پایانی بر سفته بازی در بازار مسکن

پایانی بر سفته بازی در بازار مسکن

شرایط فعلی بازار مسکن عرصه را برای سفته بازی تنگ کرده است

رکود در بازار مسکن بی داد می کند و همین رکود در سه سال و نیم اخیر پای سفته بازان را به این بازار مهم و حیاتی برای اقتصاد ایران باز کرده است. رکودی بی سابقه با مشکلات بسیار فراوان که کمر اقتصاد ایران را بعد از دوره تورم شدید سال های 91 و 92 شکسته است. رکود حال حاضر اقتصاد ایران که در بازار مسکن بیشترین و بارز ترین تاثیر خود را نمایان ساخته است، ناشی ار سیاست های انقباضی دولت است که به منظور کنترل تورم اتخاذ گردیده است. این سیاست ها اگر چه توانست تورم بسیار زیاد را در کشور کنترل نماید، اما متاسفانه باعث به دنیا آمدن رکود آن هم یک رکود سخت و طولانی شد که قطعا اثرات جانبی آن سالیان سال بر پیکره اقتصاد ما خواهند ماند.

املاک تهران

اما در ماه های اخیر روند کاهش قیمت مسکن با توجه به تورم به پایان خود نزدیک شد و در ماه های پایانی سال این روند با کاهش سرعت مواجه بود. سفته بازانی که در سال های اخیر با توجه به شرایط رکود سوء استفاده های بسیار زیادی از بازار مسکن کرده بودند با توجه به شرایط پیش رو امکان ادامه حیات وفعالیت را از دست خواهند داد و باید به فکر روشی دیگر برای اقدامات غیر اخلاقی و غیر قانونی خود باشند. در واقع اوضاعی که در حال حاضر به بازار مسکن حکم فرما شده است نقش مقابله با سفته بازان را داشته و می تواند به راحتی آنان را از این بازار پس بزند.

بازار مسکن

اما آنچه که بسیار مهم است پایان سال 95 و آغاز سال 96 در بازار مسکن است. آنچه که می توان در مورد ماه اسفند بیان داشت، دو سناریو متفاوت است. در واقع با تحلیل و بررسی این دو سناریو می توان متوسط قیمت مسکن در ماه اسفند را بدست آورد.

در سناریوی اول، فرض بر این خواهد بود که بالاترین نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن در تهران که در سال 95 و در ماه های اردیبهشت و مهر اتفاق افتاد ، در اسفند نیز اجرایی شود. در این صورت ما بالاترین نرخ رشد ماهانه قیمت را دوباره در ماه پایانی سال 95 تجربه خواهیم کرد. اگر این اتفاق خوشایند به عمل برسد، قیمت متوسط هر متر مربع آپارتمان در تهران به 4 میلیون و 574 هزار تومان خواهد رسید. این میزان به معنی رشد 6 درصدی قیمت مسکن نسبت به ماه مشابه پارسال خواهد بود.

اما در سناریو دوم فرض بر روال دیگری بنا شده است. بر اساس این سناریو ، شاهد تکرار شرایط معاملات ملک در شب عید 95 خواهیم بود. در واقع با تکرار شرایط معاملات شب عید 95 در شب عید 96 ، ممکن است متوسط قیمت واحد های مسکونی در اسفند ماه امسال مانند سال 94 با رشد 3 درصدی مواجه شده و همین امر می تواند قیمت مسکن را در تهران به طور متوسط به 4 میلیون و 644 هزار تومان برساند. این بدان معناست که رشد نقطه ای مسکن در این سناریو با رشد 7 درصدی مواجه خواهد شد.

بررسی این دو سناریو نشان می دهد که تحقق هر کدام از انها نشانه خوبی برای بازار مسکن در ایران است. تحقق هرکدام از این سناریو ها نشان دهنده آرامش نسبی قیمتی در بازار مسکن است. این آرامش نسبی و رشد قیمتی کمتر از نرخ تورم باعث می شود تا سفته بازی به حداقل ممکن خود برسد. در واقع رشد منفی قیمت واقعی مسکن جلوی سفته بازی در بازار مسکن را خواهد گرفت. این وضعیت قطعا به نفع تقاضای مصرفی در حوزه مسکن خواهد بود. این موضوع نشان دهنده این خواهد بود که در ابتدای سال 96 به هیچ وجه با التهاب قیمتی مواجه نمی شویم و شاهد ثبات نسبی در این بازار خواهیم بود.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز