خرید املاک موروثی

دسته بندی ها: اموزشی

خرید املاک موروثی

در این مقاله خواهید خواند:

ملک ورثه ای

زمانی فردی فوت می کند تمامی املاکی که به نام وی بوده است به عنوام ملک ورثه ای شناخته شده و اختیار هر گونه تصمیمی پیرامون اینگونه املاک متعلق به ورثه فرد متوفی بوده و با رضایت تمامی افراد بایستی انجام گیرد. در این میان خرید و فروش املاک ورثه ای دارای شرایط و نکات خاصی می باشد که بایستی در زمان معامله به آنها توجه داشت. به منظور آشنایی با این نکات حقوقی در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

نکات حقوقی در زمان خرید ملک ورثه ای

خرید و فروش املاک ورثه به طور معمول مشکل زا نبوده و براحتی امکان پذیر است. اما در زمان خرید و یا فروش این دسته از املاک بایستی به برخی نکات توجه داشت تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کرد. در زمان خرید املاک ورثه ای بررسی مالکیت ملک یکی از مواردی است که بسیار اهمیت دارد. لذا پیش از انجام معامله ابتدا سند ملک را بررسی کرده و بر اساس گواهی انحصار وراثت از مالکیت ملک مطمئن شوید. تطبیق گواهی انحصار وراثت و سند ملک یکی از راه های مطمئنی است که می توان برای احراز مالکیت مورد بررسی قرار داد. این گواهی که حاوی اطلاعاتی از جمله مشخصات متوفی و نام وراث وی می باشد شامل میزان ارث هر یک از آنها نیز بوده و یکی از مدارکی است که در زمان خرید و فروش املاک ورثه ای حتما باید بررسی شود.

نکات حقوقی در زمان خرید ملک ورثه ای

بر اساس گواهی انحصار وراثت بایستی مالکیت ملک مورد نظر را بررسی کرده و پس از آن از حضور تمامی وراث و یا نماینده قانونی آنها مطمئن شوید. در زمان انجام معامله حضور تمامی وراث و یا نماینده آنها ضروری بوده و مبایعه نامه بایستی توسط تک تک آنها و یا نماینده قانونی آنها امضا شود چرا که وراث نمی توانند در مورد سهم ورثه دیگر تصمیم گیری کنند. لذا در زمان انجام معمامله، بر اساس گواهی انحصار وراثت از حضور تمامی وراث اطمینان حاصل کنید.

در مواردی شاهد حضور ورثه ای با سن پایین تر از 15 سال هستیم که در این موارد بایستی با قیم فرد صغیر وارد معامله شوید. در این مواقع قیم فرد صغیر بایستی با اداره سرپرستی قوه قضائیه هماهنگ کرده و در صورت تایید این اداره و بررسی منفعت فرد صغیر، اجازه تصرف در اموال وی را خواهد داشت در غیر اینصورت مجاز به انجام معامله نخواهد بود.

مورد بعد که باید در زمان معامله به آن توجه داشته باشید اطلاع از وجود وصیت نامه می باشد. فرد متوفی پیش از مرگ می تواند در مورد یک سوم از اموال خود تصمیم گیری کرده و در قالب وصیت نامه آنرا به وراث اعلام کند. لذا پیش از معامله وجود و یا عدم وجود وصیت نامه را بررسی کرده و از بخشیده نشدن ملک مورد نظر به فرد و یا افراد دیکر اطمینان حاصل کنید. چرا که در صورت بخشیدن ملک به فرد دیگر توسط متوفی، وراث دیگر حقی بر آن نداشته و مراحل قانونی لازم بایستی طی شود.

در مجموع بایستی موازد زیر را در زمان خرید املاک ورثه ای در نظر داشته باشید:

  • بررسی و شناسایی مالکیت ملک مورد نظر
  • رضایت تمامی وراث  و امضاء مبایعه نامه توسط آنها
  • اموال صغیر در دست ورثه صغیر است. ( به شخصی که کمتر از ۱۵ سال داشته باشد صغیر گفته می‌شود.)
  • بررسی وصیت نامه

تنظیم مبایعه نامه

مدارک لازم برای تنظیم مبایعه نامه

با توجه به نکان ذکر شده و لزوم بررسی آنها در زمان معامله بایستی ورثه فرد متوفی که قصد ورود به معامله را دارند مدارک زیر را بهمراه داشته تا روال کار براحتی پی برود. فرد خریدار نیز بر اساس نکات بالا باید تمامی مدارک را بررسی و از صحت تمامی نکات قانونی مطمئن شود. لذا وجود مدارک زیر در زمان خرید و فروش املاک ورثه ای لازم و ضروری است.

  • سند مالکیت ملک
  • شماره سریال
  • گواهی انحصار وراثت
  • گواهی مالیات بر ارث
  • وصیت نامه
  • وکالت نامه(در صورت حصور نماینده قانونی بجای ورثه)
  • پایان کار شهرداری
  • وجود قیم نامه در صورت صغیر بودن ورثه، الزامی است.

به عنوان نکته پایانی توجه داشته باشید که مبلغ حاصل از فروش ملک ورثه ای باید بر اساس سهم هر یک از وراث برای تک تک آنها بصورت جداگانه واریز شود چرا که در صورت واریز مبلغ برای یکی از آنها با قصد تقسیم مال، احتمال بروز مشکلات بسیاری را بهمراه داشته و می تواند برای فرد خریدار موجب دردسر شود.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 (1 رای)