پروژه های مشارکت در ساخت، در منطقه 22 دریاچه چیتگر

پروژه های مشارکت در ساخت، در منطقه 22 دریاچه چیتگر

پروژه های مشارکت در ساخت، در منطقه 22 دریاچه چیتگر


 

 

املاک صدف 22  :    یکی از بحث های داغ بین سرمایه گذاران  ، سرمایه گذاری در منطقه 22 و دریاچه چیتگر است . منطقه 22 تهران را از نظر جغرافیایی می توان بزرگترین قطعه پایتخت جهت سرمایه گذاری در غرب تهران دانست .

 

در این مقاله خواهید خواند:

پروژه های پیشفروش تعاونی ساز

گاهی این دسته از پروژه ها به رکود می خورند و به هر دلیلی پروژه متوقف می شود. در این حالت بهترین راهکاری که پیش روی تعاونی ها قرار دارد به مشارکت گذاشتن پروژه است. به این معنی که زمین و جواز متعلق به تعاونی است و ساخت را تا پایان کار یک سازنده بر عهده می گیرد و کل برج را با درصد مشخصی که توافق می کنند و طی قراردادی با هم شریک می شوند. در این قرارداد که بین تعاونی و سازنده منعقد می شود طرفین نسبت به همدیگر تعهداتی را تقبل می کنند و طبق همین تعهدات و شرایط توافق شده تا پایان پروژه با یکدیگر ادامه می دهند.

پیش خرید ملک از پروژه های مشارکتی

معمولا زمانی که به عنوان خریدار اقدام به پیش خرید از چنین پروژه هایی می کنید، مهم ترین دغدغه ای که باید داشته باشید این است که آیا واحدی که پیش خرید می کنید از واحدهای تعاونی است یا متعلق به سازنده؟

اگر از واحدهای اعضای تعاونی باشد که مشکلی نیست و می بایست قابل نقل و انتقال در دفتر تعاونی باشد. اما اگر از واحدهای متعلق به سازنده باشد حتما می بایست از تعاونی استعلام کنید که آیا نقل و انتقال واحدهای سازنده را تایید می کند و دفترچه واحد مورد نظر در تعاونی نیز قابل نقل و انتقال می باشد یا خیر.

نکته دوم اینکه آیا طبق قرارداد مشارکت بین تعاونی و سازنده، سازنده مجاز به فروش واحد مورد نظر هست یا خیر؟ چرا که معمولا سازنده ها به تعاونی متعهد می شوند که با درصد خاصی از میزان پیشرفت فیزیکی مجاز به فروش درصد خاصی از واحدهای سهم خود باشند. حتما می بایست تصویر مجوز فروش واحد مورد نظر پیوست قرارداد فروش سازنده قرار گیرد.

پروژه های مشارکتی

در همین منطقه 22 سابقه داشته است که یک تعاونی با سازنده ای مشارکت کرده است و ساخت پروژه را به عهده گرفته است اما پس از حدود یکسال از انعقاد قرارداد هنوز پروژه پیشرفت فیزیکی قابل مشاهده ای نداشته است. در عوض تعداد قابل توجهی از واحدها را فروخته اند آن هم به صورتی که هیچ نامی از پروژه یا شرکت سازنده در دفترچه های صادر شده برده نشده است، به این معنی که سازنده با یک شرکت کارگزاری فروش قرارداد بسته است که واحدهای سهم خودش را پیشفروش کرده و تمامی دفترچه های مالکیت نیز با نام همین شرکت کارگزاری به فروش می رسند و هیچ ردی و نامی از شرکت سازنده و پروژه مورد نظر برده نشده است.

این روند پیشفروش یک پروژه شاید برای سازنده و شرکت کارگزاری اش سرشار از سود و منفعت باشد ولی خریدارانی که بدین گونه پیش خرید می کنند دچار ریسک و همین طور خواب پول بالایی می شوند. تصور کنید سازنده ی محترم موفق به ادامه پروژه نشده و از همکاری با تعاونی انصراف دهد و تعاونی نیز با سازنده ی دیگری مشارکت کند و پروژه را به اتمام برساند. حالا خریداری که از شرکت کارگزاری سازنده ی قبلی خرید کرده است و واحد خریداری شده اش را مطالبه می کند در حالی که سازنده ی قبلی که واحد را به او فروخته است الان هیچ نقشی و سهمی در پروژه ندارد و در دفترچه ی مالکیت وی نیز هیچ نام و نشانی از پروژه برده نشده است و قطعا با روند نقل و انتقالی که ذکر شد تعاونی نیز خرید واحد مورد نظر خریدار را تایید نکرده است. حالا چه می شود؟

شرکت کارگزاری چندین واحد روی هوا فروخته است و رفته است و احتمالا همین روند را در جای دیگری روی پروژه ی دیگری اجرا می کند و خریداران مال باخته دست شان به هیچ جا بند نیست... و این داستان همچنان تکرار می شود!

شرایط پیش خرید واحد از پیمانکار در پروژه های مشارکتی

 اگر قصد پیش خرید از پروژه های مشارکتی را دارید تا حد امکان از واحدهای اعضای تعاونی خرید کنید و اگر از واحدهای سازنده قصد خرید دارید، حتما مدنظر داشته باشید که در متن قرارداد یا دفترچه ی مالکیت نام تعاونی و پروژه ی مورد نظر آمده باشد و اینکه نقل و انتقال را دفتر تعاونی حتما به صورت کتبی تایید کند و مهم ترین نکته اینکه مجوز فروش یا تصویر آن از سوی تعاونی که سازنده را مجاز می کند که واحد مورد نظر را بفروشد نیز پیوست قرارداد باشد. 

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 (4 رای)