پلاسکو و نگاهی دوباره به ایمنی ساختمان

پلاسکو و نگاهی دوباره به ایمنی ساختمان

ایمنی ساختمان در روزهای اخیر و پس از حادثه پلاسکو مورد توجه ویژه قرار گرفته است

حادثه پلاسکو یک فاجعه ملی بود که در آن جمعی از آتش نشانان عزیز کشورمان جان خود را برای نجات هم میهنان خود از دست دادند. شهروندان نیز از این حادثه بی نصیب نبودند و تعدادی از شهروندان عادی نیز به دیار معبود شتافتند. تا امروز دلیل حادثه پلاسکو به طور قطع مشخص نشده است اما هرچه که باشد ، نکته ای بزرگ و مهم برای تمامی دستگاه های مسئول و همچنین مردم به همراه دارد. ایمنی ، ایمنی ، ایمنی .

آن چیز که مشخص است اگر ایمنی در پلاسکو رعایت شده بود به هیچ وجه چنین اتفاقی نمی افتاد و دلاوران سرزمینمان در کنار خانواده هایشان بودند. اما مهمترین درس از پلاسکو همین ایمنی است که حالا همه مردم و مسئولین را به تکاپو انداخته است. ایمنی ساختمان نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا که در صورت رعایت نشدن ایمنی در ساختمان ها مخصوصا ساختمان های مسکونی اتفاقات به مراتب سخت تر و ناگوار تر را در آینده مشاهده خواهیم کرد.

املاک تهران

با توجه به سنگین بودن فاجعه پلاسکو و تبعات ملی این اتفاق، حالا همه مسئولان حرف از ایمنی می زنند. این اتفاق خوبی است و باید تا شرایط فراهم است، مسئولان و مردم همه اقدامات لازم را برای ایمن سازی در شهر های بزرگ و کوچک انجام دهند. در صورت رعایت نشدن ایمنی با یک زلزله کوچک شاهد فاجعه های انسانی خواهیم بود.

پلاسکو

اما مهمترین اقدام برای ایمنی را باید دولت و مسئولان شهرداری بردارند. به هرحال ایمن کردن مناطق مسکونی یا ساختمان های تجاری و کارگاهی نیاز به هزینه دارد. با توجه به رکودی که سه سال است گریبان بازار ایران را گرفته ، اکثر افراد پولی برای این اقدامات ندارند و اینجاست که پای دولت به این جریان باز می شود. دولت تدبیر و امید می تواند با استفاده از ظرفیت های موجود و با اعطا تسهیلات با سود ناچیز، کار بزرگ ایمن سازی را در شهر های بزرگ استارت بزند.

اولین قدم اما ایمن سازی ساختمان های در معرض خطر است که باید مورد توجه قرار گیرند. در همین پایتخت ساختمان الومینیوم از خطرخیز ترین ساختمان های کشور است. چه بسا  می توان گفت که الومینیوم از پلاسکو نیز در وضعیت فاجعه بار تری قرار داشته و ممکن است با یک آتش سوزی کوچک به سرنوشت پلاسکو دچار شود. در حال حاضر باید لیستی از ساختمان های خطرناک در کل کشور تهیه شود و به ترتیب اولویت به ایمنی آن ها رسیدگی گردد.

به گزارش سایت صدف ، شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی به خبرگزاری صدا و سیما گفته است که این وزارتخانه طرحی در دست بررسی دارد که بر طبق آن دولت و شهرداری ها موظف به حفظ ساختمان های موجود می شوند. بر اساس این طرح قرار است تا این ساختمان ها شناسایی شده و برای ایمنی آن ها تدابیر لازم صورت گرفته شود. این طرح برای برخی کلانشهر ها مثل تهران به جمع بندی نهایی نیز رسیده است.

به گفته شکرچی زاده، در حوزه آتش گرفتن ساختمان، مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی مسئولیت جدی و اساسی دارد. به گفته وی در حال حاضر ساختمان های نوساز از نظر ایمنی مخصوصا آتش سوزی مشکل خاصی ندارند و تمامی اقدامات باید برای ساختمان های قدیمی ساز و پاساژ های چند ده ساله صورت پذیرد. مصالح به کار رفته در ساختمان های جدید مثل گذشته نیست و به همین علت ایمنی را به شدت افزایش داده است. البته نظارت های سخت گیرانه نیز کمک بسیار زیادی به این موضوع کرده است.

در پایتخت نیز مخصوصا برای بلند مرتبه سازی ها توجه ویژه ای صورت می گیرد تا ساختمان ها ی نوساز دچار مشکلات نباشند و ایمنی آن ها به صورت کامل رعایت شود.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز