نقل و انتقال کلیه سهام های پهنه B بسته شد!

نقل و انتقال کلیه سهام های پهنه B بسته شد!

تا اطلاع ثانوی...

نقل و انتقال کلیه سهام های پهنهBبسته شد!

خبر به همین سادگی و اختصار بود. تعاونی مسکن بتاجا در دفتر شهرک مسکونی چیتگر اعلام کرد که از تاریخ 7 خرداد 96 کلیه نقل و انتقالات سهام های 33 و 63 متری پهنه B تا اطلاع ثانوی مسدود بوده و بنابراین هیچگونه خرید و فروش و معامله ای از این سهام ها انجام نخواهد شد.

درباره پهنه B و سهام های 33 و 63 متری در مقاله ای جداگانه و به تفصیل، قبلا پرداخته ام و در این مطلب تلاشم بر این است که با نگاهی تحلیلی و موشکافانه دلایل این اقدام تعاونی را بررسی کنیم. بنابراین پیشنهادم به آندسته از عزیزانی که به تازگی به ما ملحق شده اند و یا به هر دلیلی مقاله قبلی مربوط به پهنه B را نخوانده اند، این است که حتما قبل از ادامه این مطلب، آن مقاله را مطالعه نمایند تا با مفاهیم کلی مورد بحث در این مقاله مثل سهام های 63 و 33 متری و همچنین اولویت های تحویل و انتخاب واحد و... آشنا باشند.

حتما اگر مسیر هر روزتان از بزرگراه خرازی به سمت غرب و طبعا برگشت به سمت شرق باشد و اگر هم نباشد آخر هر هفته که برای مسافرت شمال یا مسیر کرج از بزرگراه خرازی عبور کرده باشید، برج های 30 طبقه شهرک مسکونی چیتگر را مشاهده نموده اید که نزدیک به مجموعه بزرگ تجاری ایران مال در حال ساخت هستند. حدود پنج شش برج که یکی از آنها که دقیقا بر اتوبان قرار گرفته تمام طبقات نمای کامپوزیت خورده و در طبقات 10 و 20 و 30 آن شماره خورده و کاملا جلوه گری می کند، حتی شبها که با نور مخفی و اعداد طبقات 10 و 20 و 30 به رنگ قرمز روشن هستند. ذکر تمام این جزییات و نشانه ها به این دلیل بود که ذهن شما را به همان نقطه معطوف کنم و سوالی بپرسم. اگر با ذکر نشانه های فوق به خاطرآوردید که برج های مورد نظر کدام ها هستند، خوب فکر کنید در این چند سالی که از آن مسیر تردد می کنید آیا برج های فوق پیشرفتی هم داشته اند؟ یا به همان صورت که در تصویر ذهنی خود می بینید ثابت مانده و تغییری نکرده اند؟

آنچه مسلم است تاخیر حدود دو ساله ای است که پهنه B شهرک چیتگر در ساخت برج های 30 طبقه خود داشته است. اگر از برج B1 عبور کنیم که تعاونی مستقل و منسجمی دارد و 40 طبقه است و به خوبی پیشرفت کرده است، مابقی حدود 16 برج دیگر که تعدادی به صورت آزاد فروش، پیش فروش شده است و تعاونی بتاجا تعهد پرداخت ضرر و زیان در صورت دیرکرد داده است و تعدادی دیگر که در قالب سهام های 33 و 63 متری به کارمندان صفی و ستادی ارتش واگذار شده است، عملا طی دو سال گذشته هیچ پیشرفتی نداشته اند. (البته بحث جاری فقط درباره پهنه B بوده و پهنه های A و C مطالب جداگانه ای می طلبند و انصافا خوب کار می کنند، پهنه A که 4 برج آن تحویل شده و مابقی بلوک ها در شرف تحویل هستند و تا پایان سال 96 آماده سکونت خواهند بود. پهنه C نیز 4 تعاونی در آن مشغول هستند و باتوجه به اینکه از دو پهنه دیگر دیرتر شروع به کار نموده اند اما طبق برنامه زمانبندی در حال پیشروی هستند.)

کمی که به گذشته برگردیم، می بینیم که بنای تحویل بر این بود که صاحب دفترچه با هر اولویتی در همان سال واحد خود را تحویل بگیرد. به این معنی که اگر شما سهام 63 متری با اولویت 25/2/96 دارید، در همین تاریخ واحد خود را تحویل بگیرید. کمی که گذشت و بر همه 25/2/96 دارید، در همین تاریخ واحد خود را تحویل بگیرید. کمی که گذشت و بر همه روشن شد که با این پیشرفت کار و نسبت پیشرفت فیزیکی به برنامه زمانبندی، عملا تحویل واحدها طبق اولویت مندرج در دفترچه ها مقدور نیست. بنابراین اینطور روشن شد که با این پیشرفت کار و نسبت پیشرفت فیزیکی به برنامه زمانبندی، عملا تحویل واحدها طبق اولویت مندرج در دفترچه ها مقدور نیست. بنابراین اینطور اعلام شد که تاریخ های ذکر شده در دفترچه های سهام، نه تاریخ تحویل بلکه تاریخ انتخاب واحد هستند. یعنی صاحب دفترچه با تاریخ فوق باید 25/2/96 برای انتخاب طبقه و واحد به دفتر بتاجا در پروژه دعوت شود و یک سال پس از این تاریخ که انتخاب واحد انجام شد، منتظر باشد که واحد خود را تحویل بگیرد.

خب زمان گذشت و سال 95 فرا رسید. یعنی تاریخ اولین سری از اولویت هایی که بنا بود مثلا در اردیبهشت 95 انتخاب واحد کنند. اما هیچ اتفاقی نیفتاد. انتخاب واحد که انجام نشد هیچ، پیشرفته فیزیکی کوچکی هم حتی در پروژه حاصل نشد. سال 95 گذشت و تمام شد و همچنان همه منتظر بودند. در این بین اما قسمت خرید و فروش و نقل و انتقالات تعاونی همچنان شلوغ بود و عده ای که از پیشرفت پروژه دلسرد شده بودند سهام های خود را می فروختند و دفترچه خود را به نام می زدند و عده دیگری که تازه از راه رسیده بودند و امیدوار که با این قیمت خیلی خیلی مناسب تمام شده براساس هر متر مربع، واحد خود را تحویل بگیرند و سرپناهی شود برای خانواده شان سهام می خریدند و دفترچه به نامشان زده می شد. اما در این بین آن فروشنده ها، دفترچه خود را به نام این خریدارها نمی زدند. این خریدارها نیز دفترچه ها را از آن فروشنده ها نمی خریدند. ولی همچنان خرید و فروش انجام می شد. (حل این معمای بسیار ساده را به ذهن پویای خواننده می سپارم).

سال 96 از راه رسید و همچنان اولویت های نخست که باید در سال 95 انتخاب واحد می کردند، منتظر بودند. حال تعاونی در اقدامی غافلگیرکننده اعلام کرد که از تاریخ 7 خرداد 96، تا اطلاع ثانوی هیچگونه نقل و انتقالی از سهام های 33 و 63 متری پهنه B شهرک چیتگر انجام نمی شود. دلیل این اقدام چند گزینه یا احتمال می تواند باشد؛

  • مسدود شدن نقل و انتقال ها ارتباط مستقیم با پیشرفت پروژه دارد و چون تعاونی تصمیم گرفته تاخیر خود در برنامه زمانبندی را جبران کند، نقل و انتقال ها را متوقف کرده تا اولین سری اولویت ها را برای انتخاب واحد دعوت کند و طبیعی است که مابین انتخاب واحدها- آنهم اولین سری آنها- نقل و انتقال سهام ها کار انتخاب واحد را مختل نکند.
  • مسدود شدن نقل و انتقال ها با جواب معمای بالا ارتباط مستقیم دارد. به این معنی که تعاونی می خواهد دست دلال ها و واسطه ها را از سهام های پهنه B کوتاه کند و خودش متولی خرید و فروش سهام باشد. این اتفاق خوبی است اما اگر اینطور باشد، چیزی که واقعا به فراموشی سپرده شده است همان پیشرفت فیزیکی پروژه است. باید واحدی ساخته شود که بتوان آن را خرید و فروش کرد یانه؟ دفترچه خالی بدون پیشرفت فیزیکی که برای مصرف کننده سقف بالای سر نمی شود!
  • گزینه های دیگر را نیز به ذهن پویای خواننده می سپارم با اینکه بعید می دانم بتوان به گزینه های دیگری رسید.

نگارنده ؛ بزرگمهر کیانی

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز