گام های موثر برای خروج از رکود مسکن

گام های موثر برای خروج از رکود مسکن

دولت تمام تلاش خود را برای پایان دادن به رکود به کار بسته است

همانطور کمه می دانیم مدت بسیار زیادی است که مسکن با رکود بسیار فزاینده ای مواجه شده و رکود مسکن به بخش های زیادی آسیب وارد کرده است. دولت یازدهم از ابتدای ورود به عرصه مدیریتی و پس از مدت کوتاهی از بدست گرفتن زمام امور، با مشکل رکود مسکن مواجه شد و کم کم رکود در تمامی بخش های کشور نیز نهادینه شد. رکود بخش مسکن آسیب های جدی به اقتصاد کشور وارد آورده و می تواند علاوه بر اثرات کوتاه مدتی که بر اقتصاد دارد، در دراز مدت برای اقتصاد ایران فاجعه بار باشد .

املاک تهران

درست که دولت تمام تلاش خود را کرده تا قیمت مسکن بالا نرود، اما آن چه که مشخص است این است که کنترل تورم باعث شده تا رکود تمامی بخش های حوزه مسکن را در بر بگیرد. در واقع دولت باید از ابتدا در کنار کنترل قیمت که کار بسیار بزرگی به شمار می رفت، برای تحریک بازار نیز اقدام می کرد تا با این مشکل فزاینده مواجه نشود. البته یکی از مشکلات حال حاضر مسکن نیز دلالی است که باید به آن نیز رسیدگی شود. سوداگرانی که از این آشفته بازار مسکن نهایت استفاده را کرده و پول های زیادی را به جیب می زنند.

رکود مسکن

در حال حاضر دولت در واپسین سال تصدی این مسئولیت توانسته با طرح هایی تحرک هایی را در بخش مسکن ایجاد نماید. البته بسیاری از اینطرح ها زمان بر هستند . یکی از مهمترین طرح های دولت برای سامان دهی به وضع موجود مسکن، اصلاح تسهیلات بانکی است. دولت توانسته با ایجاد بازار رهن ثانویه گام مثبتی را برای بهبود اوضاع بر دارد. در رهن اولیه که پیش از این مورد استفاده قرار می گرفت بانک باید حداقل 12 سال و در بعضی مواقع بیشتر صبر می کرد تا کل پول وام گرفته شده به حسابش برگردد و به همین علت با مشکلات عدیده ای مواجه می شد . اما در بازار رهن ثانویه این اتفاق به صورت دیگری رقم  می خورد. در این بازار تسهیلات اولیه نه به صورت نقد بلکه از طریق فروش اوراق رهنی در بازار بورس توسط یکی از نهاد های مالی معتبر برای بانک مسکن تنزیل می شود. در نتیجه بانک مسکن بسیار زودتر از فرآیند قدیمی بازپرداخت تسهیلات به منابع و پول اولیه خود دسترسی پیدا می کند.

بازار رهن ثانویه توانسته بانک مسکن را برای اهدا تسهیلات متقاعد کرده و در نتیجه مشکلات قبلی از قبیل کمبود بودجه را برطرف نماید. تا کنون بانک مسکن توانسته 300 میلیارد اوراق رهنی را منتشر کند که قرار است این مقدار به 700 میلیارد تا پایان سال 95 افزایش پیدا کند.

آنچه که مشخص است این است که در صورت پیشبرد سریع تمامی طرح های دولت که در روزهای قبل توسط سایت صدف به آن اشاره شده است، مشکلات رکود مسکن به طور کامل برطرف خواهد شد. دولت تمام هم و غم خود را به کار گرفته است تا این مشکل ملی را به طور کامل برطرف کند. البته دولت یازدهم در کنار توجه به ساخت و ساز، طرحی را در برابر طرح مسکن مهر ایجاد کرده که مسکن اجتماعی نام دارد و قرار است با کمک ارگان های مختلف این طرح هم برای افراد بی بضاعت به اجرا برسد. همچنین اتمام مسکن مهر تا پایان دولت و تسهیلات بسیار ویژه برای ساخت و ساز و خرید مسکن از اقداماتی است که دولت به آن نگاه ویژه ای داشته است. رکود چند ساله بازار مسکن اگر شکسته شود و قیمت مسکن نیز بالا نرود، می توان به شکوفا شدن اقتصاد ایران امید داشت. امیدی که نه به اقدامات آمریکا و نه به برجام و تعهدات بین المللی می توان داشت. تمام پیشرفت کشور در گرو اقدام مسئولان و مردم خود این کشور است.

 

 

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز