هدر رفت و اتلاف انرژی در خانه ها

دسته بندی ها: اموزشی

هدر رفت و اتلاف انرژی در خانه ها

در این مقاله خواهید خواند:

اتلاف انرژی

با توجه به اهمیت چگونگی مصرف انرژی و صرفه جویی در آن، اتلاف انرژی یکی از مواردی است که بایستی به آن توجه ویژه داشت. اتلاف یا هدر رفت انرژی در ساختمان ها یکی از مواردی است که بخش قابل توجهی از اتلاف انرژی را به خود اختصاص داده و جلوگیری از آن می تواند تاثیر بسیاری در مصرفه بهینه انرژی خصوصا انرژی های تجدید ناپذیر داشته باشد.

فرهنگ سازی برای استفاده بهینه از انرژی، بهبود ساخت و ساز، بهبود کیفیت وسایل، عایق بندی های مناسب و ... تاثیر بسیاری در کیفیت بهره بری از انرژی ها را به همراه داشته و جزو مسائلی است که بایستی توجه ویژه ای به آن نشان داد.

عوامل موثر در اتلاف انرژی

از جمله عواملی که در ساختمان ها موجب هدر رفت انرژی و افزایش هزینه های ناشی از آن می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد. اما از طرفی استفاده از راه های جلوگیری از این موضوع و بهبود آنها می تواند در بهینه سازی مصرف و همچنین کاهش هزینه ها بسیار موثر باشد. در ساختمان ها بهینه سازی مصرف برای تمامی افراد می تواند حائز اهمیت باشد. چرا که کاهش هدر رفت انرژی و جلوگیری از آن موجب کاهش میزان مصرف و در نتیجه کاهش هزینه های مربوطه خواهد شد که برای خانواده ها و مدیریت مخارج زندگی می تواند مورد توجه قرار گیرد.

درز پنجره ها و درهای خانه

در ها و پنجره های خانه یکی از اصلی ترین راه های هدر رفت انرژی بوده و به سبب تعدد این راه ها در خانه نیاز به رسیدگی و توجه دارد. درز پنجره ها و درها به سبب تماس با هوای بیرون از خانه براحتی بخش زیادی از گرما و یا سرما را به داخل و یا خارج از خانه انتقال داده و موجب هدر رفت انرژی می شوند. یکی از راه هایی که براحتی می شود به هدررفت انرژی از این طریق پی برد، گرم نشدن مناسب خانه می باشد. چرا که با توجه به افزایش دمای وسایل گرمایشی شاهد دمای مناسبی در فضای خانه نخواهیم بود و اگر در کنار در و یا پنجره ها بایستیم متوجه ورود و خروج هوا از درز آنها خواهیم بود.

برای جلوگیری از هدر رفت انرژی از درز درها و پنجره ها در صورت امکان بایستی نسبت به تعویض در و پنجره های قدیمی اقدام کرد و یا می توان از درزگیر های مناسب استفاده کرد که مانع از خارج شدن هوای خانه شد. علاوه بر این استفاده از پرده های زخیم برای راه های ورودی و یا استفاده از پنجره های دوجداره و... می تواند گزینه مناسبی برای صرفه جویی در مصرف انرژی باشد. 

محل قرارگیری پنل های رادیاتور

در حال حاضر بسیاری از خانه دارای سیستم گرمایشی رادیاتور و پکیج می باشند که بایستی به محل قرارگیری پنل ها توجه داشت. بطوری که بایستی دقت کرد که پنل ها در موقعیت مناسبی از اتاق نصب شده و جریان هوای اطراف آن به گونه ای مناسب در حرکت باشد. برای این منظور بایستی دقت داشت رادیاتور ها پشت پرده ها، مبلمان و یا تخت محصور نشده باشد چرا که به دلیل کاهس جریان هوای در اطراف آنها شاهد کاهش دمای مناسب در اتاق خواهیم بود.

محل قرارگیری پنل های رادیاتور

دریچه کولر

دریچه های کولر یکی از نقاطی است که با پایان فص گرما بایستی با پوشش مناسب پوشیده شود تا مانع از خروج هوا از طریق آنها شد. دریچه های کولر هرچند کوچک باشند به سبب ارتباط با هوای آزاد براحتی هوای گرم را به خارج از خانه هدایت کرده و موجب هدر رفتن بخش زیادی از انرژی می شوند. اما در صورتی که دریچه های کولر در تمامی بخش های خانه، با پلاستیک های ضخیم پوشانده شوند مانع از خروج هوا و هدر رفت انرژی خواهد شد.

عایق پشت بام

این مورد برای خانه هایی که در طبقه آخر قرار دارند و یا بالای آن طبقه دیگری تعبیه نشده است مهم بوده و باید به آن رسیدگی کرد.

در بسیاری از خانه ها توجهی به هدر رفت انرژی از طریق سقف نمی شود در صورتی که اگر سقف فاقد عایق مناسب باشد، به سبب سبک بودن و بالا رفتن هوای گرم، شاهد هدر رفت انرژی از طریق سقف خانه ها خواهیم بود. علاوه بر این در صورت بارش باران و برف و یخ زدگی آنها کاهش دمای شدیدتری را تجربه خواهید کرد. در فصول گرم نیز به دلیل تابش شدیدتر خورشید شاهد گرمم بودن خانه خواهیم بود که با بالا بردن درجه وسایل سرمایشی و افزایش میزان مصرف انرژی همراه خواهد بود.

لذا با عایق بندی مناسب در پشت بام ها(مانند ایزوگام) می توان از هدر رفت انرژی از این بخش از خانه که دارای وسعت بالایی نیز می باشد جلوگیری کرد.

عایق پشت بام

علاوه بر موارد ذکر شده می توان به هدر رفتن انرژی از بخش های زیر در ساختمان ها اشاره کرد:

  • استفاده از وسایل سرمایشی و گرمایشی نامناسب
  • هدر رفت انرژی از کف خانه ها
  • هدر رفت انرژی از طریق شومینه ها
  • نازک بودن دیوار ها و انتقال گرما و سرما از طریق آنها
  • چارچوب معیوب در و پنجره ها
  • استفاده از الگوی نامناسب برای گرم کردن خانه
  • افزایش و کاهش ناگهانی درجه وسایل سرمایشی و گرمایشی
  • باز کردن در و پنجره ها 
به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 (4 رای)