وام 140میلیونی، عامل گرانی مسکن

وام 140میلیونی، عامل گرانی مسکن

بعد از این که صندوق پس انداز مسکن شروع به کار نمود، این موضوع بسیار اعلام شد که سیاستی که دولت در پیش رو گرفته است، تشویق و ترغیب مردم به خرید مسکن از محل پس انداز آن ها است، اما ما امروز شاهد زیاد شدن وام از محل اوراق و در نتیجه گرانی مسکن هستیم.

در روزهای گذشته قیمت اوراق تسهیلات مسکن که در مدت 10 ماه گذشته به بالای 70 هزار تومان رسیده بود، اما به60 هزار تومان تقلیل یافته است. درست است که دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام نموده بود که مقدار معاملات مسکن در تهران از بهمن ماه کمتر شده است و تعداد مبایعه نامه ها به نسبت ماه دی شروع به کاهش کرده بود، اما با این حال اگر دقت کنیم می بینیم که قیمت اوراق تسهیلات مسکن هر روز در فضای عرضه و تقاضای واقی پیدا می شود و نمود پیدا می کند، این کم شدن قیمت اوراق تسهیلات مسکن در روزهای گذشته که تقریبا زیاد است، از کم شدن چند برابر معامله های مسکن در ماه اسفند خبر می دهد.

ماه پایانی سال آیا شروع کم شدن معاملات مسکن است یا خیر؟

از طرف دیگر اگر نمودار سالانه ی انجام معاملات مسکن را بازبینی کنیم معاملاتی که در سال های قبل انجام شده است بیان گر این است که همیشه در ماه پایانی سال، خرید و فروش مسکن، و همچنین قیمت مسکن رو به کم شدن می رود. اما بررسی ها و شواهدی که وجود دارد بیانگر این است که درست است که تعداد معاملات کمتر از ماه های قبل می شود، اما ظاهراً کم شدن قیمت ها را مشاهده نمی کنیم.

املاک تهران

همین طور بعضی از کارشناسان بازار مسکن عقیده دارند که یکی دیگر از علت های کم شدن قیمت اوراق تسهیلات مسکن، این است که بعضی از شعبه های بانک عامل بخش مسکن از پرداختن تسهیلات خودداری می کنند. بهانه ی آن ها هم این است که به اواخر سال مالی بانک می رسیم و بانک در حال کوشش برای تهیه ی تراز نامه ی مالی شعب است و حتی اگر پرونده ی تسهیلات برای متقاضیان هم به وجود آوردند، اما با این حال تلاش می کنند که از پرداختن آن تا آخر امسال صرف نظر کنند و این کار را به روزهای پایانی فروردین سال 97 یا روزهای آغازین ماه اردیبهشت اختصاص دهند که این موضوع یکی از علت های کم شدن قیمت اوراق تسهیلات مسکن است.

بین وام مسکن با اوراق وام مسکن یکم، فقط 40 میلیون تومان فاصله است.

دلیل دیگری که باعث کم شدن قیمت اوراق تسهیلات مسکن شده است این است که قیمت واحد مسکونی در شهر تهران گران شده است. تعداد زیادی از متقاضیان خرید مسکن عقیده دارند که وام های بانک عامل قسمت مسکن، به ویژه تسهیلات از محل اوراق تسهیلات مسکن، برای قیمت در حال حاضر واحدهای مسکونی حمایت خاصی در نظر ندارد. اما بعضی از کارشناسان عقیده دارند که  بانک عامل بخش مسکن در ماه های قبل کوشیده است تا اندازه ی وام مسکن از محل اوراق تسهیلات را با شیوه هایی مثل دادن وام بدون سپرده (به مقدار 20 میلیون تومان) زیاد کردن رقم وام جعاله( از 10 به 20 میلیون تومان) مخصوصاً برای زوج ها، و همچنین دادن وام به زوج هایی که متقاضی تسهیلات برای خرید مسکن هستند (به مقدار 100 میلیون تومان) زیادتر کند. و نتیجه ای که حاصل می شود این است که یک زوج که متقاضی خریدن مسکن در تهران هستند می توانند با 140 میلیون تومان پول با اوراق تسهیلات وام دریافت کنند و با آن وام مسکن خود را خریداری کنند از محل صندوق پس انداز مسکن یکم(ویژه زوجین) که البته برای خرید آن 40 میلیون تومان نیاز دارند که این کار بانک عامل بخش مسکن باعث گران شدن قیمت مسکن شده است.

از بین بردن سیاست خرید مسکن از محل پس انداز

دولت یازدهم و دوازدهم سیاستی که در پیش گرفته است در بخش مسکن که از طرف دو نهاد سیاست گزار این بخش که وزارت راه و شهرسازی و بانک عامل بخش مسکن هستند، اعلام کرده است که گسترش سیاست خرید مسکن از محل پس انداز بوده است. اما این سیاست در ماه های گذشته از طرف بانک عامل بخش مسکن منتفی شد و این بانک مقدار وام مسکن از اوراق تسهیلات را زیادتر کرد.

کارشناس بازار مسکن: وام 140 میلیونی عامل گرانی مسکن

کارشناس بازار مسکن، جاب آقای چراغی گفت:از آنجایی که مسکن در ایران یک کالای سرمایه ای محسوب می شود، با افزایش رقم تسهیلات خرید مسکن و افزایش قدرت خرید مسکن خانوارها، حتی آن دسته از خانوارهایی که نیازی به خرید مسکن دوم و سوم نداشتند، وارد بازار شدند که با توجه به افزایش تقاضا و کاهش عرضه مسکن، قیمت ملک در دو ماه گذشته به ناگاه رو به رشد گذاشت و مجددا پس از چند سال حباب قیمتی در بازار مسکن ایجاد کرد.

این کارشناس اضافه کرد: این سیکل معیوب افزایش مبلغ وام  و درنتیجه افزایش قیمت مسکن در ایران بارها و بارها آزموده شده و هر بار با شکست مواجه شده است. تا زمانی که در ایران به مسکن به شکل سرمایه ای نگریسته شود و به کالای مصرفی تبدیل نشود، این روند و این چرخه از پیش شکست خورده بارها و بارها تکرار خواهد شد.

او همچنین گفت: بازار مسکن، مالیات بر مسکن برای افراد دارای بیش از یک واحد مسکونی بهترین روش برای تبدیل مسکن از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی است.

املاک تهران

بهترین زمان برای خرید اوراق تسهیلات مسکن

با این وجود، که قیمت اوراق تسهیلات مسکن با کاهش بسیار مناسبی روبرو بود، و از طرف دیگر زمان دار بودن اوراق تسهیلات مسکن از موعد خرید تا زمان دریافت تسهیلات (دو سال) آن کسانی که متقاضی خرید مسکن هستند می توانند در این روزهایی که قیمت اوراق تسهیلات مسکن کمتر شده است، این برگه ها را بخرند و در ماه های پیش رو، تسهیلات خود را بگیرند.

لازم به ذکر است که  خریداران باید برگه هایی را بخرند که تاریخ انقضای آن ها میان مدت یا بلند مدت بوده باشد.

منبع: مهر

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز