بازگشت مجدد بازار مسکن به رکود

بازگشت مجدد بازار مسکن به رکود

چهارمین پاییز متوالی همراه با رکود بازار مسکن از راه رسید.

با وجود دو بسته ای که دولت برای رونق بازار مسکن به ویژه در بخش تقاضا در نظر گرفته است ، اما ساخت و ساز همچنان کند است و به تبع آن خرید و فروش هم به کندی انجام می گیرد. آزادشدن خرید و فروش مسکن مهر نیز قادر به رونق دادن بازار مسکن نبوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، گزارش ها نشان می دهد با وجودی که واحدهای کلیدخورده مسکن‌مهر هم اکنون با 200 هزارتومان زیر قیمت بین  700 تا 800 هزار تومان به ازای هر مترمربع، عرضه شده،اما تقاضا برای این واحدها بسیار کم است و به گفته پیمانکاران این خانه ها روی دست سازندگان مانده است.

انتظار می رفت تابستان امسال با افزایش تسهیلات  و میزان وام مسکن واز سویی آغاز ثبت نام برای صندوق پس انداز مسکن یکم، خرید و فروش مسکن رونق بگیرد،این درحالی است که گزارش های رسمی نشان می دهد که حتی 10 درصد از حجم معاملات مسکن هم کاهش یافته است.

 وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که رشد قیمت مسکن به قیمت ثابت طی بهار و تابستان امسال صفر و به قیمت واقعی منفی 20 درصد بوده است.درهمین حال بانک بانک مرکزی اعلام می کند که میانگین قیمت مسکن در تهران طی شش ماه نخست سال جاری 10 درصد افزایش پیدا کرده است. در گزارش بانک مرکزی تورم بهار وتابستان مسکن 6 درصد اعلام شده که مهترین دلیل  این کاهش هم،کندی در خرید و فروش ارزیابی شده است.

پیش بینی ها حاکی است که رکود در فصل پاییز و زمستان ادامه خواهد داشت.چه آنکه در بسیاری از شهرهای جدید پروژه های ساخت و ساز تقریبا متوقف شده است.قیمت مسکن در شهرهای جدیدی مثل هشتگرد،اندیشه و پردیس نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نکرده و معامله گران بازار مسکن در این شهرها عنوان می کنند که کاهش تقاضا عامل توقف قیمت ها شده است.

از سویی کارشناسان پیش بینی می کنند در صورتی که بازار در رکود باقی بماند، نگرانی هایی در مورد آینده اشتغال در این صنعت افزایش خواهد داشت. مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو در گفت وگویی با خبرآنلاین،تحرک بازار مسکن را موجب تحرک در صنایع معدنی و در نهایت رونق معادن کشور عنوان می کند.

آنها در عین حال این توصیه را هم به دولت می کنند که با تسریع در پرداخت بدهی های خود را به شبکه بانکی قدرت تسهیلات دهی بانکها را افزایش داده و امکان پرداخت تسهیلات تازه را چند برابر کنند. اگرچه دولت ابتدای سال جاری برنامه ریزی کرده بود که با ایجاد رونق در بخش های ساخت و ساز و عمرانی نرخ بیکاری را کاهش دهد،اما براساس اعلام بانک مرکزی،تنها یک پنجم از بودجه عمرانی در شش ماه نخست سال جاری تخصیص یافته که این موضوع نشان می دهد با شروع فصل سرما و کاهش ساخت و ساز این هدف نیز عملا محقق نشود.

در همین حال علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفته است:«ما پیش‌بینی می‌کنیم که ثبات نسبی در معاملات وجود داشته باشد. در حال حاضر حدود 15 هزار معامله آپارتمان در شهر تهران به صورت ماهانه انجام می‌شود و با توجه به اینکه دامنه این معاملات در بدترین شرایط شش یا هفت هزار واحد و در بهترین شرایط نیز 22 هزار واحد بوده است، تعداد 15 هزار واحد رقم قابل قبولی است و اگر با همین نسبت حرکت کند، روند مطلوبی به نظر می‌رسد.»

با عبور پاییز از دومین ماه خود فصل نقل و انتقال و جا به جایی ها تقریبا فروکش کرده و حالا به گفته کارشناسان بازار مسکن به خواب زمستانی چهارم خود فرو خواهد رفت تا شاید در آستانه بهار 96 سیاست های جدید دولت موجب خروج این بخش از اقتصاد از رکود شود.

منبع : اقتصاد آنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز