گزارش بانک مرکزی از اوضاع مسکن در فروردین امسال

گزارش بانک مرکزی از اوضاع مسکن در فروردین امسال

در جدیدترین گزارش بانک مرکزی از وضعیت تحولات بازار مسکن پایتخت در فروردین ماه امسال، افت 8.5 درصدی حجم معالمات خرید و فروش ملک را نسبت به مدت مشابه پارسال شاهد هستیم. این در حالی است که حجم معاملات خرید مسکن در فروردین 96 نسبت به اسفند 95 ریزش 56 درصدی داشته است. در فروردین امسال حجم معاملات خرید مسکن به 5384 فقره واحد مسکونی رسید که این میزان در مدت مشابه پارسال 5886 فقره بوده است. انتخابات ریاست جمهوری نیز در این بازار موثر بوده و به عنوان یک عامل بیرونی به صورت مقطعی اثرگذار بوده است.بازار مسکن با سکته 8.5 درصدی مواجه شده که این سکته نقطه ای به همراه ریزش 56 درصدی حجم معاملات نشان از انتظار هر دو سمت عرضه و تقاضای مسکن به خصوص متقاضیان خرید آپارتمان برای روشن شدن چشم‌انداز پیش روی بازار ملک تحت تاثیر اعلام نتیجه انتخابات دارد. همچنین تغییرات ماهانه حج معاملات مسکن در فروردین 95 نسبت به اسفند 94، افتی 55 درصدی داشته است.

طبق گزارش منتشر شده، البته سال گذشته رشدی 20 درصدی را در حجم معاملات خرید مسکن در فروردین نسبت به مدت مشابه سال قبلش داشتیم که پیش رونق مسکن را در اولین ماه سال نشان می داد. مقایسه این آمار با امسال نشان از رکود مجدد دارد در حالی که کارشناسان معقتدند این عوامل تحت تأثیر انتخابات امسال است. در یک نظرسنجی که هفته گذشته منتشر شد واسطه های ملکی مسکن نیز انتخابات ریاست جمهوری را اثربخش دانستند.

مسکن تهران

طبق گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی در پایتخت در فروردین امسال، 4.370 میلیون بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال 95، 4.3 کاهش و 3.6 درصد افزایش داشته است. همچنین میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در فروردین ماه 96 با میانگین قیمت هر مترمربع مسکن طی سال 95 برابر است.البته این آمار با توجه به نیمه تعطیل بودن بازار مسکن در فروردین و در پیش رو بودن انتخابات، منعکس کننده وضعیت واقعی قیمت مسکن در محلات مختلف تهران نیست.

مسکن تهران

بر اساس گزارش بانک مرکزی ، کاهش حجم معاملات مسکن در فروردین ماه امسال سبب شده تا در بسیاری از موارد قیمت هر متر مربع آپارتمان در هر کدام از مناطق پایتخت از پوشش کامل قیمت مسکن در همه محلات آن منطقه به دست نیامده باشد و تفاوت چشمگیری در قیمت واقعی وجود داشته باشد. طبق اعلام گزارش بانک مرکزی، در فروردین ماه امسال، واحدهای تا 5 سال ساخت بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را با سهم 45.7 درصدی داشته اند. که این سهم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش 6.6 درصدی را نشان داده و در مقابل آن سهم واحدهای با عمر بالاتر بیشتر شده است. همچنین توزیع معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در فروردین ماه امسال نشان می دهد که از بین 22 منطقه تهران، منطقه 5 بیشترین تعداد قرارداد مبایعه نامه را با سهم 16.5 درصدی به خود اختصاص داده است. مناطق 4 و 2 نیز با سهم 10.1 و 9.2 درصدی در رتبه بعدی بیشترین قراردادهای مبایعه نامه قرار گرفته اند.  همچنین توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر اساس زیربنای هر واحد مسکونی در فروردین امسال نشان از آن دارد که بناهای 60 تا 70 متر سهم 15.2 درصدی از این معاملات داشته و بیشترین سهم را در اختیار دارند. در میان دامنه قیمت واحدهای معامله شده نیز، واحدهای بین 150 تا 200 میلیون تومان بیشترین سهم را با 13.3 درصد سهم به خود اختصاص داده اند. همچنین طبق گزارش بانک مرکزی، بررسی تحولات بازار اجاره مسکن نشان می دهد که اجاره بها متناسب با نرخ تورم افزایش یافته به طوری که شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه اسفند و مدت مشابه سال قبل به ترتیب 11.1 و 9.2 درصد رشد را نشان می دهد.

 

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز