پایان بدترین دوره رکود مسکن در سه دهه اخیر

پایان بدترین دوره رکود مسکن در سه دهه اخیر

مسکن و رکود آن در دست کنترل و مهار قرار خواهد گرفت

برخی از محققان در ارتباط با رکود مسکن می گویند: بخش هایی که مربوط به مسکن و ساختمان ها هستند در کشورمان به عنوان موتور محرک اقتصاد شناسایی شده اند. از طرفی هم این موتور محرک اقتصادی ،یک ارتباط خاص و یا شاید هم پیچیده ای با یک سری از بخش های اقتصادی دارند . این بخش های مختلف اقتصادی عبارتند از: رشد اقتصادی، نرخ بیکاری ،تورم، سرمایه گذاری بخش خصوصی و ... . هر کدام از این بخش ها به نوعی کنترل کننده ی رکود بازار مسکن می باشند. اگر از این بخش ها به موقع استفاده نشود شاهد رکود بازار مسکن خواهیم بود. در ارتباط با شدت رکود بازار مسکن در کشورمان می توان گفت که: اوج شدت رکود بازار مسکن ،از سال نود و دو اغاز گردیده است و تا کنون گریبان گیر کشورمان است . طبق گزارشات ارسالی از سامانه املاک ومستغلات کشور در می یابیم که ،رکود بازار مسکن هنوز کنترل نشده است. که این رکود بازار مسکن در طی بیست و پنج سال گذشته بی سابقه و به نوعی طولانی ترین نوع رکود بوده است .

املاک تهران

اگر چه دولت هم بیکار ننشسته و تدابیر و راهکار هایی را برای کنترول رکود بازار مسکن در نظر گرفته و برخی را هم اجرا کرده است . دولت در جهت کنترل رکود ،یک سری حمایت هایی را در راستای تقویت و تشویق بازار مسکن برنامه ریزی و اجرا کرده است .

رکود مسکن

این برنامه ریزی ها از سمت دولت رشد ده درصدی البته فقط از سال نود و پنج تا به امروز را داشته است. یکی دیگر از این کنترل ها ،کاهش سود سپرده های بانکی می باشد . تا تمام اقشار جامعه بتوانند به طریقی وام بگیرند و سودی با در صد پایین پرداخت کنند. زمانی که سود بانکی کمتر شود اقشار جامعه تمایل بیشتری به گرفتن وام پیدا خواهند کرد. اگر اقشار جامعه این وام های مسکن را صرفاً به سمت خرید ملک سوق دهند ، ما شاهد افزایش عرضه تسهیلات مسکن خواهیم شد . از طرفی هم نظام بانکداری از طریق سیاست های پول گذاری می تواند کمک به رکود نماید. به نوعی با حمایت بانک و اقشار جامعه از شروع سال نود و پنج تا کنون توانسته اند این رکود بازار مسکن را ده درصد کنترل کنند. که این کنترل ده درصدی برای بازار مسکن نشان دهنده پتانسیل بازار مسکن جهت رشد و توسعه رکود بازار مسکن می باشد. بازار مسکن زمانی که کاهش پیدا کرد تا چند سال بعد از ان کاهش و حتی با توافقات برجام هم موفق به رشد نشده است . و نتوانست مانند سابق جایگاهی را برای خود پیدا کند . از طرفی هم در سال های گذشته برای کم تر کردن نرخ سود تسهیلات بانکی جهت رشد مسکن که انجام گرفت دو دلیل عمده وجود داشت: اولین دلیل؛ در سال های گذشته ،حباب قیمتی مسکن کاملاً تخلیه نگردیده و دومین دلیل ؛ در سال های گذشته ،اقشار جامعه قدرت خرید مسکن را نداشتند. از طرفی عدم توانایی انها ،تابعی از شرایط اقتصادی در حوزه کلان کشور است. این دو دلبل ذکر شده در بالا هم کمک شایانی به رونق بازار مسکن نکرد. در این قسمت لازم است به سه دلیل عمده که باعث شد تا بازار مسکن از رکود خارج نشود را ذکر کنیم. 1- در طی سال های نود تا نود ودو ساخت و ساز های خیلی زیادی انجام گرفت. در واقع فقط ساخت و تولید ساختمان ها بود و مشتری برای خرید این ساختمان های ساخته شده وجود نداشت یا خیلی کم بود. در واقع عرضه زیاد شد و تقاضا کاهش پیدا کرده بود. که این کاهش تقاضا از سمت مردم به دلیل کم بودن درامد ان ها و تورمی که به یک باره به وجود امده بود. 2- افزایش شدید سودهای بانکی بودند. در واقع اقشار جامعه توان باز پرداخت این سود ها را نداشتد. 3- قیمت جهانی نفت کاهش پیدا کرد.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز