محله خوب و ویژگی های آن

در این مقاله خواهید خواند:

محله خوب

با توجه به افزایش اجاره نشینی، تغییر مکان زندگی افراد به دلایل مختلف و ضرورت انتخاب محل مناسب برای زندگی بایستی به نکاتی در این خصوص توجه نمود. چرا که تصمیم گیری بر سر این موضوع برای رفاه بیشتر و داشتن آرامش بسیار حائز اهمیت است. محل زندگی افراد می تواند بسته به اولویت های فردی اشخاص و سبک زندگی آنها دارای کمبود ها و یا برتری هایی باشد. این ویژگی های محل زندگی تاثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی افراد داشته و بایستی در زمان انتخاب محل زندگی، برای داشتن رفاه بیشتر، به آنها توجه کرد.

محله خوب با توجه به نیازهای مختلف در خانواده ها تعریف متفاوتی پیدا می کند اما در مجموع می توان بر اساس نیاز های کلی افراد محله های مختلف را بررسی و ویژگی های شاخص آنها را بیان کرد.

محله خوب

ویژگی های محله خوب برای زندگی

همانطور که گفته شد محله خوب از نظر افراد مختلف به سبب سبک زندگی متفاوت آنها فرق داشته و با توجه به نیازهای هر یک از افراد خانه تطابق پیدا می کند. به عنوان مثال برای افرادی که در خانه از بیماری مراقبت می کنند، نزدیکی به مراکز درمانی یکی از اصلی ترین معیار های آن خانواده برای انتخاب محل زندگی خواهد بود.

با توجه به این موضوع می توان موارد زیر را برای تعیین محل زندگی، بررسی کرده و با توجه به آنها انتخاب بهتری داشت.

همخوانی داشتن محله با فرهنگ و سبک زندگی افراد

محله های مختلف بسته به موقعیت مکانی و وجود امکانات مختلف موجب جذب افراد مشخصی می شود که ساکنین آن محل را تشکیل می دهند. فرهنگ زندگی این افراد تاثیر زیادی در حس رضایت و کیفیت زندگی افراد دارد. به عنوان مثال در محله های قدیمی معمولا افراد مسن تر زندگی میکنند و شاهد خاموشی تقریب محل در ساعات ابتدایی شب هستیم. یا در برخی محله ها که سطح فرهنگ افراد پایین تر است کوچه و معابر آنها کثیف تر بوده و بوی ناخوشایندی به مشام خواهد رسید. علاوه بر این سر و صدا و هرج و مرج در این محله ها بیشتر خواهد بود.

لذا در زمان انتخاب محل زندگی بایستی به فرهنگ افراد و سبک زندگی آنها توجه بسیاری کرد. در غیر اینصورت موارد بسیاری موجب رنجش و آزار شما خواهد شد چرا که اولویت های افراد در فرهنگ های مختلف متفاوت بوده و براحتی در سبک زندگی، اعمال و رفتار آنها تاثیر گذار است.

دسترسی به سیستم حمل و نقل

دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی خصوصا در شهرهای بزرگ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که به سبب سهولت استفاده و هزینه مناسب آنها می توان در هر ساعتی از روز به کمک آنها به دیگر نقاط شهر رفت و آمد داشت و نیازی به استفاده از خودرو شخصی نخواهد بود. در شهرهای بزرگ به دلیل ترافیک زیاد در سطح شهر و همچنین دور بودن مسیرها استفاده از مترو و دیگر وسایل حمل و نقل گزینه ای معقول و مناسب تر است به همین دلیل در زمان انتخاب محل زندگی دسترسی آسان به این امکانات می تواند موجب صرفه جویی در وقت و هزینه افراد خانواده شده و تاثیر مثبتی در بهبود کیفیت زندگی آنها داشته باشد.

دسترسی به سیستم حمل و نقل

دسترسی به مراکز درمانی

مراکز درمانی و دسترسی به کادر پزشکی، برای برخی از خانواده ها امری ضروری بوده و به عنوان یکی از مهمترین موارد در زمان انتخاب محل زندگی باید به آن توجه کرد. چرا که در صورت بروز و تشدید علائم در افراد بیمار و دارای سابقه پزشکی در خانواده نیاز به کادر درمانی در کوتاه ترین زمان اهمیت بیشتری پیدا می کند و دسترسی به مراکز مربوطه در زمان های حیاتی، می تواند بسیار کمک کننده باشد.

این موضوع در خانواده هایی که از بیماران خاص و افراد مسن مراقبت می کنند دو چندان شده و باید به آن توجه داشت. علاوه بر این برای تمامی خانواده ها و افراد آن امکان بروز حادثه وجود دارد، که در صورت دسترسی به بیمارستان ها و درمانگاه ها می توان از بسیاری اتفاقات ناگوار در زمان بروز حاثه جلوگیری کرد.

دسترسی به مراکز رفاهی و تفریحی

مراکز رفاهی تفریحی شامل مجتمع های تجاری و مراکز خرید، بوستان ها و پارک ها، رستوران ها، و اماکن ورزشی می باشد که دسترسی آسان به آنها می تواند در وقت و هزینه افراد تاثیر بسیاری داشته باشد. نزدیکی به این گونه مراکز شاید امری واجب برای زندگی نباشد اما به دلیل دسترسی آسان و استفاده نکردن از وسایل نقلیه و در نتیجه قرار نگرفتن در ترافیک های سنگین، می تواند در هزینه مخارج زندگی و همچنین وقت آنها تاثیر زیادی داشته باشد که تمامی اینها موجب بهبود کیفیت زندگی و آرامش بیشتر افراد شده و می تواند تاثیر بسیاری بر حس رضایت آنها از زندگی داشته باشد.

دسترسی به مراکز رفاهی و تفریحی

امنیت

امنیت محل زندگی می توان با توجه به برخی نکات براحتی تشخیص داد که از جمله آنها می توان به  موارد زیر اشاره کرد.

  • آمار پایین تخلفات
  • وجود مراکز رفاهی مناسب
  • رفت و آمد قابل توجه افراد در ساعات مختلف روز
  • حضور زنان و کودکان در محله
  • وجود مغازه های کوچک در نقاط مختلف محله

توجه به موارد ذکر شده می تواند امنیت یک محله را براحتی برای شما مشخص کند. به عنوان مثال وجود مراکز تفریحی مناسب در محله مورد نظر موجب افزایش رفت و آمد ها در آن شده و در نتیجه موارد تخلف کاهش پیدا می کند و با کاهش تخلفات و امن شدن محله، شاهد حضور زنان و کودکان در ساعات مختلف روز خواهیم بود.

امنیت

مدارس و مراکز آموزشی

یکی دیگر از مواردی که برای برخی خانواده ها اهمیت بالایی دارد دسترسی و نزدیکی به مراکز آموزشی و مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی است. وجود این مراکز و دسترسی راحت به آنها، به عنوان نکته ای مثبت می تواند در زنگی افراد و فرزندان آنها تاثیر زیادی داشته باشد. چرا که سهولت در رفت و آمد آرامش خیال بیشتری برای کودکان و پدر و مادر ها به همراه خواهد داشت.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 (3 رای)