پشت صحنه معاملات بازار مسکن در پاییز 96

پشت صحنه معاملات بازار مسکن در پاییز 96

گزارش ها حاکی از آن است که میزان فروش بازار مسکن در مهر ماه از نظر تعداد واحد مسکونی، همچنان دو رقمی بوده و در 30 روز اول پاییز بالاتر از 12 هزار واحد مسکونی معامله شد. طبق بررسی ها در باره بازار مسکن در پاییز  مشخص شد که نبض فعلی معاملات در وضعیت «میانه» رکود و رونقواقع شده است؛ ولی سرعت حرکت در مسیر پیش رونق، کند است.

این رخداد می‌تواند  موجب کاهش دستیابی به رونق در فصل پاییز گردد.طبق آمار متوسط قیمت مسکن در شهر تهران برای دومین ماه پیاپی، سطح 4 میلیون و 700 هزار تومان در هر متر‌مربع را با احتساب ریزنوسان ماهانه،‌ حفظ کرد.همچنین آمار بانک مرکزی درباره تحولات بازار مسکن در مهر ماه سال 96، به ارقام و آمار دفتر اقتصاد مسکن نزدیک بوده و رشد 6 درصدی معاملات در 7 ماه اول امسال (حرکت رو به جلو) را تایید می‌کند.

با در نظر گرفتن جهش نقطه‌ای در خرید و فروش واحدهای مسکونی تهران در مهر ماه، موقعیت بازار مسکن بسیار جلوتر از سال قبل قرار دارد.

به طور معمول کارشناسان اقتصاد مسکن برای بررسی و نظر درباره شرایط بازار، روند چند ماهه را ملاک خود قرار می‌دهند. طبق این بررسی ها، کارنامه خرید و فروش آپارتمان در تهران به این صورت است که حجم معاملات در 7 ماه اول سال جاری 6 درصد نسبت به مدت مشابه سال 95 افزایش داشته است. بازار مسکن در پاییز و زمستان سال 96، رقمی معادل 4/ 2 درصد به لحاظ حجم فروش، نسبت به 6 ماه اول سال قبل بزرگ‌تر شده بود، ولی جهش نقطه‌ای معاملات در اولین ماه سال، موجب شد شیب رشد فروش در 7 ماه، نزدیک به 5 واحد درصد نسبت به شیب رشد 6 ماهه افزایش داشته باشد. بررسی‌ها درباره «رنگ سرد» بازار مسکن در پاییز 96 که با «کاهش ماهانه» حجم معاملات معادل 10 درصد در مهر ماه بروز نموده است، مشخص کننده این است که قسمتی از این افت به دلیل تغییر فصل و پایان سنتی معاملات مسکن همزمان با پایان فصل تابستان، «طبیعی» است.

املاک تهران

بعد از آن، کاهش ماهانه معاملات خرید مسکن معادل 29 درصد در مهر ماه سال 95 نشان دهنده این است که تاثیر سنتی و کاهنده تغییر فصل در نیمه آغازین امسال در بازار معاملات مسکن، بسیار کمتر از سال قبل بوده است.ولی با این حال، عدم وجود فایل مناسب و تازه در بازار مسکن و ملک یک عامل درونی و کاهنده معاملات خرید مسکن در شرایط کنونی بوده که باعث شکل‌گرفتن رنگ سرد در بازار مسکن شده است. به گفته واسطه‌های بازار ملک یک تفاوت بزرگ فصل جاری با فصل گذشته «کم شدن واحدهای مسکونی مناسب تقاضای موجود در بازار» است.حجم مسکن عرضه شده مورد قبول تقاضا نیز از بابت قیمت و هم از بابت متراژ و سن بنا، نسبت به تابستان 96 به طرز محسوسی کاهش پیدا کرده ولی حجم تقاضای خرید مسکن نسبت به تابستان کاهش پیدا نکرده است.

میانگین مساحت در آپارتمان‌های فروخته شده در شهر تهران طی ماه‌های گذشته 88 متر مربع بوده است و متوسط عمر بنا در معاملات هم 9 سال اعلام شده است. در بازار مسکن بیش از 60درصد از تقاضای حال حاضر، به دنبال خریدن  واحدهای زیر 80 متر‌مربعبوده و در صورت مناسب بودن فایل‌ها از نظر «قیمت»، تمایل غالب به خرید واحدهای زیر 5 سال ساخت می باشد. کمبود آپارتمان‌های پرمخاطب در این میانه کاهش معاملات را رقم می‌زند.طبق این گزارش، «رنگ گرم» پاییز 96 بازار مسکن به اختلاف دمای معاملات در مقایسه با پاییز سال قبل مربوط می‌شود. جهش 36 درصدی فروش آپارتمان در ماه قبل نسبت به ماه مشابه سال گذشته ناشی از روند رشد یک‌سال گذشته معاملات است که عامل محرک آن، تسهیلات خرید مسکن معرفی می‌شود.

منبع : اقتصادنیوز

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 (1 رای)