کدام گروه از خانه‌ها بیشتر گران شده‌اند؟(بخش دوم)

کدام گروه از خانه‌ها بیشتر گران شده‌اند؟(بخش دوم)

در روزهای پایانی سال 1396 و درست در همان زمانی که یک دوره ی رونق و گرمای خاص و ویژه ای در بازار معامله های مسکن به ویژه در شهر تهران به وجود آمده بود، زمان گرفتن وام بانکی بسیاری از خانه اولی هایی که متقاضی خرید آپارتمان از بازار مسکن شهر تهران به خصوص در منطقه های 4 و 5 شهر تهران بودند از راه رسید و این مسئله همزمان با کمیاب شدن دوباره و همیشگی فایل های فروش واحدهای نقلی یا ریز متراژ که وسعتی به میزان 40 تا 60 متر مربع دارند، رخ داد که این مسئله در نهایت باعث نایاب شدن فایل های مورد نظر برای خرید در بازار مسکن از این گروه آپارتمان ها در این دو منطقه شد.

بزرگ ترین علت این که بسیاری از خانه اولی های متقاضی خرید مسکن، تقاضای خود را از خرید آپارتمان های کوچک متراژ و نقلی،  به آپارتمان های کوچک رو به متوسط یعنی آپارتمان های 60 تا 80 متری تغییر دادند، همین مسئله ی کمبود فایل مناسب بود و این موضوع باعث کسب رتبه دوم تورم ملکی برای آپارتمان های کوچک رو به متوسط در منطقه 4 و 5 شهر تهران شد.

املاک تهران

تحقیقات و پژوهش هایی که از روند تغییرات ماهانه ی قیمت مسکن در سه گروه متراژی آپارتمان هایی که در بازار مسکن منطقه 4 و 5 شهر تهران معامله می شوند صورت گرفته است حاکی از این موضوع است که نقطه جوش قیمتی واحدهای مسکونی  در گروه آپارتمان های نقلی یا ریز متراژ و واحدهای کوچک رو به متوسط از شروع سال 1397 تا ماه تیر 1397 بوده است.

تابلوی قیمت مسکن در این سه گروه متفاوت متراژی در دو منطقه 4 و 5 شهر تهران در طول 7 ماه اخیر بیانگر این موضوع است که در تیر ماه سال 1397 متوسط قیمت مسکن در دو منطقه 4 و 5 شهر تهران در این دو گروه متراژی نسبت به ماه گذشته یعنی خرداد ماه سال 1397 به میزان 20 درصد زیادتر شده است. و این با وجودی است که در دیگر ماه هایی که از آغاز سال 97 در مدت زمان این 7 ماه قرار گرفته بودند،  تغییرات ماهانه قیمت مسکن در منطقه های 4 و 5 شهر تهران و در بین  گروه های متراژی 40 تا 60 متر مربع همیشه به میزان کمتر از 10 درصد بوده است.

به همین شکل در تیر ماه سال 1397 متوسط قیمت مسکن در تمام منطقه های شهری تهران نسبت به ماه خرداد به میزان 7 درصد بالاتر رفت که این میزان بسیار کمتر از مقدار تورم مسکن در همین ماه و در این دو گروه متراژی در منطقه های 4 و 5 شهر تهران است.

و تمام این ها در شرایطی رخ داده است که دمای قیمتی آپارتمان های نقلی یا ریز متراژ در این دوره ی زمانی بسیار بیشتر از تغییر و تحولات قیمتی واحدهای مسکونی کوچک و میان متراژ بوده است. دمای قیمتی واحدهای مسکونی نقلی یا ریز متراژ در ماه مهر سال 1397 هم در مقایسه با دیگر گروه های متراژی آپارتمان های معامله شده در منطقه های 4 و 5 شهر تهران و همچنین در قیاس با تحولات قیمت مسکن در تمام منطقه های شهر تهران به اندازه ی بسیار زیادی بالا بوده است. در حالی که متوسط قیمت مسکن در شهر تهران و در ماه مهر سال 1397 در قیاس با ماه قبل از آن یعنی شهریور ماه به میزان 6 درصد بیشتر شده است و تورم ملکی در ماه مهر 1397 در بازار معامله های آپارتمان های نقلی یا ریز متراژ در منطقه 5 شهر تهران به میزان 9 درصد و در بازار معامله های این واحدها در منطقه 4 با 12 درصد تثبیت شده بود.

املاک تهران

ماه مهر 1397 متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان 40 تا 60 متر مربعی در منطقه 5 شهر تهران به میزان 11 میلیون و 450 هزار تومان رسید و این با وجودی است که متوسط قیمت مسکن در این منطقه در ماه مهرامسال برابر با 11 میلیون و 80 هزار تومان بوده است. این مسئله بیانگر این موضوع است که میانگین قیمت آپارتمان های ریز متراژ یا نقلی که بین 40 تا 60 متر مربع وسعت دارند در این منطقه در ماه مهر به میزان 4 درصد گران تر از متوسط قیمت مسکن در همین منطقه و در همین ماه بوده است. این مسئله به علت پیشرو بودن واحدهای نقلی در به وجود آمدن و قرار گرفتن در تورم ملکی در این منطقه به وجود آمده است.

تحقیقات و پژوهش ها بیانگر این موضوع است که بالا رفتن ماهانه ی قیمت مسکن در منطقه های 4 و 5 شهر تهران در بین دو گروه متراژی آپارتمان های نقلی یا ریز متراژ و همین طور واحدهای مسکونی کوچک یا متوسط متراژ در طول ماه های گذشته همیشه به میزان 1 تا 2 واحد درصد بالاتر از تورم ماهانه در تمام بازار مسکن شهر تهران بوده است. در شرایط فعلی دو گروه متراژی آپارتمان های مسکونی که شامل واحدهای 40 تا 60 متر مربعی و واحدهای مسکونی 60 تا 80 متر مربعی در جمع نصف به اضافه ی یک – به میزان 51 درصد – از تمام معامله های خرید مسکن در شهر تهران را مخصوص به خود نموده اند.

کارشناسان اقتصاد مسکن در پیش بینی های خود اعلام نموده اند که با توجه به شرایط موجود در بازار مسکن و تغییر و تحولاتی که در این بازار اتفاق می افتد این انتظار را داریم که در طول ماه های آتی که شیب بالا رفتن قیمت مسکن اندکی کمتر می شود و آرام آرام کاهش پیدا می کند،  وسعت و دامنه ی رشد قیمت آپارتمان های نقلی کوچک متراژ و میان متراژ هم به صورت بسیار محسوسی با کاهش مواجه خواهد شد.

قیمت آپارتمان

منبع: اقتصاد آنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز