است صندوق پس انداز مسکن به عنوان اصلی ترین راه پرداخت وام به خریداران مسکن ورشکسته شود، این عوامل گرمی بازار مسکن را تحت تاثیر خود قرار داده اند.

خبرگزاری اقتصاد آنلاین به نقل از خبرگزاری قانون می گوید که با بررسی های انجام شده در ماه بهمن در مورد وضعیت معامله مسکن، بازار مسکن، چند ماهی گرمی و رونق زیادی داشت، اما در بهمن ماه با کاهش رونق مواجه شده است. به این علت که تب خرید دلار و زیاد شدن قیمت پیشنهادی مسکن، باعث شده که خریداران، برای خرید مسکن دچار دو دلی شوند و کم شدن سرازیر شدن پول به بازار تقاضا، یکی از تهدید های بازار مسکن است.

املاک تهران

کم شدن گیرایی بازار مسکن در روزهای نزدیک به عید

به گفته ی مشاوران املاک بازار مسکن در شب عید پارسال، گرمی بهتری داشت، و با این که در ماه های گذشته قرارداد هایی برای خرید و فروش مسکن بسته شد، اما بازار مسکن همچنان بی رونق مانده است. گزارش های وسیعی از مشاورین املاک نشان می دهد که خرید و فروش مسکن در بهمن ماه امسال، تاثیر گرفته از زیاد شدن یکباره ی قیمت پیشنهادی مسکن از طرف فروشندگان واحد های نوساز، به نسبت ماه گذشته 10 درصد کاهش داشته است. بازار مسکن که از ابتدای ماه مهر امسال رونق و گرما گرفته بود، اما در ماه بهمن با کاهش تقاضا برای معاملات مسکن روبرو شده است. بررسی های انجام شده نشان می دهد که زیاد شدن قیمت های پیشنهادی از طرف بعضی از فروشندگان واحدهای نوساز اثر خوبی روی روند معملات مسکن نداشته است و قراردادها به نسبت سال گذشته 10 درصد کمتر شده است. روش هایی که این اواخر بانک مرکزی در پیش گرفته بود، به جهت جذب پول و سوق دادن آن از بازار ارز به سمت شبکه بانکی کشور، باعث ایجاد تغییراتی شد، از جمله سیاست های مرتبط به ارائه دادن گواهی سپره ی ریالی و ارزی با سود 20 درصد است. کارشناسان می گویند که این طرح می تواند سپرده گزاری را تبدیل به یک کار جذاب کند و از جذابیت بازار مسکن کم کند.

 

هفت خوان مسکن یکم

از طرف دیگرترس ها از ورشکسته شدن صندوق پس انداز مسکن یکم به عنوان یکی از با اهمیت ترین طرح های دولت برای صاحب خانه شدن مردم طبقه متوسط زیاد تر شده است. پس از آن که مدیر عامل بانک مسکن، در مورد زیاد شدن خروجی های صندوق پس انداز مسکن نگرانی خود را بیان کرد، در کنار آن این پیشنهاد را نیز ارائه داد که دولت از صندوق توسعه ی ملی به این صندوق برای پرداخت تسهیلات یاری بدهد. قبل از این هم کارشناسان در مورد از دست رفتن اتکا به خودِ صندوق پس انداز مسکن یکم هشدار داده بودند. از زمانی که صندوق پس انداز یکم در 18 خرداد ماه سال 1394 به وجود آمد، تا الان 357 خانه برای گرفتن وام و تسهیلات در این صندوق سپرده گزاری کرده اند و تا این زمان 33 هزار فقره وام و تسهیلات به متقاضیان داده شده است. این مقدار زیاد از تسهیلات چندان جای نگرانی ندارد، اما بنا بر سخن مدیر عامل بانک مسکن این موضوع در حال زیاد شدن است و در هر هفته میزان تسهیلات پرداختی زیادتر از قبل می شود. سود این تسهیلات و وام ها در حال حاضر9,5  درصد است که در در مورد بافت های فرسوده 8 درصد کمتر می شود. پس این نوع از تسهیلات، به دلیل داشتن پایین ترین نرخ سود تسهیلات بانکی مورد توجه متقاضیان خرید مسکن قرار گرفته است.

 

یکی از پیشنهادات مدیر عامل بانک مسکن

مدیر عامل بانک مسکن یک پیشنهاد در مورد دادن وام و تسهیلات به افراد متقاضی مسکن داد و خبر داد که بانک مرکزی نیز موظف است که با این پیشنهاد موافقت نماید. ابوالقاسم رحیمی انارکی، دیروز خبری حاکی از درخواست تاسیس موسسه های پس انداز و تسهیلات منطقه ای مسکن داد و گفت: در حال سنجش امکان تاسیس و به وجود آوردن این موسسات هستیم و بعد از این که این نظریه تایید شد، درخواست خود را به بانک مرکزی می فرستیم. البته این موسسه ها در یک ناحیه ی محدود و خاص فعالیت خواهند داشت و باید تسهیلاتی که قرار است ارائه دهند را با شعاع 30 تا 40 کیلومتر ارائه دهند و برای این کار می تواند منبع های خودشان را از تمام کشور جمع آوری کنند. برای به وجود آوردن این موسسه دو درخواست ارائه داده شده است و در حال بررسی این درخواست ها هستند. و اگر این درخواست ها تایید شدند به بانک مرکزی فرستاده خواهند شد. اوگفت که این موسسه ها در واقع مانند یک بانک کوچک خواهند بود و تک شعبه ای نیستند. این موسسه ها منبع های خود را از ناحیه ی خود و دیگر مناطق جمع آوری می کنند و وام و تسهیلات ساخت برای عمران و آبادانی در آن ناحیه  و همچنین خرید  را ارائه خواهند نمود. تسهیلات این موسسه ها برای بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری هم خوب است و مورد استفاده قرار می گیرد.

 

از گذشته تا اکنون

در دولت دهم از سال 1389 تا نیمه های سال 1392، بازار مسکن دچار یک رشد نامتعارف شد و از نیمه ی دوم سال 1392 به رکود خود رسید. و این رکود تا روزهای پایانی سال 1394 بسیار عمیق و زیاد شد. سوداگران هم تلاش خود را دوباره شروع کردند و از سال 1395 در بازار مسکن تهران حرکاتی به صورت قطره چکانی ایجاد کردند که بنا بر بیان کارشناسان این نشانه ی رونق بازار نیست. رکود در بازار مسکن آرام آرام از بین می رفت و رونق به وجود می آمد. بهتر شدن درآمد های نفتی و نرخ رشد اقتصادی به خاطر رفع تحریم های هسته ای و زیاد شدن وام های خرید مسکن در دولت اول آقای روحانی اثرات بسیار خوب و مثبتی بر بازار مسکن بر جای نهاد. اما زیاد بودن خانه های نوساز و خالی از ساکنین بیشتر از آن حدی بود که بتواند بازار مسکن را از رکود و بی رمقی نجات دهد.

 

سیاست های کوتاه مدت و خاک خورده بانک مسکن

سرمایه های طلایی از جمله طلا و سکه، به نوعی دشمن جان بازار مسکن هستند که همیشه دولت برای آن ها سودهای زیادی را پرداخت می کند. به گونه ای که نرخ زیاد سود سپرده های بانکی، اثر خوبی بر بازار مسکن بر جای نمی گذارد و می توانیم آن را یکی از علت های طولانی شدن زمان رکود مسکن بدانیم. به این گونه که در حال حاضر نرخ های زیاد سود بانکی و زیاد بودن خانه های خالی مثل یک دیوار در روبروی بازار مسکن قرار دارد. بانک مرکزی از یک طرف سیاست کم کردن نرخ سود بانکی را انجام می دهد و از طرف دیگر گواهی سپرده ی ارزی، ریالی و سکه ای را با سود های 20 درصد را پرداخت می کند و این در حالی است که کارشناسان اقتصادی و بانکی همیشه گفته اند که وضع اقتصاد کشور ما با واقعی کردن نرخ ارز بهبود خواهد یافت و سیاست هایی  که در حال حاضر انجام می شود، کوتاه مدت است و راه حل خوبی برای این وضعیت امروز اقتصاد کشور نیستند.

املاک تهران

پیش بینی ناممکن

یکی از دشوارترین کارهایی که تحلیل گران با آن مواجه هستند پیش بینی آینده ی بازار مسکن است. به این خاطر که بازار مسکن در کشورمان ایران هنوز یک بازار سرمایه ای است و یک سری عوامل مثل زیاد بودن بازیگران بازار مسکن، سیاست های دولت ها، تغییرات نرخ گرانی، فراز و نشیب های نرخ بهره ی بانکی، بازار هایی که جایگزین سرمایه گزاری شده اند(مثل بانک، بورس، طلا و دلار) اقدامات بانک ها در مورد وارد کردن پول و وام به بخش مسکن، پیشروی هرمی ازدواج و تقاضا برای مسکن، و بسیاری از عوامل دیگر، از جمله مواردی هستند که باعث می شوند نتوانیم آینده ی بازار مسکن را پیش بینی کنیم. درست است که پیش بینی های گوناگونی در مورد آینده ی بازار مسکن انجام می شود، اما چیزی که بیشتر از طرف کارشناسان مطرح می شود این است که به این زودی ها بازار مسکن رونق و گرما نمی گیرد.

 

مصیبت بازار مسکن

محمد کهندل کارشناس اقتصادی می گوید که مسئولان کشور برنامه ی خاصی برای کارهایی که قرار است انجام شود و کارهایی که نباید انجام شود ندارند و این موضوع باعث ایجاد مشکل در مکانیز اقصاد کشور می شود. اکنون سوالی که مورد بحث است این است که چگونه با زیاد شدن تورم و گرانی در جامعه قیمت مسکن زیادتر شده است؟ زیاد شدن قیمت مسکن در این شرایط به جز سفته بازی و معاملات صوری چیز دیگری در پی ندارد. تقریباً چند ماهی است که قسمت مسکن کشورمان یک شوک بزرگی را تجربه کرده است و این شوک برای اقتصاد ما خوب نیست. متاسفانه در حال حاضر دلالان و کسانی که احتیاجی به مسکن ندارند، به بازار مسکن آمده اند و باعث زیاد شدن حبابی قیمت مسکن شده اند. و این گونه است که جوانی که قصد صاحب خانه شدن را دارد نمی تواند آن را بخرد و به جای این که منابع مادی صرف تولید و ایجاد اشتغال شود، به جیب دلالان و سودجویان روانه می شود.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز