هفت ویژگی خرید و فروش واحد های نیمه کاره

هفت ویژگی خرید و فروش واحد های نیمه کاره

علت تکاپو برای معامله کردن واحد های نیمه تمام چیست؟

اخیرا بازار خرید و فروش واحد های نیمه کاره بسیار داغ شده است که می تواند به تقویت عرضه آپارتمان نوساز بیانجامد. واگذاری این واحدها عمدتا سال آینده صورت می پذیرد.هدفی که سازندگان این ساختمان ها دنبال می کنند در نتیجه اولین پیامد فروش ساختمان های نیمه کاره به دست خواهد آمد.

سرازیر شدن منابع حاصل از فروش این آپارتمان ها قدرت انجام پروژه ی بعدی در مناطق پر کشش و با تقاضای بالا را به سازندگان می دهد. «اثر مثبت فروش نیمه‌کاره‌ها در افزایش حجم عرضه آپارتمان‌های نوساز» دومین پیامد این بازار است که حداکثر ظرف مدت یک سال آینده بر می‌گرددبه دنبال فروش رفتن ساختمان های نیمه کاره از سوی سازندگان مبتدی به سازندگان حرفه ای که از قدرت مالی بیشتری برخوردارند شرایط را برای فرآهم آمدن آپارتمان های نوساز آماده می کند. سومین پیامد به نوعی نتیجه ای بدیهی است که در پی پیامد اول و دوم رخ می دهد و آن «رونق ساخت و سازهای جدید و خروج بازار ساخت مسکن از رکود» است. گسترش این نوع خرید و فروش می تواند به خرید زمین از سوی سازندگان برخوردار بیانجامد همچنین شرکت هایی که تمایل به انجام پروژه های جدید دارند می توانند عملیات ساخت و ساز خود را آغاز کنند و بازار را از حال رکود خارج کرده و رونق برسانند.

در معامله ساختمان های نیمه کاره می توان به نقش سازنده هر دو سمت بازار یعنی خریدار و فروشنده اشاره کرد. از طرفی تحقیقات میدانی حاکی از آن است که این واحد ها 10 تا 20 درصد پایین تر از قیمت واحدهای نوساز معامله می شود. به گونه ای که سازندگان مبتدی جهت اقبال سازندگان حرفه ای به خرید واحدهای نیمه تمام،قیمت این واحد ها را به نسبت واحدهای تمام شده تعدیل نموده اند.نکته قابل توجه دیگر غیر قابل استفاده بودن واحدهای نیمه کاره است که می توان به عنوان ویژگی سوم این واحد ها قلمداد شود.

املاک تهران

فروشندگان واحد های نیمه تمام زمان خاتمه و تکمیل واحد ها را تا یکسال معین کرده اند که می تواند با رونق بازار مسکن همراه باشد.به همین منظور خریداران حرفه ای زمان کافی دارند تا واحد ها در هنگام رونق بازار عرضه کنند. آنان از این مورد به عنوان چهارمین مزیت این واحد ها نام می برند.اکثر فروشندگان واحد های نیمه کاره در مناطق مختلف تهران بساز بفروش های غیر حرفه ای و متفرقه ساز ها هستند که ممکن است از پشتوانه مالی کافی برای اتمام پروژه نداشته باشند و از طرف دیگر به علت قرار گرفتن در دوران رکود نتوانند هزینه های ساخت را درست مدیریت کنند و تمایل دارند هر چه زودتر واحدهای خود را به فروش برسانند و با استفاده از سرمایه جدید خود برای خرید زمین یا ملک کلنگی اقدام کنند تا در دوره رونق، بتوانند نهایت بهره را ببرند.

سازندگان پر کار را می توان جدی ترین مشتری این واحدها که با داشتن برنامه ای مدون و با نیم نگاهی به دوران رونق و سود بازار مسکن، از راه های کوتاه تر و زودبازده برای کسب درآمد استقبال می کنند. تحقیقات نشان می دهد که بساز و بفروش های غیر حرفه ای از اوایل سال 90 و با شکل گیری حمایت های بیش از اندازه بانک ها و از طریق شرکت های وابسته به بانک ها رفته رفته بیشتر و بیشتر شدند. این حمایت های افراطی سبب گردید تا تعداد زیادی واحد نوساز به منظور عرضه ساخته شود حال آنکه نیاز بازار کمتر از تعداد بود و هم اکنون سازندگان این پروژه ها از تکمیل طرح های دو سال قبل خود ناتوان بوده اند.

از طرفی عده ی دیگری از سازندگان هستند که در شرایط اوج و رونق بازار روی خوش به ساخت و ساز نشان می دهند. یعنی دقیقا در زمانی که بازار از هر لحاظ شرایط امنی را برای بازگشت سرمایه تجربه می کند.از «قرار گرفتن عمده این ساختمان‌ها در مراحل میانی ساخت» می توان به عنوان ششمین مزیت ساختمان های نیمه کاره نام برد.عمده این ساختمان ها در مرحله قبل از نازک کاری هستند که برای تکمیل نهایتا به یکسال زمان نیاز دارند.هفتمین مزیت این ساختمان ها «برخورداری بخش قابل توجهی از این پروژه‌ها از وام بانکی ساخت مسکن» است.مطابق رویه بانک ها هم اکنون وامی معادل130 تا 150 میلیون تومان برای ساخت و ساز و همچنین ساختمان های نیمه کاره اختصاص می یابد.

منبع:اقتصاد نیوز

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 (1 رای)