نگاهی به بافت فرسوده

نگاهی به بافت فرسوده

بافت فرسوده باید به سرعت اصلاح گردد

یکی از مهمترین اجزاء هر شهر بافت فرسوده آن شهر است که در حال حاضر مشکلات بسیار زیادی را برای شهر ها ایجاد کرده است. باید گفت که برطرف کردن نمودن مشکلات بافت فرسوده یکی از مهمترین دغدغه های شهرداری ها در شهرستان های مختلف است و همواره مورد توجه بوده است.

املاک تهران

حالا و با توجه به شدت گرفتن رقابت های انتخاباتی، شاهد اشاره برخی نامزدها به این نقطه از شهر ها داریم و همین می تواند نشان دهنده موضوع مهم بافت فرسوده و مشکلات این بافت در زندگی و حیات کشور داشته باشد. باید توجه داشت که نکات مطرح شده در رقابت های انتخاباتی در صورتی که به اجرا شدن نزدیک شود ، شاهد تحولات عظیمی در بافت فرسوده شهر ها خواهیم بود.

بافت فرسوده

یکی از بزرگترین مشکلات بافت فرسوده ، کوچه ها و پس کوچه های تنگ و تاریک و پلکان های متعددی است که ایجاد بحران را برای شهر ها محتمل تر می کند. در صورت بروز کوچکترین مشکل در این بافت، دسترسی وسایل امدادی به شدت سخت و دشوار است. کوچکترین آتش سوزی در این قسمت از شهر ها به ویژه شهرهای بزرگی چون تهران ، اصفهان ، شیراز ، تبریز و یا مشهد می تواند به یک بحران شهری بدل شده و حتی کل کشور را درگیر خود کند. نزدیک شدن به حریق در این قسمت از شهر بسیار سخت بوده و خاموش کردن ان نیز کاری ناممکن است.

علاوه بر آتش سوزی دیگر بحران های شهری نیز می تواند به فاجعه بدل شود. زلزله یا دیگر حوادث طبیعی مثل سیل می تواند مشکلات فراوانی را برای این قسمت از شهر ایجاد کند. همانطور که از اسم آن نیز پیداست، این قسمت از بافت شهری ، فرسوده است. این بدان معنی است که علاوه بر قدیمی بودن سازه ها ، هیچ گونه مقاوم سازی در این نوع ساختمان ها نشده و به معنای واقعی کلمه بافت فرسوده است.

کوچکترین زلزله و یا همان آتش سوزی باعث فرو ریختن دیوارهای ساختمان ها کرده و عدم دسترسی به آن ها توسط نیروهای امدادی کار را سخت می کند. زلزله که یک اتفاق کاملا محتمل در زندگی شهری امروز به حساب می آید ، می تواند کل بافت فرسوده را با تمامی مدمی که در آن زندگی می کنند با خاک یکسان کرده و همه مردم را در درون خود دفن کند. از همین جهت است که اهمیت دادن به بافت فرسوده بسیار حائز اهمیت است و باید در جهت مقاوم سازی و یا بازسازی بافت فرسوده همتی جهادی به خرج داده شود.

متاسفانه دولت یازدهم عملکرد مناسبی برای بازسازی و یا حتی مقاوم سازی بافت فرسوده در 4 سال گذشته نداشته است. البته در آستانه انتخابات با مطرح شدن مسکن اجتماعی دولت یازدهم نیم نگاهی به این قسمت از شهر ها انداخت تا این قسمت نیز در کشور فعال شود. البته همچنان این طرح اجرایی نشده و منتظر است تا فصل انتخابات به اتمام رسیده و دولت بتواند دوباره شروع به کار نماید.

حال نامزدهای انتخابات در تلاش هستند با صحبت های خود مردم را راضی کنند تا به آن ها رای دهند و در این بین وعده های زیادی داده می شود. اما امید است برنامه نامزدها در زمینه بافت فرسوده که در اکثر افرادی که کاندیدا هستند وجود دارد ، پس از روی کار آمدن اجرایی شده و بافت فرسوده شهر ها اصلاح گردد.

اصلاح شدن بافت فرسوده نیاز به یک نمونه کار جهادی داشته و باید در این زمینه از هرگونه فساد اقتصادی جلوگیری شده تا به صورت کامل این بافت شهری اصلاح گردد. امید است با کمک مردم و مسئولان جدید ، بافت فرسوده اصلاح و در اختیار مردم قرار گیرد.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز