تاریخ دقیق عید فطر سال 1400 در تمامی کشورها

تاریخ دقیق عید فطر سال 1400 در تمامی کشورها

تاریخ دقیق عید فطر سال 1400 در تمامی کشورها : آیا فردا پنجشنبه 23 اردیبهشت 1400 عید فطر است ؟ : عید فطر چه روزی است 1400,عید فطر چه روزی است ۱۴۰۰,عید فطر چه روزی است سوم دبستان,عید فطر چه روزی است کلاس ششم,عید فطر چه روزی است ششم,عید فطر چه روزی است 1400,عید فطر ۱۴۰۰ چه روزی است,عید فطر عربستان 1400 چه روزی است


 

 

 عید فطر چه روزی است 1400
عید فطر چه روزی است ۱۴۰۰
عید فطر چه روزی است سوم دبستان
عید فطر چه روزی است کلاس ششم
عید فطر چه روزی است ششم
عید فطر چه روزی است 1400
عید فطر ۱۴۰۰ چه روزی است
عید فطر عربستان 1400 چه روزی است
 

 

🌺عید سعید فطر مبارک🌺

🔻دفتر رهبر معظم انقلاب  اعلام کرد فردا 23 اردیبهشت روز اول شوال المکرم و عید سعید فطر است.

🔸تحریریه وبسایت صدف ؛ عید سعید فطر را خدمت شما روزه داران عزیز تبریک عرض می نماید.

 فردا پنجشنبه در چه کشورهایی عید فطر است؟
🌙 فردا در چه کشورهایی عید فطر است؟

🔹عربستان، امارات، قطر، سوریه، مصر، کویت، بحرین، سودان، یمن، اردن، فلسطین، لبنان، الجزایر، لیبی، عمان، اقلیم کردستان عراق و دیوان وقف سنی عراق اعلام کردند که پنجشنبه نخستین روز ماه شوال و عید فطر است.

 

 


🔺عید فطر احتمالا جمعه است

حجت الاسلام موحدنژاد، عضو ستاد استهلال دفتر رهبری:

🔹براساس پیش بینی کارشناسان، رویت هلال ماه شوال در غروب چهارشنبه کمی دشوار است و احتمال اینکه پنجشنبه روز آخر ماه مبارک رمضان و جمعه روز عید فطر باشد وجود دارد .

فوری : عربستان سعودی پنجشنبه را عید فطر اعلام کرد

🔹سازمان حرمین شریفین اعلام کرد که هلال ماه شوال ۱۴۴۲ هجری قمری هنوز مشاهده نشده و عید فطر در عربستان روز پنجشنبه ۱۳ مه ۲۰۲۱ (۲۳ اردیبهشت) خواهد بود.


عربستان سعودی پنجشنبه را عید فطر اعلام کرد.


سازمان حرمین شریفین اعلام کرد که هلال ماه شوال ۱۴۴۲ هجری قمری هنوز مشاهده نشده و عید فطر در عربستان روز پنجشنبه ۱۳ مه ۲۰۲۱ (۲۳ اردیبهشت) خواهد بود.
ایرنا نوشت: صفحه توییتر حرمین شریفین شامگاه سه شنبه نوشت که ماه در عربستان سعودی رویت نشده از این رو روز اول شوال سال ۱۴۴۲ هجری قمری (عید قطر) روز پنجشنبه خواهد بود.

در گفتگو با عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری بررسی شد:


 

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: درصورت مساعد بودن شرایط جوی براساس محاسبات نجومی چهارشنبه -۲۱ اردیبهشت- شاهد حلول ماه شوال خواهیم بود و پنجشنبه عید فطر ۱۴۰۰ است.

مجتبی منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن اشاره به اینکه مجموعه بیکران هستی لارستان از سال ۸۸ به طور رسمی در مورد نجوم و کیهان شناسی فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهار کرد: "مؤسسه بیکران هستی" در شهر لارستان واقع در استان فارس قرار دارد و اینجانب هم از سال ۱۳۸۲ عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری هستم.

وی ادامه داد: رصدخانه لارستان قریب به ۱۰ سال فعالیت مستمر در حوزه آموزش و پژوهش دارد. این مجموعه جزو چند مؤسسه شناسه‌دار انجمن بین‌المللی نجوم است که به صورت رسمی ثبت شده و سالانه گزارش عملکرد خود را برای آن ارسال می‌کند.

مدیرعامل مجموعه بیکران هستی در رابطه با رؤیت هلال ماه در این مؤسسه، گفت: هر سال در ابتدا ماه‌های مبارک رمضان و شوال برنامه‌های ویژه‌ای برای رؤیت هلال ماه داریم. سال گذشته موفق شدیم نخستین بسته آموزشی رؤیت هلال ماه را منتشر کنیم که نمونه آن در ایران وجود ندارد و به همین دلیل مورد استقبال زیاد علاقمندان به نجوم قرار گرفت.

آیا پنج‌شنبه عید فطر است؟

وی با اشاره به اینکه رصدگران در رابطه با رؤیت هلال ماه با دو پارامتر اساسی سن ماه و جدایی زاویه‌ای مواجه هستند، تصریح کرد: رصدگران با بررسی دو پارامتر سن ماه و جدایی زاویه‌ای می‌توانند تعیین کنند که هلال ماه چه زمانی قابل رؤیت خواهد بود. از زمان تشکیل مقارنه (هلال ماه نو) تا زمانی که این هلال قابل رؤیت شود، ۱۳ تا ۲۲ ساعت زمان نیاز است.

عضو ستاد استهلال مقام معظم رهبری گفت: معمولاً دقایقی بعد از غروب آفتاب بهترین زمان برای رصد هلال ماه است. معمولاً اولین روز بعد از مقارنه ماه در نخستین شب، ۲۰ الی ۳۰ دقیقه زمان برای رصدگران وجود دارد تا هلال ماه را رؤیت کنند و بعد از این زمان ماه غروب می‌کند.

وی با بیان اینکه دومین پارامتر اساسی برای رؤیت هلال ماه جدایی زاویه‌ای (فاصله ماه از خورشید) نام دارد، ادامه داد: زمانی که خورشید در حال غروب است هلالی در اطراف خود دارد که هرچه از مرکزیت آن فاصله بگیریم درخشندگی و شفافیت آسمان کمتر می‌شود.

منتظری با بیان اینکه "حد آستانه‌ای برای جدایی زاویه‌ای در نظر گرفته شده که به حد دانژون معروف است"، تصریح کرد: این مقدار فلکی ۷ درجه است و که بر اساس آن اگر فاصله بین ماه و خورشید کمتر از ۷ درجه باشد در نخستین روز ماه قمری عملاً رؤیت هلال ماه غیر ممکن است.

وی با تاکید بر اینکه دو پارامتر سن ماه و زاویه جدایی به رصدگران کمک می‌کند تا زمان رؤیت هلال ماه را تعیین کنند، گفت: هرچه از غرب کره زمین به سمت شرق حرکت کنیم سن هلال ماه کمتر می‌شود؛ پس با این اوصاف کشورهای خاورمیانه همیشه در لبه رؤیت پذیری هلال ماه قرار دارند.

آیا پنج‌شنبه عید فطر  در ایران است؟

عضو ستاد استهلال با بیان اشاره به شرایط استهلال در شهرستان لارستان گفت: با توجه به اینکه منطقه لارستان در جنوب کشور واقع شده است اختلاف زمان غروب خورشید و ماه در روز چهارشنبه -۲۱ اردیبهشت- حدود ۴۰ دقیقه خواهد بود. جدایی زاویه‌ای چیزی در حدود ۹ درجه (بیشتر از حد آستانه) و بهترین زمان رؤیت هلال ماه ساعت ۱۹:۴۹ است؛ درصد روشنایی ماه در زمان استهلال ۶۵ صدم تخمین زده شده و ماه سنی نزدیک به ۲۰ ساعت دارد.

وی با تاکید بر اینکه ماه شوال بدون تجهیزات نجومی قابل مشاهده نخواهد بود، گفت: ساعت ۲۳:۵۵ روز سه شنبه -۲۱ اردیبهشت- هلال ماه نو شکل می‌گیرد و پس از گذشت نزدیک به ۲۰ ساعت از عمر ماه می‌توان با استفاده از تجهیزات رؤیت هلال ماه مثل تلسکوپ و دوربین دو چشمی، ماه شوال را مشاهده کرد.

منتظری خاطرنشان کرد: در برخی از سال‌ها احتمال رؤیت پذیری خیلی بالاتر از امسال بوده است، اما برخی مواقع به دلیل اینکه کشور به صورت یکپارچه زیر توده ابری قرار می‌گیرد عملاً کار مشکل می‌شود. در صورت مساعد بودن شرایط جوی بر اساس محاسبات نجومی، چهارشنبه -۲۱ اردیبهشت- شاهد حلول ماه شوال خواهیم بود و پنجشنبه عید فطر است.

 

🔅خداحافظ ای ربّناي غروب
خداحافظ ای رزق و روزي ِ پاك
خداحافظ ای جمع ِ افلاك و خاك
خداحافظ ای لحظه هاي سحر
خداحافظ ای ماه چشمان ِ تر
خداحافظ ای بغض افطارها
خدا حافظ اي ماه ِ ديدار ها

🔅خداحافظ ای ماه رو راستی
خداحافظ ای بی کم و کاستی
خداحافظ ای قدر زلفت دراز
خداحافظ ای اشتياق ِ نماز
خداحافظ ای لحظه هاي دعا
خداحافظ ای ماه ِ ارض و سماء


🔅خداحافظ ای بهترین سرنوشت
تو پای مرا می کشی تا بهشت
خداحافظ ای ماه تقدیر من
سحرهای تو صبح تطهیر من
خداحافظ ای بركت سفره ها
خداحافظ اي ماه ِ خوب خدا😔❤️

🔸داريم به آخر مهمونی می‌رسيم، تو این لحظات آخر دعا کردن برای همدیگرو فراموش نکنیم. انشاءالله که به حاجت دلتون رسيده باشيد و عيدی تون رو بگيريد ...الهی آمین🌸🙏

 


 وبسایت صدف :  عید فطر امسال (سال ۱۴۰۰) چه روز و تاریخی است؟ در ادامه تاریخ شمسی، قمری و میلادی عید فطر را طبق تقویم رسمی آورده ایم.

تاریخ و روز عید سعید فطر سال ۱۴۰۰ مانند هر ساله در تقویم رسمی منتشر شده است، اما باید توجه داشته باشیم که روز عید فطر دقیق نیست و ممکن است این روز تغییر کند.

در فرهنگ اسلامى اولین روز ماه شوال به عنوان عید فطر و جشن بازگشت به فطرت معین شده است.

ملاک عید فطر بودن در واقع استهلال ماه شعبان است که مراجع تقلید نظرات مختلفی در این باره دارند.

 

عید فطر امسال (۱۴۰۰) چند شنبه است؟


 
بر اساس تقویم رسمی سال ۱۴۰۰ عید فطر امسال روز پنج شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ می‌باشد.


تاریخ عید فطر ۱۴۰۰ به شمسی و قمری

تاریخ دقیق عید فطر سال ۱۴۰۰ به شرح زیر است:


پنج شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰

۱ شوال ۱۴۴۲

۱۳ می ۲۰۲۱


توجه: در صورت رویت نشدن حلال ماه، این تاریخ ممکن هست تغییر کند.


نظر مراجع درباره استهلال ماه

۱- آیا رؤیت با چشم مسلح (دوربین وتلسکوپ) در حالی که همان هلال با چشم غیر مسلح رؤیت نمی‌شود اول ماه را ثابت  می‌کند؟

حضرات آیات بهجت، خامنه‌ای، فاضل و نوری: بله.

بقیه مراجع: خیر.


در عیدفطر ۹۹ چه شد که اختلاف بوجود آمد؟

 

دفتر آیت الله مکارم شیرازی نوشت: میگویند در مسأله عیدفطر چه شد که اختلاف بوجود آمد و حتی با این که رهبر بزرگوار انقلاب حکم کرده بود بازهم جمع زیادی از مراجع این روز را عیدفطر اعلام نکردند.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی، در پایان درس خارج فقه خود فرمودند: نامه‌ای در خصوص مسأله عیدفطر به من نوشتند که ناچارم این مسأله فقهی را امروز بیان کنم.

می‌گویند در مسأله عیدفطر چه شد که اختلاف بوجود آمد و حتی با این که رهبر بزرگوار انقلاب حکم کرده بود بازهم جمع زیادی از مراجع این روز را عیدفطر اعلام نکردند.

ایشان افزودند: جواب این مساله را خود رهبر معظم انقلاب دادند که سرچشمه آن اختلاف فتواست برخی فتوایشان این بود که رؤیت هلال با چشم مسلح کافی است و بعضی آن را کافی نمی‌دانستند.

معظم له اظهار داشتند: مستند حکم رهبری هم چشم مسلح بود حال اگر این مستند برای فقیهی قابل قبول نباشد و بگوید هلال باید با چشم عادی دیده شود آن حکم، چون مستند به مدرکی است که برای این  فقیه حجت نیست آن حکم برای این فقیه حجیت ندارد.

حضرت آیة‌الله العظمی مکارم شیرازی یادآور شدند: برخی به ما ایراد می‌گیرند شما که با مسائل روز بسیار آشنا هستید خوب بود رویت با چشم مسلح را کافی می‌دانستید.

ایشان در پاسخ خاطر نشان کردند: اگر شما وسایل جدید را در رویت هلال کافی بدانید باید این وسائل را همه جا کافی بدانید یعنی در تمام مسائلی که در فقه رؤیت در آن لازم است استفاده از دوربین، تلسکوپ و میکروسکوپ باید کافی باشد و آن را حجت بدانید و این موضوع نباید تنها در رؤیت هلال ماه منحصر شود.

معظم له با اشاره به هفت موضوع فقهی در این راستا فرمودند: اولین مساله حد ترخص است، اگر شما از ده فرسخی با دوربین، دیوار‌های شهر را دیدید و با وسایل امروزی صدای اذان مؤذن شهر را شنیدید؛ آیا قائل به این می‌شوید که حد ترخص در ده فرسخی است. یا اینکه با چشم و گوش عادی لازم می‌دانید.

ایشان تأکید کردند: تمام بحث ما در این است که  آیا اطلاقات رؤیت عام است و شامل رؤیت با وسیله یا بدون وسیله می‌شود، یا اطلاق، هر دو را در برمی‌گیرد و یا این‌که اطلاقات رؤیت منصرف به رؤیت عادی و معمولی است، ما معتقدیم اطلاق منصرف است.

مسأله دوم، در بسیاری از موارد وجود ذرات بسیار ریز خون در شیر است که تنها با میکروسکوب دیده شود؛ اما با چشم عادی قابل رؤیت نیست. آیا در اینجا حکم به نجاست و حرمت می‌شود یا باید حکم به پاکی شود.

معظم له ادامه دادند: مساله سوم زوال عین نجاست برای طهارت کافی است، اگر عین خون و نجاست زائل شود، ولی رنگ آن باقی بماند، فق‌ها می‌گویند وجود رنگ مضر به طهارت نیست؛ در حالی که اگر این رنگ زیر ذره بین قرار گیرد ذرات بسیار کوچک چسبنده خون در شیئ دیده می‌شود، آیا در این صورت حکم به نجاست می‌شود.

مساله چهارم خونی است که مثلاً از دندان می‌آید و در آب دهان مستهلک می‌شود، در این صورت حکم به پاکی آن می‌شود؛ اما اگر با میکروسکوپ آب دهان بررسی شود ذرات بسیار ریز خون در آن دیده می‌شود. حال در چنین صورتی می‌توان حکم به نجاست آن داد؟

معظم له ادامه دادند: مساله پنجم به قول برخی فقها، عرق جنب از حرام نجس است و یا با  آن نمی‌توان نماز خواند، حال اگر شخصی جنب از حرام است و عرقش ظاهراً خشک شده آیا می‌تواند با آن نماز بخواند، در حالی که گاهی اگر با میکرسکوب نگاه کنیم ذرات عرق روی بدن دیده می‌شود.

ایشان در ادامه فرمودند: مسأله ششم در مورد خسوف و کسوفی که تنها با تلسکوپ قابل دیدن است و با چشم عادی دیده نمی‌شود آیا باید قائل به وجوب نماز آیات بود.

مسأله هفتم درباره مساله زلزله‌هایی است که ما آن را تشخیص نمی‌دهیم؛ اما زلزله‌سنج‌ها می‌توانند آن را تشخیص دهند، حال آیا اگر زلزله را مردم تشخیص ندادند و ابزار زلزله سنج آن را تایید کرد، آیا قائل به وجوب نماز آیات برای چنین کسانی هستید؟ به یقین نه. این‌ها و امثال این‌ها فروعی است که نمی‌توان با آن موافقت کرد پس چگونه تنها در رؤیت ماه آن را بپذیریم.

معظم له در پایان فرمودند: اضافه بر این‌ها در زمان پیامبر (صل الله علیه وآله) و ائمه معصومین (علیه السلام) هرگاه ماه رمضان ظاهراً سی روز بود همه روزه می‌گرفتند، چون ماه با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شد و چه بسا اگر دوربین داشتند روز اول ماه بود و روزه اش حرام، اما همه آن را روزه گرفته بودند آیا باید گفت همه آن‌ها خطا می‌کردند و معذور بودند یا تنها رؤیت با چشم عادی معیار بود.

به یقین پذیرفتن این لوازم بسیار دشوار است.

اعمال شب و روز عید فطر
 
عید سعید فطر اعمال ویژه‌ای مانند نماز، غسل و دعا دارد .
فضیلت ماه مبارک رمضان

پیامبر اکرم (ص) در این باره می‌فرماید:
“ انما سمی الرمضان لانه یرمض الذنوب؛ ماه رمضان به این نام خوانده شده است، زیرا گناهان را می‌سوزاند. “

پیامبر گرامی اسلام (ص) درباره ماه رمضان می‌فرماید:
”‌ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به شما روی آورد، ماهی که نزد خدا از همه ماه‌ها برتر و روزهایش بر همه روز‌ها و شب هایش بر همه شب‌ها و ساعاتش بر همه ساعات برتر است، ماهی است که شما در آن به میهمانی خدا دعوت شده و مورد لطف او قرار گرفته اید، نفس‌های شما در آن تسبیح و خوابتان در آن عبادت، عملتان در آن مقبول و دعایتان در آن مستجاب است… بهترین ساعاتی است که خداوند به بندگانش نظر رحمت می‌کند… “


امام صادق (ع) در درباره ماه مبارک رمضان نقل شده است:
هرگاه روزه گرفتی، گوش و چشمت را از حرام، روزه بدار و همه اعضا و اندامت را از زشتی و پرگویی و اذیت کردن خدمتکارت باز دار. باید وقار روزه در تو باشد، تا می‌توانی، خاموش باش، مگر از ذکر خدا، و روزی که روزه داری با روزی که روزه نداری، یکسان نباشد، از خندیدن با صدای بلند، دوری کن؛ زیرا خداوند این کار‌ها را دشمن داند. (بحار/۹۳/۲۹۲)

 

چند روز مانده به عید فطر ۱۴۰۰

 

از زمان تنظیم این مطلب که ۱۲ رمضان است، تا روز عید فطر تقریبا ۱۷ روز باقی مانده است.


چرا مسلمانان در روز عید فطر خوشحال هستند؟

 

در فرهنگ اسلامى اولین روز ماه شوال به عنوان عید فطر و جشن بازگشت به فطرت معین شده است.

در این روز روزه داران شاد هستند، زیرا روزه داران در طول ماه رمضان با ارتباط هاى پى در پى با خداوند متعال و استغفار از گناهان به تصفیهٔ روح و جان خویش همت گماشته و از تمام آلودگى هاى ظاهرى و باطنى که بر خلاف فطرت آنهاست، خود را پاک نموده و به فطرت واقعى خود برمى گردند. روزه داران در این روز جشن می گیرند چرا که توانستند دعوت الهی را اجابت کنند و از این مهمانی سربلند بیرون بیایند.

در روز عید فطر، گویى یک مسلمان از نو متولد مى شود؛ زیرا از تمام آلودگى‌ها و پلیدى‌ها پاک شده و کمترین پاداش خود را که پاکى و پاکیزگى است دریافت می‌نماید.

مسلمانان با یک ماه روزه داری و موفقیت در روزه گرفتن، از اینکه توانستند دستور خدا را انجام دهند، خوشحال شده و این روز را عید می‌گیرند.

 

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 (19 رای)