پیش بینی افزایش قیمت مسکن در سال آینده

پیش بینی افزایش قیمت مسکن در سال آینده

بازار مسکن از چهار سال گذشته در رکود به سر می‌برد و انتظار رونق مجدد در این بازار دور از انتظار کارشناسان این حوزه بوده و در سال جاری تنها رشد قیمت‌ها را در مناطق مختلف شاهد بوده‌ایم و هنوز کلیدی برای بازکردن قفل رکود مسکن پیدا نشده است. به گزارش سایت صدف، به نقل از خبرگزاری میزان، آنچه که بازار مسکن در سالیان پیش از خود نشان داده، رشد چندان معمولی نبوده و این بدین معنی است که هرگونه تغییر و تحولی که بازار ملک و مسکن در سراسر کشور به خود می بیند شامل تمامی مناطق می‌شود.

بدیهی است آنچه بازار املاک در سال 91 تجربه کرد دلیلی جز نامناسب بودن شرایط اقتصادی ندارد. تمام افرادی که سالیان گذشته سودی خوبی از بازار مسکن به جیب زده‌اند ، در سه سال اخیر خاطره خوبی از بازار راکد مسکن ندارند و مطمئناً هیچکس از شرایط فعلی راضی نخواهد بود و همه مردم چه فعالین بازار و مردم عادی ترجیح می‌دهند که بازار نه به داغی آن روزها باشد و نه به سردی این روزها.

روندی متعادل و رو به جلو بازار مسکن موجب می شود تا همیشه خرید و فروش باشد و شیب بالا و پایین رفتن نمودار قیمت ها نیز ملایم‌تر حرکت کند، و در این شرایط خریدار، فروشنده و بنگاه های معاملات ملکی راضی خواهند بود، خرید و فروش مسکن با سود واقعی برای هر دو طرف معامله خواهد بود.

روندی که در بازار مسکن تا به امروز داشته است، علیرغم شکست حبابی که بعد از سال 91 ایجاد شد و افزایش قیمت کاذبی که با کاهش روبرو شد، به طور میانگین رو به رشد بوده و این روند صعودی در سال 96 نیز ادامه خواهد داشت. اما انتظار می رود سطح معاملات،خرید و فروش در سال آینده با افزایش بیشتری همراه بوده و رکود نسبی این چند سال گذشته را جبران کند.

موازنه همیشگی عرضه و تقاضا، با در نظر گرفتن پتانسیل های بازار مسکن، در سال 96 به نفع فروشندگان خواهد بود و تمام انتظار فروشندگان طی این سه سال گذشته به پایان خواهد رسید و از آنجایی که هر زمان کالایی رو به گرانی میرود خیل عظیم متقاضیان به سوی آن هجوم می برند و باعث افزایش قیمت چند برابری می شوند، در سال 96 با بالا رفتن خرید می باشد، منتظر نشسته اند که ببینند بازار به کدام سو می رود بازار ملک و مسکن رونق خوبی خواهد گرفت.

در این رابطه محسن عدالت‌خواه کارشناس مسکن در گفت‌وگو با میزان گفت: تولید مسکن و سرانه تولید مسکن در سال‌های اخیر آنچنان افزایش یافته که هر خانواده نیازمند مسکن حداقل می‎تواند 1.5 واحد مسکونی را در اختیار داشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: افزایش قیمت مسکن هیچ گاه به معنی رونق بازار نیست ، اما مردم همواره بر این باورند هنگامی که قیمت مسکن هفته به هفته افزایش دارد و بازار رشد پلکانی قیمت را پشت سر می‎گذارد، آن زمان رونق در بازار صورت گرفته است.

این کارشناس بازار مسکن در خصوص پیش‌بینی قیمت مسکن در سال آینده یادآور شد: در صورتی که قیمت‎ها برای سال آینده تعدیل شوند و روند کاهشی داشته باشند تا خریداران و فروشندگان قادر به خرید و فروش شوند، آن زمان رونق وارد بازار مسکن می‎شود.

عدالت‌خواه بیان کرد: در حال حاضر رکود بازار مسکن تا اندازه‌ای است که حتی سازندگان هم قادر به ادامه ساخت نیستند و برخی واحدهای مسکونی نیمه کاره رها شده‎اند و رکود نه تنها در بخش خرید و فروش بلکه دربخش ساخت و ساز هم رخنه کرده است.

وی خاطر نشان کرد: نقش دولت همانند ارائه و افزایش تسهیلات در این زمینه می‎تواند کمک کننده باشد و رونق را به این بازار بازگرداند.

براساس گزارش میزان، با تمام این اوصاف، نکته ای که کاملا روشن است اینکه هر چقدر هم در سال 96 یا سالهای پس از آن بازار ملک و مسکن رونق گرفته و رشد کند اما خوشبختانه اوج‌گیری قیمت‌ها در بازار مسکن همانند 4 سال گذشته نخواهد بود و روند رونق با شیب ملایمی پیش خواهد رفت.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز