وجود 5/2 میلیون خانه خالی در بازار مسکن کشور

وجود 5/2 میلیون خانه خالی در بازار مسکن کشور

 مسکن های خالی در کشور باعث  افزایش مستاجران شده است

در حال حاضر در کشور ایران چیزی در حدود دو میلیون و نیم منزل،خالی از سکنه وجود دارد. یعنی اشخاصی در این منازل زندگی نمی کنند. در این رابطه رئیس کل انبوه سازان کشور می گوید : طبق بررسی هایی که از پنج سال گذشته تا کنون شده است ،تعداد افرادی که منزل ندارند یعنیمستاجر می باشند،چیزی در حدود چهل درصد افزایش یافته است.

البته طبق بررسی هایی که در سال نود ،در کشور انجام گردید،پنج میلیون مستاجر وجود داشت . اما در سال جاری چیزی در حدود هفت میلیون مستاجر در کشور ما وجود دارند. این افزایش جمعیت و افزایش مستاجر ها با یکدیگر ارتباط دارند و با افزایش هرچه بیشتر مستاجر یک تهدید جدی برای بازار مسکن می باشد. چون بازار مسکن است که باید جواب گوی مستاجرین باشد،وبرای انها خانه بیابد.

املاک تهران

یکی از محققین در این عرصه می گوید:زمانی که فصل نقل و انتقالات از راه می رسد،تاثیر بسیار زیادی بر روی بازار دارد.با افزایش تعداد مستاجرین هم باید گفت که ،تعداد واحد هایی که برای اجاره مناسب باشند و باید در اختیار مستاجرین قرار بگیرد به تعداد کافی و مورد نیاز جامعه وجود ندارد. طبق اماری که از سازمان نفوس مسکن به دست می رسد ،این امار ها میگویند که چیزی در حدود دو و نیم میلیون منزل خالی از سکنه که در بالا توضیح داده شد وجود دارد.

بازار مسکن

در واقع زمانی که بازار در حالت تعادلی نباشد ،یعنی با سال گذشته شرایطش متفاوت باشد چنین اتفاقی نمی افتد. در صورتی که مردم (مستاجرین)نتوانند منزل مورد نیاز خود را پیدا کنند ،عدم تعادل در بازار مسکن پیش می اید . در این بین انبوه سازانی که در کشور فعالیت می کنند اظهار دارند که:قیمتی که خانه ها دارند،و بنگاه ها ان خانه ها را با قیمتی متفاوت از چیزی که باید باشد به مردم اجاره می دهند ، فرق میکند.

در واقع قیمت خانه ها از، نرخ تورم بیشتر می باشد. و این مسئله قابل بررسی می باشد. محققین در مورد افزایش تعداد مستاجرین بر این باور هستند که ،مادامی که رکود در کشور بیشتر شود مردم قدرت خرید خانه را از دست می دهند و مستاجر می شوند. که انبوه سازان تعداد زیادی خانه را ساخته اند اما مردم قدرت خرید خانه را ندارند ،زیرا رکود زیاد می باشد و مردم روی به اجاره کردن می اورند .

در این بین اگر دولت بخواهد مردم خانه ها را خریداری کنند و تعداد مستاجرین افزایش پیدا نکند باید، راهکاری برای رهایی از رکود بیابد. از طرفی هم محققین در زمینه مسکن می گویند که ، ان دسته از خانه هایی که خالی از سکنه هستند یعنی همان امار دو و نیم میلیون ،خانه های مجلل و مدرن می باشند.

در واقع این دسته از منازل معمولی تا لوکس هستند ،که با توجه به قدرت خرید پایین مردم و رکود زیاد جامعه کمتر کسی قادر به خرید یا حتی اجاره کردن این منازل می تواند باشد. در ای راستا دولت باید یک تصمیم جدی برای مشکل مسکن بنماید. از طرفی هم این خانه های لوکس وجود دارد و کاری هم نمیشه کرد، بنابر این دولت باید فکری به حال این اسیب شودکه مردم بیشتری مستاجر نگردند.

البته انبوه سازان هم بر این باور هستند که،شرایط اجاره دادن منازل ،شرایط مناسبی نیست. یعنی قیمت اجاره نسبت به نرخ هایی که از قبل پیش بینی شده در تضاد است. البته این افزایش نرخ ها هم به نسبت تورم بیشتر می شود و این مسئله افزایش نرخ های بی حساب و کتاب برای بازار مسکن که در شرایط رکود به سر می برد اصلاً خوب نیست.

در حال حاضر کشور ما در فصل نقل و انتقالات است و شرایط برای بازار مسکن بهتر شده در صورتی که اگر شرایط مسکن همیشه خوب باشد یعنی،قیمت ها از حد انتظار جامعه بیشتر نباشد کشورمان شاهد رکود بازار مسکن نیست.

 

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز