اما و اگر های افزایش وام مسکن مهر

اما و اگر های افزایش وام مسکن مهر

افزایش وام مسکن مهر با واکنش های متفاوت کارشناسان مسکن مواجه شده است

چندی پیش شاهد تصویب مصوبه ای بودیم که بر اساس آن وام مسکن مهر و همچنین دیگر وام های مسکن، به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یافت. طبق گقته کارشناسان هدف دولت از این افزایش وام، روی آوری مردم به این بازار به منظور جلوگیری از کاهش قیمت مسکن است. در واقع با تزریق پول بیشتر به متقاضیان خرید مسکن، آن ها برای خرید این " کالا " بیشتر ترغیب می شوند. البته کارشناسان نظر دیگری نیز دارند و آن این است که اگر قرار بود چند برابر شدن وام مسکن تاثیری در درکود این بازار داشته باشد و شاخص های بازار را به سمت مثبت تکان دهد، الان گزارش اقتصادی دولت در بخش مسکن شاهد افت 10 درصدی نبود.

املاک تهران

البته همواره کارشناسان بر این باور بوده اند که تسهیل در دریافت وام یا افزایش سقف وام، می تواند بر قیمت یک کالا مثل خودرو یا مسکن تاثیر بگذارد، اما در دولت یازدهم عکس این قضیه اتفاق افتاده و در حالی که دولت چندین بار برای خارج شدن بازار مسکن از رکود انواع وام های مسکن را افزایش داد، باز هم در آخرین سال این دولت شاهد نرخ رشد منفی هستیم؛ آن هم رشد منفی 10 درصد. البته می توان از این شرایط به این فرضیه رسید که افزایش وام های مسکن در واقع با هدف مشخص شدن دستوری نرخ مسکن بوده تا حباب قیمتی در این حوزه به یکباره تخلیه نشود.

وام مسکن مهر

در دوره های گذشته بیش از 70 درصد مسکن مهر به اتمام رسیده بوده اما متاسفانه در سه سال گذشته به جز افزایش وام مسکن مهر و سایر وام های مسکن، شاهد هیچ اتفاق خاص دیگری نبوده ایم. در واقع در این سه سال بیشتر شاهد و نظاره گر انتقادهای جناب وزیر راه و شهرسازی از این طرح بوده ایم. بیشتر انتقادها به نبود منابع مالی برای تکمیل طرح های مسکن مهر بوده است اما همین وقت های تلف شده باعث شده تا خسارت های مالی بسیاری به متقاضیان مسکن، پیمانکاران و مشاغل مربوط به خدمات جانبی حوزه مسکن وارد گردد.

البته افزایش وام های مسکن مهر هم سود چندانی برای متقاضیان ندارد، چرا که بیشتر این متقاضیان از افراد کم بضاعت جامعه بوده و به راحتی توان بازپرداخت مسکن را ندارند. در واقع این نوع وام ها این افراد را بیش از پیش بدهکار می کند و می تواند باعث مشکلات فراوانی برای آن ها شود.

به جز موارد ذکر شده، تاخیر در ساخت این واحد های مسکونی و رها کردن سازه های ساختمانی در معرض باد و باران، می تواند استحکام و ایمنی ساختمان را به شدت کاهش دهد. این کاهش ایمنی در سال های آینده مشکلات فراوانی را برای خریدارن این مجموعه ها در پی خواهد داشت. بهتر است سازمان استاندارد و دیگر مراجع ذی صلاح به این مسئله ورود پیدا کرده و تصمیماتی را برای این معضل اتخاذ کنند.

تسهیلات 40 میلیونی مسکن مهر تنها به واحد هایی تعلق میگیرد که به صورت اقساطی خریداری نشده اند. این افزایش 10 میلیونی سقف وام که توسط شورای پول و اعتبار صورت گرفت، قرار است تمامی واحد های مذکور را شامل شود. در واقع تمامی واحد های مسکن مهر در سراسر کشور، به شرطی که به صورت اقساطی به فروش نرفته باشند ( یعنی دفترچه قسط دریافت ننموده باشند )، مشمول این طرح شده و می توانند از این افزایش 10 میلیونی استفاده کرده و وام 40 میلیونی دریافت نمایند. بانک مرکزی نیز مکلف شده است تا این مصوبه را برای اجرا به بانک مسکن ابلغ نموده تا مراحل اجرایی آن به سرعت طی گردد.

البته باید دید زمزمه های بالا رفتن قیمت مسکن مهر با توجه به افزایش سقف وام مسکن، تا چه حد صحیح بوده و می تواند بر بازار مسکن تاثیر بگذارد.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز