انواع تخلفات ساختمانی

دسته بندی ها: اموزشی

انواع تخلفات ساختمانی

در این مقاله خواهید خواند:

با توجه به قوانین تدوین شده برای ساخت و سازهای ساختمانی، آشنایی با حد و حدود این قوانین می تواند شما را از بسیاری مشکلات مربوطه مصون دارد. لذا در ادامه به بررسی انواع تخلفات ساختمانی پرداخته و پیرامون آنها صحبت خواهیم کرد.

تخلفات ساختمانی

حد و حدود تخلفات ساختمانی موجود در شهرداری ها شامل موارد زیادی می شوند که در دسته بندی زیر جای می گیرند. اما بطور کلی تخلفات ساختمانی شامل اقداماتی می باشد که بر اساس آنها قوانین مربوط به ساخت و ساز، اصول بهداشتی و یا اصول فنی مربوطه نقض شده و به عنوان تخلف در نظر گرفته شده است. تخلفات مربوطه بر اساس نوع تخلف در یکی از دسته های زیر قرار می گیرد:

  • نقض قوانین و اصول شهرسازی
  • رعایت نکردن نکات ایمنی و تدابیر لازم برای استحکام بنا
  • نقض اصول بهداشتی
  • نادیده گرفتن مقررات مربوط به نمای ساختمان
  • سایر تخلفات ساختمانی

اهمیت آشنایی با تخلفات ساختمانی

با توجه به میزان ساخت ساز ها و پرونده های موجود در شهرداری ها که به سبب تخلفات ساختمانی ایجاد شده اند ضرورت آشنایی با قوانین مربوطه را کاملا بیان می کند. لذا سازندگان بایستی با اطلاعات کامل و آگاهی نسبت به ملک و نوع کاربری آن، شرایط محیطی، متراژ زمین وارد پروژه مربوطه شده و پس از دریافت مجوز لازم از مراجع مربوطه آغاز به کار کند. جرا که در صورت تخطی از قوانین مربوطه و شرایط حاکم بر آن پروژه اقداماتی صورت گیر و به عنوان تخلف ثبت شوند بایستی سازنده مورد نظر جریمه های مربوط به تخلف صورت گرفته را پرداخت کرده و در برخی از موارد نیز نیاز به تخریب بخشی از ساختمان در حال ساخت خواند بود. لذا پیش از اقدام به ساخت بایستی بر اساس ماده 100 قوانین شهرداری، تمامی مجوزهای مربوطه، از جمله پروانه ساخت را دریافت کرده و پس از تایید مراجع ذیربط وارد فاز اجرایی عملیات ساخت ساز شد.

در همین رابطه بایستی با انواع تخلفات ساختمانی آشنایی داشته باشید که در ادامه به بررسی و توضیح آنها خواهیم پرداخت.

اهمیت آشنایی با تخلفات ساختمانی

انواع تخلفات ساختمانی

از جمله تخلفات مربوطه به حوزه ساخت و ساز مسکن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم دریافت پروانه ساخت 

با توجه به ماهیت گواهی پروانه ساخت که به عنوان مجوزی برای ساخت و ساز و شروع عملیات اجرایی پروژه های ساختمانی می باشد، تمامی ساختمان هایی که بدون پروانه ساخت اقدام به ساخت و ساز کرده باشند، غیر قانونی تلقی شده و عملیات ساخت آنها توسط مراجع ذیربط متوقف خواهد شد. لازم به ذکر است تنها طی مراحل مربوط به دریافت پروانه ساخت مجوزی برای شروع کار نمی باشد و اگر بخشی از مراحل طی شده باشد اما به پایان نرسیده باشد، باز هم تخلف به حساب آمده و با سازندگان برخورد قانونی خواهد شد.

علاوه بر این چنانچه در محدوده شهری و در ملکی فاقد پلاک ثبتی، ساختمانی بصورت غیر مجاز در حال ساخت باشد، ساختمان مربوطه با توجه به ماده 100 شامل تخلف بوده و نداشتن سند نیز مانعی برای رسیدگی به تخلف مربوطه نخواهد بود.

عدم وجود پارکینگ

با توجه به نیاز مبرم خانواده به پارکینگ و لزوم احداث آن برای کاهش مشکلات مربوط به تردد در کوچه ها و همچنین کاهش مزاحمت برای همسایه ها از سویی و راحتی خیال مالکان از سوی دیگر، قوانین موجود، احداث پارکینگ را برای هر ساختمانی بسته نوع کاربری آن لازم و ضروری شمرده، که بایستی در زمان طراحی ساختمان به آن توجه داشت. ماده 100 قانون شهرداری نیز در این رابطه بسیار جدی وارد عمل شده و برای ساختمان هایی که فاقد پارکینگ می باشند و یا فضای قابل تغییری برای پارکینک ندارند، وارد عمل شده و برای مالکین مربوطه جریمه هایی را در نظر گرفته است که در صورت رفع مورد خلافی، از این جریمه ها مصون خواهند بود

عدم توجه به نوع کاربری ملک

کاربری ملک موردی است که بسته نوع فعالیت و شرایط محیطی، برای یک ملک در نظر گرفته می شود. نوع کاربری املاک در اسناد مربوطه ذکر می شود و چنانچه از ملک مربوطه استفاده دیگری شود خلاف قانون بوده و با مالکین برخورد خواهد شد. بطوری که اگر در ملک مورد نظر ساختمانی مغایر با نوع کاربری ذکر شده در پروانه ساخت احداث شود کمیسیون ماده 100 وارد عمل شده و با توجه به شواهد موجود موضوع را بررسی خواهد کرد و در صورت تخلف به ساکنین مربوطه دستور تخلیه ملک طی حداکثر 2 ماه را خواهند داد

انواع تخلفات ساختمانی

عدم رعایت اصول مربوط به استحکام بنا

این مورد از جمله تخلفاتی است که در صورت احراز آن، مالک و یا سازنده بایستی حتما نسبت به مقاوم سازی ساختمان مربوطه اقدام کند. در غیر این صورت با عدم توجه سازندگان به دستورات داده شده و یا در صورت عدم امکان مقاوم سازی بنا، حکم تخریب ساختمان مربوطه صادر شده و اجرای آن در صورت عدم مقاوم سازی ساختمان، حتمی خواهد بود. لازم به ذکر است که مهندسین ناظر بر پروژهای ساختمانی، اجازه اعتراض به این مورد را داشته و در صورت معترض بودن آنها پرونده مربوطه به کارشناسان دادگستری سپرده خواهد شد.

تجاوز به معابر شهری

اگر ساختمانی بر اساس طراحی انجام شده در آن به فضاهای عمومی و شهری تجاوز کرده باشد بایستی در صورت نوسازی موارد ذکر شده را رفع کند اما در صورتی که تخلفات انجام شده بر خلاف پروانه ساخت باشد و خارج از طرح تصویب شده انجام شده باشد پرونده ملک مربوطه به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده خواهد شد.

تراکم ساختمانی

عدم رعایت اصول مربوط به تراکم ساختمانی بطوری است که ساختمان مربوطه دارای تعداد طبقات و واحدهایی بیشتر از حد مجاز ذکر شده در پروانه ساخت می باشد. این تخلف که زیر مجموعه عدم رعایت اصول فنی شهرسازی می باشد، قابل اصلاح بوده و با پرداخت جریمه های مربوطه، تراکم اضافه شده، مجاز به حساب آمده و می توان برای ملک مربوطه گواهی پایان کار نیز دریافت کرد. این حکم در صورت تخریب ملک به حالت قبل بازگشته و تراکم ذکر شده در پروانه ساخت مورد استناد خواهد بود.

    رسیدگی به تخلفات ساختمانی

    همانطور که ذکر شد قوانین مدون برای نظارت بر ساخت و ساز ها وجود دارد که تحت عنوان ماده 100 از آن یاد می شود و شامل 11 تبصره می باشد. علاوه بر این ماده 23 قانون نوسازی نیز اجازه نظارت بر نحوه استفاده از اراضی مختلف را به شهرداری ها داده و آنها را مکلف برای رسیدگی به تخلفات صورت گرفته می داند.

    در این میان کمیسیون ماده 100 که شامل نماینده وزارت کشور(با انتخاب وزیر کشور)، یکی از قضات دادگستری و یکی از اعضای شورای شهر(با انتخاب شورای شهر) می باشد به منظور رسیدگی به تخلفات مربوطه تشکیل شده و وارد عمل می شود. این کمیسیون با دادن فرصت لازم به مالکین جهت رفع خلافی های انجام شده اقدام به تصمیم گیری خواهد کرد که می تواند شامل جریمه های نقدی، توقف عملیات اجرایی پروژه و تخریب بخشی از ساختمان و یا تخریب تمام ساختمان شود. تمامی دستورات صادر شده پس از اعلام به سازندگان و دادن مهلت زمانی مشخص جهت اجرای آن، پیگیری شده و در صورت عدم اجرای احکام صادر شده شهرداری ها اقدام به اجرای حکم مربوطه خواهند کرد.

    به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 (3 رای)