نکات مهم در خرید خانه ویلایی

دسته بندی ها: اموزشی

نکات مهم در خرید خانه ویلایی

در این مقاله خواهید خواند:

خرید خانه ویلایی

خانه های ویلایی به طور معمول جز املاک قدیمی به شمار می روند. چرا که در طول زمان نوع بهره وری سازندگان از زمین و پتانسیل آن متفاوت شده و شاهد ساخت آپارتمان و مجتمع های مسکونی هستیم. خانه های ویلایی به سبب ماهیت ویژه ای که دارند برای برخی افراد مناسب تر بوده و گزینه اول آن ها برای زندگی می باشد. اما خرید ملک ویلایی دارای جنبه های مختلفی می باشد که مانند هر تصمیم دیگری باید به آن توجه داشت. خانه های ویلایی دارای مزایای بسیاری برای زندگی هستند که می تواند مورد استقبال بسیاری از خریداران واقع شود، اما در سوی دیگر داستان معایبی را نیز برای املاک ویلایی شاهد هستیم که می بایست به طور جدی مورد توجه خریدار قرار گیرد. 

خانه های ویلایی برای سرمایه گذاری و یا سکونت شرایط مشابهی ندارند لذا در اولین قدم برای بررسی این املاک جهت خرید می بایست هدف فرد مشخص شود تا جنبه های متفاوت آن مورد ارزیابی قرار گیرد. اما در مجموع املاک ویلایی به سبب مستقل بودن، وسعت فضا، دسترسی به هوای آزاد و آرامش بالاتر در مقایسه با دیگر املاک مورد توجه بوده و برای بسیاری از افراد جذاب و اغواکننده می باشد. 

چنانچه قصد خرید خانه ویلایی یا حیاط دار را دارید، نکات زیر را مد نظر داشته و با توجه به آن ها اقدام کنید.

در همین رابطه بخوانید:

خانه ویلایی یا آپارتمان؛ کدام بهتر است؟

خرید خانه ویلایی با هدف سکونت

در صورتی که هدف شما از خرید ملک ویلایی سکونت در آن می باشد می بایست کیفیت خانه را اولویت قرار داده و بررسی کامل تری را انجام دهید. برای این منظور می توانید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • بررسی کیفیت تجهیزات ملک مانند کابینت ها، شیرآلات، دستگیره ها
  • بررسی دیوار پوش و کفپوش های ساختمان به خصوص در سرویس ها و حمام
  • بررسی کیفیت ایزوگام و عایق پشت بام 
  • وجود موریانه و دیگر حشرات موذی در دیوار ها و سقف خانه ویلایی
  • بررسی چاه های خانه به منظور آبرفت مناسب

هنگام خرید ملک ویلایی توجه داشته باشید که در صورت نیاز به بازسازی برآورد کاملی از هزینه ها داشته باشید تا در نهایت با کمبود مالی مواجه نشوید.

نکته دیگری که توصیه می شود به آن توجه داشته باشید این است که خرید ملک ویلایی حتی برای سکونت، بخشی از سرمایه شما خواهد بود که باید با درایت برای آن تصمیم گیری کنید. لذا توجه کنید در زمان خرید خانه ویلایی نکات مربوط به سرمایه گذاری روی این دسته از املاک را نیز مد نظر داشته و با توجه به آن ها اقدام کنید تا در زمان فروش ملک با مشکل مواجه نشده و ملک مناسبی را جهت سکونت و همچنین سرمایه گذاری خریداری کرده باشید.

خرید خانه ویلایی

خرید خانه ویلایی با هدف سرمایه گذاری

بسیاری از خانه های ویلایی به سبب موقعیت مکانی مناسب ملک، وسعت زمین و همچنین به دلیل کیفیت پایین بنا و مواردی از این قبیل خریداری شده و با هدف سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می گیرند. سرمایه گذاری بر روی خانه های ویلایی می تواند برای بساری از سازندگان سود آور باشد اما توصیه می شود موارد ذکر شده در ادامه مقاله را مد نظر داشته و با دیدگاهی فراتر از یک خرید ساده گزینه های موجود در بازار را مورد بررسی قرار دهید.

موقعیت مکانی خانه ویلایی

از جمله مواردی که باید بسیار به آن دقت داشت موقعیت مکانی خانه ویلایی می باشد. چرا که موقعیت ملک می تواند تاثیر مستقیمی بر سودآوری آن داشته باشد. موقعیت ملک می تواند هم سو با دسترسی به امکانات شهری و امکانات رفاهی و تفریحی منطقه باشد که این موضوع در کلان شهرها اهمیت بیشتری یافته و باید مورد توجه سرمایه گذار باشد. سرمایه گذاری در مناطق 22 گانه تهران شرایط یکسانی نداشته و هر منطقه ویژگی های خاص خود را دارد، اما چنانچه ملک مربوطه در مناطقی با بافت نوساز خریداری شود از منظر سکونت و همچنین سرمایه گذاری شرایط بهتری خواهد داشت. لازم به ذکر است موقعیت ملک رابطه مستقیمی با سودآوری آن، برخورداری از شرایط فرهنگی مناسب، برخورداری از شرایط بهتر برای ساخت و ساز و همچنین امنیت ساکنین دارد. لذا موقعیت مکانی ملک را می توان اصلی ترین عامل برای خرید ملک ویلایی دانست.

ملک ویلایی شمالی یا جنوبی، کدام یک بهتر است؟

املاک با توجه به جهت قرارگیری آن ها در کوچه، شمالی و یا جنوبی می باشند. به طور کلی می توان این گونه بیان کرد که در خانه های جنوبی، حیاط خانه پشت ساختمان قرار دارد اما در خانه های شمالی در ابتدای ورود به ملک وارد حیاط می شویم و به عبارتی حیاط و کوچه مجاور یکدیگرند. توجه به شمالی و جنوبی بودن ملک علاوه بر تاثیر آن در میزان نور و روشنایی خانه برای ساخت و ساز نیز ضروری می باشد. خانه های شرقی-غربی و همچنین خانه های شمالی برای ساخت دارای مقرراتی برای میزان نوز خانه و تامین آن توسط سازنده هستند. به طوری که می بایست بخشی از فضای خانه را برای نورگیر ها و تامین روشنایی خانه در نطر گرفت که این مورد تاثیر منفی بر قیمت ملک و ارزش آن خواهد داشت. اما خانه ها و زمین هایی که امکان ساخت در جهت جنوب برای آن ها فراهم است دارای شرایط بهتری برای طراحی ساختمان هستند لذا توصیه می شود در صورت امکان خانه های ویلایی جنوبی را انتخاب کنید. در مجموع می توان خانه های جنوبی از نظر نوگیری، طراحی بهتر نقشه و همچنین داشتن فضای مناسبتر برای پارکینگ ساختمان برای سازندگان و خریداران محبوب تر دانست. لذا این محبوبیت فروش بهتر ملک را در پی خواهد داشت که توجه به آن عاقلانه بوده و می تواند سودآوری خوبی برای سرمایه شما در پی داشته باشد.

متراژ و فرم زمین در خانه های ویلایی

اگر قصد تخریب و نوسازی ملک ویلایی مطرح باشد فرم زمین برای طراحی نقشه و استفاده از فضای موجود اهمیت بسیاری خواهد یافت. لذا توجه به فرم، متراژ، عرض یا دهنه زمین و همچنین چند بر بودن آن اهمیت می یابد. فرم زمین چنانچه قناسی داشته باشد به سبب عدم استفاده از برخی فضاهای موجود ارزش ملک کمتر بوده و زمان نوسازی و همچنین فروش واحدها مشکلاتی را در پی خواهد داشت. اما چنانچه فرم زمین مناسب باشد و همچنین دهنه زمین بزرگ باشد می توان نقشه بهتر و کاربردی تری را پیاده سازی کرد که نتیجه آن استفاده بهتر از فضای موجود و سرمایه گذاشته شده خواهد بود. لذا توصیه می شود در زمان خرید ملک ویلایی چه با هدف سکونت و چه سرمایه گذاری توجه ویژه ای به فرم زمین و فضای موجود داشته باشید.

نکات مهم در خرید خانه ویلایی

بررسی پهنه و تراکم مجاز منطقه در خانه های ویلایی

به منظور کنترل تراکم ساختمانی و همچنین کنترل جمیعیتی در بخش های مختلف شهری، با توجه به وسعت کلی زمین مورد نظر، تنها در متراژی مشخص، اجازه ساخت و ساز داده می شود. که این میزان در شهرهای مختلف و بسته به شرایط محیطی و پهنه ای که زمین در آن واقع شده متفاوت است. لذا در زمان خرید خانه ویلایی توجه به این نکته اهمیت بالایی می یابد. همانطور گفته شد تمامی این موارد برای نوسازی ملک اهمیت می یابد که با داشتن هر کدام از این ویژگی ها می توان ملک را ارزشمند برای سرمایه گذاری دانست. 

در زمان خرید خانه حیاط دار و ویلایی ابتدا منطقه و پهنه ملک را بررسی کرده و میزان تراکم مجاز برای ملک مورد نظر را بسنجید. برخی املاک به سبب موقعیت و منطقه مربوطه مجاز به داشتن تراکم پایین تری هستند که این موضوع می تواند تاثیری منفی بر ارزش ملک مربوطه داشته باشد. تراکم مجاز ساختمان هر چه بیشتر باشد تعداد واحد بیشتری را می توان در فضای موجود تعریف کرد که این به معنی سرمایه گذاری بهتر و سودآوری بالاتری خواهد بود در مقایسه با زمانی که تراکم ملک پایین است. 

علاوه بر این وجود برخی مراکز و ارگان ها در حوالی ملک موجب ممنوعیت ساخت در تراکم بالا می باشد که باید به آن توجه شود تا در زمان لازم دردسر ساز نشود.

برای بررسی این قبیل اطلاعات ملک توصیه می شود به همراه مالک ملک به اداره شهرسازی شهرداری مراجعه و آخرین وضعیت پرونده شهرسازی (شامل اطلاعاتی از قبیل پهنه ملک در طرح تفصیلی، میزان ضریب اشغال مجاز، نوع کاربری تراکم، میزان عقب نشینی ملک و … می باشد) را مورد بررسی قرار دهید.

در همین رابطه بخوانید:

تراکم ساختمان و نحوه محاسبه آن

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 (2 رای)