تغییر ذائقه صاحبخانه‌ ها از رهن به اجاره

تغییر ذائقه صاحبخانه‌ ها از رهن به اجاره

امسال تابستان در بازار اجاره بها به‌ دلیل کاهش نرخ سود بانکی صاحبخانه ها به تغییر ترکیب رهن و اجاره را به نفع اجاره دامن زدند و این مساله باعث فشار بیشتر به مستأجران شد.

یکی از مهم‌ترین اتفاقات بازار اجاره بها در تابستان تمایل موجران به دریافت اجاره به جای رهن بود که علت آن تغییر نرخ سود بانکی بود به صورتی که در بنگاه‌های املاک کاهش فایل‌های رهن کامل به چشم می خورد.

هر سال معمولا در فصل پاییز تب و تاب قیمت‌های بازار اجاره بها تا حدودی به نفع مستأجران کمتر می‌شود ولی در عین حال شاهد کاهش خانه‌های عرضه شده برای اجاره نیز هستیم و به همین علت هر چند بازار اجاره بها در فصل پاییز  قیمت‌ها نسبت به تابستان مناسب تر می‌شود ولی افراد متقاضی نمی‌توانند به‌خاطر کمبود عرضه جابه‌جایی خود را به پاییز منتقل نمایند.

اکثر اوقات فصل تابستان فصل رونق و زیاد شدن میزان عرضه و تقاضا در بازار مسکن است و ما شاهد بیشترین جابه‌جایی‌ها بویژه در بازار اجاره بها در این فصل از سال هستیم. طی تابستان سال جاری در بازار اجاره به‌ دلیل کاهش نرخ سود بانکی موجران اقدام به تغییر ترکیب رهن و اجاره به نفع اجاره کردند و این مساله باعث تشدید فشار به مستأجران شد. با وجودیکه میانگین افزایش اجاره بها در تهران در شهریورماه امسال 8.6 درصد اعلام شد، ولی حسام عقبایی رئیس مشاوران املاک گفت که تابستان سال جاری اجاره بها در بعضی از مناطق تهران تا 40 درصد هم افزایش داشت طبق تجربه سنوات گذشته هر زمانی که سود سپرده‌های بانکی کاهش می‌یابد صاحبان مسکن برای پوشش‌دهی هزینه‌های خود اقدام به بالا بردن اجاره بها می کنند.

نقش دولت در بازار رهن و اجاره

به گفته محمود جهانی کارشناس بازار مسکن در سال جاری به‌ دلیل تغییر در ترکیب اجاره و رهن و تمایل مالکان به دریافت اجاره بها به جای رهن موجب شده که افزایش میزان اجاره بها نسبت به سال‌های گذشته بیشتر حس شود در حالی که افزایش عجیب و غریبی در این بازار اتفاق نیفتاده است. این کارشناس بازار مسکن اعتقاد دارد طبق تجربیات گذشته دخالت دولت برای نظارت و کنترل اجاره بها کارساز نبوده و دولت دارای ابزار لازم برای این کار نیست، البته در صورتی که در قالب یک برنامه‌ منظم سیاست‌های تنظیم بازار اجاره تدوین شده  و بسترهای مورد نیاز آن نز تامین گردد نظارت بر این بازار مفید واقع خواهد شد. وی در ادامه گفت البته دولت  باید برای قشر کم درآمد و ضعیف جامعه برای اجاره به طور مستقیم وارد بازار اجاره شود و برنامه‌هایی مثل مسکن اجتماعی می‌تواند به این موضوع کمک نماید. در کشورهای پیشرفته که دولت دخالت زیادی در اقتصاد ندارد ولی موقعی که بازار مسکن به مشکل بر می خورد دولت‌ها برای حل آن دخالت کرده و وارد عمل می شوند.

این کارشناس بازار مسکن در ادامه می‌افزاید در حال حاضر میزان واحدهای اجاره ای در کل کشور پایین است که دادن مشوق هایی به بخش خصوصی برای حل کردن مشکل بازار اجاره می‌تواند موثر باشد.

رشد قیمت‌ ها در بازار خرید و فروش

افزایش قیمت فروش نسبت به فصل تابستان از تغییرات محسوس دیگر در بازار این روزهای مسکن است، به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک قیمت مسکن در تابستان امسال نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته است ولی در نیمه دوم سال باید منتظر رشد میزان قیمت‌ها تا 10 درصد باشیم. بررسی مشاهدات میدانی در بازار مسکن نیز نشان دهنده این است که با افزایش میزان معاملات در تابستان و ورود وام‌های خانه اولی به بازار مسکن قیمت‌ها نسبت به شهریور افزایش یافته است. به گفته یک مشاور املاک در خیابان مختاری نرخ فروش ملک در این منطقه در تابستان 2میلیون و 600 تا 700 هزار بود ولی در حال حاضر این نرخ به 3 میلیون رسیده و صاحبان املاک نرخ‌های خود را زیادتر نموده اند.

بررسی ها در مناطق دیگر تهران نیز نشان دهنده افزایش نرخ‌های فروش نسبت به تابستان است و نظر مشاوران املاک بر این است که افزایش میزان تقاضا یکی از علت هایی است که باعث شده مالکان  چند سالی به‌ دلیل رکود منتظر فروش ملک به قیمت مناسب بودند از این فرصت استفاده کرده و قیمت‌های خود را به‌ دلیل رکود چند ساله افزایش دهند که اگر افزایش قیمت‌ها منطقی نباشد متقاضیان مسکن باز هم توان مالی برای خرید نخواهند داشت.

طبق آمار از اول مهرماه تا پایان 23 مهرماه، تعداد 10هزار و 971 قرارداد خرید و فروش ملک در شهر تهران ثبت گردیده است، این افزایش نسبت به میزان قراردادهای خرید و فروش در مدت مشابه سال گذشته 14درصد بوده است. آمار تحولات بازار مسکن در کل کشور نیز دارای تغییراتی به‌موازات تحولات بازار مسکن در شهر تهران بوده است ،به طوری که تعداد معاملات مسکن کشور در 23 روز ابتدایی مهرماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارای 14.5درصد افزایش بوده است.

منبع : خبرآنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز