بررسی بحران بخش مسکن در آمریکا

بررسی بحران بخش مسکن در آمریکا

آیا التهاب این روزهای بازار مسکن آمریکا موجب شکل گیری بحران های مالی خواهد شد؟

با مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا تقاضای مصرفی بازار مسکن این کشور افزایش یافت. همین مسئله باعث شد تا قیمت مسکن در آمریکا به صورت جهشی بالا رود. مطابق آمار، شاخص مسکن آمریکا، بالاترین میزان خود را در طول دهه اخیر تجربه می کند. کارشناسان، تحلیل جامعه آمریکا مبنی بر نداشتن برنامه حمایتی حوزه مسکن از سوی دولت ترامپ را علت این جهش می دانند.

هم اکنون شاخص قیمت مسکن در آمریکا با 6.2 رشد در ماه سپتامبر موجب افزایش رقابت در خرید مسکن شده است.

تحلیل ها نشانگر آن است که در سال آتی متوسط قیمت مسکن در این کشور 4 درصد افزایش خواهد یافت. خوش بینی های سمت عرضه بازار مسکن موجب شده تا در حال حاضر متقاضیان خرید مسکن با کمبود خانه های فروشی مواجه باشند. از طرفی انتخاب نا متعارف پزشک مغز و اعصاب برای تصدی عنوان وزیر مسکن آمریکا باعث به وجود آمدن تنش روانی در این بازار شده است.جامعه آمریکا در حالی با حباب قیمت مسکن رو به رو است که هنوز خاطره بحران مسکن در سال2008 و اثرات آن بر زندگی خود را هنوز از یاد نبرده است. مسئله ای که آمریکا را با یک بحران مالی فراگیر رو به رو کرد. اقتصادهای بزرگ دنیا همه در دام  بحران های مالی سال 2008 گرفتار شدند تا جایی که به نزدیکی دره سقوط کشانده شدند. از همین رو بخش مسکن آمریکا در کانون توجهات قرار گرفت. بر این مبناست که اقتصاددانان و صاحب نظران همیشه به تغییرات بخش مسکن آمریکا چشم می دوزند.آخرین اطلاعات منتشر شده پیرامون مسئله مسکن آمریکا نشان می دهد که شاخص این حوزه برای پنجاه و سومین ماه متوالی با رشد مواجه بوده است که به نوع خود رکوردی برای بزرگترین اقتصاد دنیا محسوب می شود. نگرانی ها دقیقا از جایی آغاز می شود که داده ها از قرار گرفتن  شاخص مسکن آمریکا در سطحی بالاتر از بحران مالی سال 2008-2007 حکایت می کند. این مسئله شکل گیری حبابی در این حوزه را بیان می کند که ترکیدنش ضربات سهمگینی بر پیکره بی جان اقتصاد جهان وارد می کند.

املاک تهران

کارشناسان بر این باورند که همراه  با محدودیت عرضه‌ ی موجود، نرخ سود پایین وام‌های رهنی باعث می شود تا تقاضای خرید در بازار تحریک شود. همین مسئله شتاب رشد در قیمت‌های مسکن را در پی دارد. اما بیل بنفیلد، معاون موسسه ارائه‌دهنده وام‌های رهنی «کوئیکن لوآنز» با نظر سایرین که باعث افزایش نگرانی ها مبنی بر شکل گیری حباب در بازار مسکن و ترکیدن آن شده است موافق نیست.او در این مورد می گوید:"باید مشاهد شود که رکورد جدید به ثبت رسیده تا چه تحت تاثیر اعتبارات گسترده ای که در گذشته وجود داشته است می باشد.همچنین باید بررسی شود که شکل گیری حباب تا چه میزان از گمانه زنی ها باد شده است.من عقیده دارم این افزایش ناشی از کمبود عرضه مسکن و رقابت پدید آمده برای خرید خانه به خصوص در غرب آمریکا است.هر وقت عرضه مسکن زیادتر شود و خریداران با گزینه های متنوع مواجه شوند بازگشت قیمت های به سطح معمول را شاهد خواهیم بود."

از طرفی کارشناسان معتقدند با این شرایط حتی نرخ بهره هم نمی تواند بخش مسکن آمریکا را از التهاب خارج کند. پرسشی که سیاست‌گذاران را به خود درگیر کرده این است که آیا بالا بردن نرخ بهره و همچنین افزایش هزینه‌های وام گرفتن از سوی فدرال رزرو، موجب فرونشاندن تب قیمت‌های حبابی مسکن آمریکا خواهد شد؟

کارشناسان پیش بینی می کنند چنانچه میزان وام های رهنی افزایش یابد با این حال باز هم رشد قیمت مسکن تا سال آینده هم ادامه خواهد داشت.کارشناسان در ادامه می گویند: اگر فدرال رزرو بخواهد بازار را در شرایط فعلی نگه دارد باید نرخ بهره در طی چندین نوبت بالا ببرد.

منبع:اقتصاد نیوز

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز