کلاه‌برداری از قشر ضعیف در فروش مسکن مهر

کلاه‌برداری از قشر ضعیف در فروش مسکن مهر

 

باید مراقب کلاه برداری ها در فروش مسکن مهر بود.

درحالی‌که موضوعی به نام فروش مسکن مهر تا قبل از خردادماه سال 1393 هیچ موجودیتی نداشت اما پس از این تاریخ و با آزاد شدن خریدوفروش مسکن مهر متأسفانه شاهد کلاه‌برداری‌هایی در این حوزه بوده‌ایم. هرچند پروژه مسکن مهر دارای موافقان و مخالفان بسیاری می باشد اما فرصتی شد تا سودجویان بتوانند اقدام به کلاه‌برداری گوناگونی بکنند. فروش ملک به چندین نفر یا فروش ملک دیگری و یا حتی معرفی ملک دیگر به‌جای واحد مورد معامله تنها چند نمونه از کلاه‌برداری‌های صورت گرفته در مورد فروش مسکن مهر است که گریبان گیر برخی از قشر متوسط و ضعیف جامعه شده است.

املاک تهران

طبق دستورالعملی که در سال 1393 صادر گردید، خریدوفروش مسکن مهر در حال ساخت، پس از واگذاری و تحویل و یا پس از تنظیم اسناد مالکیت امکان‌پذیر گردیده است. با توجه به اینکه نقل‌وانتقال واحدهای مسکن مهر دارای ضوابط و قوانین ویژه‌ای می‌باشد باید هر نوع فروش مسکن مهر حتماً زیر نظر شرکت‌های عمران شهرهای جدید و یا در برخی از شهرها از جانب نهادهای متولی صورت بگیرد و به‌هیچ‌عنوان برای فروش مسکن مهر امضای قرارداد یا مبایعه‌نامه در بنگاه‌های معاملات ملکی کفایت نمی‌کند.

فروش مسکن مهر

در رابطه با زمین‌هایی که واحدهای مسکن مهر در آن ساخته‌شده است بایستی بدانیم که به دو نوع ملکی و اجاره 99 ساله تقسیم می‌شوند. در واحدهایی که عرصه و زمین اصطلاحاً به‌صورت ملکی است، یعنی متقاضیان زمین ملک را نیز تملک می‌کنند، در این موارد زمین و ساختمان (عرصه و اعیان) هردو قابل انتقال است. ولی در مورد فروش مسکن مهر در مجتمع‌های اجاره 99 ساله، فقط اعیان (ساختمان) قابل انتقال می‌باشد و زمین در مالکیت دولت باقی می‌ماند و به‌صورت 99 ساله به متقاضی اجاره داده می‌شود.

از وضعیت مالکیت واحد مطلع شوید

با توجه به اینکه استعلام مالکیت واحدهای مسکن مهر تا زمانی که سند رسمی برای آن‌ها صادر نگردیده است، از اداره ثبت اسناد امکان‌پذیر نمی‌باشد تنها راه قانونی برای اطلاع از وضعیت ملک موردنظر و مالکیت آن مراجعه به شرکت‌های عمران شهرهای جدید یا اداره کل راه و شهرسازی می‌باشد. افرادی که خواستار خرید مسکن مهر هستند بایستی از نهایی کردن معامله و پرداخت پول تا قبل از استعلام وضعیت ملک به‌طور جدی خودداری نمایند.

برای فروش مسکن مهر، فروشنده واحد مسکونی نباید هیچ بدهی در رابطه با اقساط وام بانکی داشته باشد چراکه وجود هرگونه بدهی معوقه و یا عدم تسویه بدهی‌های گذشته باعث می‌شود که واحد مسکن مهر نتواند مورد نقل‌وانتقال قرار بگیرد. همچنین فروشنده واحد مسکن مهر نباید هیچ بدهی به شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی داشته باشد. فروش مسکن مهر تا قبل از تسویه هر نوع بدهی به شرکت‌های ذکرشده شده غیرقابل انجام می‌باشد. بر طبق قانون هر شخص که متقاضی خرید مسکن مهر باشد تنها می‌تواند یک واحد مسکن مهر را خریداری کند و تغییر نام مدیون در بانک و انتقال سند اعیانی را به نام خود به انجام برساند.

اما اگر تمامی نکات ذکرشده را رعایت کرده و قصد خرید یا فروش مسکن مهر را دارید لازم است برای انجام نقل‌وانتقال مدارک لازم ازجمله مدارک شناسایی خریدار و فروشنده، قرارداد و صورت‌جلسه انتخاب واحد موردنظر را آماده کرده و به شرکت‌های عمران مسکن مراجعه نمایید. اگر مالک واحد مسکن مهر دارای کارت قسط بانک می‌باشد باید ابتدا برای انتقال تسهیلات به بانک مسکن مراجعه شود تا اقدامات لازم ازجمله معرفی ضامن و مدارک مربوط به ضمانت تکمیل گردد.

اگر کار ساخت واحد مسکن مهر به پایان رسیده باشد و برای واحد موردنظر پایان کار ساختمانی صادر شده باشد در این صورت امکان تنظیم سند رسمی ملک نیز وجود دارد. پس‌از این مرحله مالک واحد می‌تواند برای گرفتن سند تفکیکی به شرکت‌های عمران شهرهای جدید مراجعه کرده و هماهنگی‌های لازم برای دریافت سند مجزای واحد خود را انجام دهد.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 (2 رای)