معامله در املاک و مستغلات و قوانین آن

دسته بندی ها: اموزشی

معامله در املاک و مستغلات و قوانین آن

پرداخت پول مسکن یکی از مهم ترین مسائلی است که در معاملات ملک و املاک می تواند موجب درگیری شود.

پرداخت پول در تمام معاملات، امری استرس زا و نگران کننده است و علت این نگرانی نیز کلاهبرداری های بسیاری است که امکان وقوع آنها وجود دارد. در زمینه املاک نیز، این موضوع صدق می کند و گاهی نیز منجر به نزاء و مراجعه به قوه قضائیه می شود و در نهایت آنچه که باقی می ماند، زمان و انرژی از دست رفته برای هر دو طرف است. با توجه به همین موضوع است که اطلاع از قوانین، شرایط و پرداخت پول در معاملات مسکن، بسیار ضروری می شود.

قوانین و مقررات پرداخت هزینه املاک

همانطور که در مقالات قبلی گفته شد، نیاز به مسکن، همواره از نیاز های ضروری و اولیه انسان ها بوده است. در گذشته نه چندان دور، این معاملات، از طریق پرداخت پول به صورت نقدی یا از طریق چک های شخصی افراد انجام می شد. ولی با گذشت زمان و زیاد شدن تورم و کلاهبرداری ها، قوانین و مقرراتی وضع شد که درصد امنیت این کار را به طور قابل توجهی بالا می برد.

در مسئله پرداخت پول معاملات مسکن، دو بحث اصلی با نام (( مبایعنامه)) و ((قولنامه)) وجود دارد که برای اطلاع از نحوه پرداخت، توضیح این دو بحث لازم است.

مبایعنامه املاک

مبایعنامه

عبارت است از بیع نامه یا قراردادی که در آن مقدار بیع واقع شده است. منظور از بیع، دادن مال است به عوض معلوم. به عبارت دیگر، بیع نامه قراردادی است در رابطه با خرید و فروش بین خریدار و فروشنده که در مقابل دادن مال، باید پول یا عوض دیگری پرداخت شود.

قولنامه

قراردادی است که بر اساس آن، دو طرفی که می خواهند در آینده باهم عقد بیع منعقد کنند، متعهد می شوند که در زمان مشخصی به تعهد خود یعنی انتقال مال به دیگری عمل کنند.

مرحله اول در انجام معاملات مسکن، نوشتن مبایعنامه است. این موضوع در ((رهن و اجاره)) و ((خرید و فروش)) دارای تفاوت های جزئی است.

مبایعنامه رهن و اجاره چیست؟

پس از اینکه پسند خانه توسط مستاجر انجام شد، مبایعنامه ای توسط مشاور املاک نوشته می شود که در آن ، مقدار بیع ( 20 درصد از قرارداد) که مستاجر به مالک، پرداخت می کند، نوشته شده است. مبایعنامه داراس 3 نسخه است که به مستاجر، مالک و آژانس املاک، تحویل داده می شود. 80 درصد ما بقی پول نیز، در هنگام تحویل کلید پرداخت خواهد شد.

معاملات رهن و اجاره

مبایعنامه خرید و فروش چیست؟

در خرید و فروش همانند رهن و اجاره دو طرف به مشاورین املاکمراجعه کرده و بیع نامه ای می نویسند. تفاوت قوانین خرید و فروش و رهن و اجاره، در بخش بندی پرداخت پول است. از آنجایی که در خرید و فروش، می بایست به دفاتر اسناد رسمی مراجعه شود و عمل انتقال سند صورت گیرد؛ پرداخت پول در 3 مرحله انجام می شود. بخش اول در هنگام نوشتن مبایعنامه بخش دوم در هنگام تحویل کلید و بخش سوم در محضر و هنگام انتقال سند انجام می شود.

معاملات خرید و فروش

سوالی که در این قسمت مطرح می شود، نحوه پرداخت پول است. همانطور که پیش تر گفته شد، با گذشت زمان و افزایش تورم، راه های جدید و امن تری ابداع شد.

راه های مختلفی اعم از استفاده از چک ها، کارت به کارت کردن و استفاده از دستگاه کارتخوان در آژانس املاک و محضر.

 

 انواع چک ها

اگرچه در گذشته، از چک های شخصی برای این کار استفاده می شده است ولی به علت خطراتی که این چک ها در پی دارد, چک های دیگری همانند چک های رمز دار ضمانتی و چک های بین بانکی به وجود آمده است.

استفاده از چک برای پرداخت پول

چک رمز دار ضمانتی، امن ترین و بهترین روش پرداخت پول در معاملات مسکن است زیرا بانک تضمین کننده پرداخت آن است و تبعاتی همچون برگشت خوردن چک و پاس نشدن آن، وجود نخواهد داشت. چک بین بانکی نیز همانند چک رمز دار از طرف بانک، تضمین پرداخت پول را دارد ولی با این تفاوت که چک، به نام شخصی مشخص نوشته می شود و شخص دیگری نمی تواند از آن استفاده کند.

 

کارت به کارت کردن در پرداخت هزینه ها

 

کارت به کارت کردن نیز یکی دیگر از راه های پرداخت پول در معاملات مسکن است. ولی از انجایی که دارای محدودیت هایی در مقدار پرداختی است، در زمینه املاک و مستغلات، خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

استفاده از دستگاه کارتخوان در پرداخت هرینه های املاک

 

راه دیگری که از آن نام برده شد، استفاده از دستگاه کارتخوان است. در معاملات مسکن، پرداخت بیعانه و بخش سوم پول می تواند از این طریق باشد. بدین صورت که آژانس املاک یا محضر، تضمین می دهد که مبلغ پرداخت شده توسط خریدار را، به فروشنده تحویل دهد.

وضعیت خانه های وام دار چگونه است؟

مبحث مهم دیگری که در زمینه پرداخت هزینه های معاملات ملکی مطرح است، معامله خانه های وام دار است. این دست از املاک، ملک هایی هستند که فروشنده، برای خرید آنها، از بانک وام دریافت کرده است و به همین خاطر، تا زمان تسویه حساب کامل با بانک، ملک در گرو بانک است و امکان فروش آن وجود نخواهد داشت.

در این شرایط، راه حل برای خرید و فروش این واحد ها در صورتی که فروشنده نتواند تسویه کامل را انجام دهد، خرید می بایست به صورت قول نامه ای و با وکالت بلاعزل انجام شود که البته از ریسک بالایی نیز برخوردار است.

خانه های وام دار در ملک و املاک

 

هم چنین، امکان انتقال وام نیز وجود دارد؛ بدین صورت که، فروشنده و خریدار، به بانک مراجعه کرده و در خواست انتقال وام می دهند. به این ترتیب، خریدار می بایست تنها بخشی از مبلغ خانه را  به فروشنده پرداخت کند و مابقی پول را به صورت اقساط، به بانک بپردازد.

البته به هنگام انتقال وام، با توجه به نوع وام دریافتی، مبلغی بین 1 تا 10 درصد وام، می بایست به صورت یکجا پرداخت شود که در نهایت، این مقدار از کل مبلغ کسر خواهد شد.

 

دانستن مطالب گفته شده، می تواند از بسیاری از کلاهبرداری ها، در گیری ها و مشکلات جلوگیری کند. پیشنهاد مشاورین املاک منطقه 22، توجه به این موضوعات و البته به همراه داشتن وکیل در زمان نوشتن مبایعنامه یا قولنامه است.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 (3 رای)