نقل و انتقال سهام های پهنه B به کجا انجامید؟!

نقل و انتقال سهام های پهنه B به کجا انجامید؟!

در تاریخ 7 خرداد 96 بود که تعاونی مسکن بتاجا در پروژه شهرک چیتگر اعلام کرد که نقل و انتقال کلیه سهام های پهنه B تا اطلاع ثانوی متوقف شده و هیچگونه نقل و انتقالی انجام نمی شود. به این معنی که سهام های 33 و 63 متری پهنه B که تا قبل از این توسط مشاوران املاک و بنگاه های معاملات ملکی منطقه 22 به خریداران و سرمایه گذاران در سطوح مختلف معرفی می شد و در دفتر تعاونی واقع در محل پروژه نقل و انتقال انجام می شد، دیگر انجام نمی شود.

نقل و انتقالی که برای تعاونی درآمد بسیاری در بر داشت. نقل و انتقالی که به ازای هر معامله مبلغی در حدود 1 میلیون تومان از دو طرف معامله توسط تعاونی دریافت می شد. حالا چه اتفاقی افتاده است که تعاونی محترم از چنین درآمدی که ناچیز نیز نبوده است، چشم پوشی کرده است؟ چرا روال خرید و فروش و نقل و انتقال را متوقف نموده است؟ آیا توقف نقل و انتقال سهام های پهنه بی شهرک چیتگر برای تعاونی منافعی در بر دارد؟ البته که خیر!

تعاونی مسکن در قبال توقف نقل و انتقال سهام ها اقدام به خرید سهام های سهامداران با قیمتی بسیار نازل تر از آنچه که در بازار معامله می شد نموده است. دقت کنید... نه خرید و فروش، بلکه فقط خرید! هر فروشنده ای که سهامی برای فروش دارد می تواند سهام خود را با قیمتی که تعاونی یک طرفه اعلام کرده است بفروشد... سوالی که هم اکنون و در این مرحله مطرح می شود این است؛ تعاونی تا چه زمانی سهام های دارندگان را خریداری می کند؟ همیشه؟ مسلما اینطور نیست. تا زمانی که فروشندگان حاضر باشند سهام های خود را به قیمت پیشنهادی تعاونی بفروشد. قدم بعدی چه خواهد بود؟ آیا تعاونی فروش سهام و نقل و انتقال آن را باز نخواهد کرد؟ فعلا تنها چیزی که اعلام کرده است  اینکه تا اطلاع ثانوی نقل و انتقال انجام نمی شود!

 اینکه نقل و انتقال انجام نشود، به این معنی نیست که فروش سهام نیز انجام نشود. تجربه اکثر تعاونی های سازنده- علی الخصوص پروژه هایی که به صورت سهام در بازار خرید و فروش می شوند مثل پروژه آرتمیس- نشان داده دقیقا زمانی که تعاونی مستقیما خرید سهام پروژه اش را در انحصار خود می گیرد، به نفع خود عمل می کند، به این صورت که سهام را با قیمت پایین می خرد و بازار را حسابی خراب می کند، فروشنده ها که از بازار جمع شدند و خیل خریدارانی که تشنه خرید سهام بوده اند و تعاونی مجال خرید به آنها نداده است حالا می توانند نسبت به خرید سهام اقدام کنند اما نه از فروشنده های واقعی و پول لازم- آن فروشنده هایی که بیش از هر کسی استحقاقی رودررو نشستن با خریدار واقعی را داشته اند، قبلا به اجبار و خیلی پایین تر از قیمت واقعی سهام هایشان را به تعاونی فروخته اند- بلکه باید از تعاونی که حالا فروشنده انحصار سهام شده است خرید کنند. بدیهی است وقتی فروشنده ای انحصاری شد، قیمت را به هر صورت که دلخواه خودش باشد می تواند اعلام کند. اگر کمی به عقب تر برگردیم می بینیم که معادله  خیلی ساده است.

تعاونی مسکن شهرک چیتگر که قبلا نقل و انتقال سهام های پهنه B را بین خریداران و فروشندگان واقعی انجام میداد با ترفندی بسیار ساده و متوقف نمودن نقل و انتقال، دیوار بزرگی بین خریداران و فروشندگان کشید. از این سوی دیوار در نقش خریدار، تمامی سهام های فروشندگان را با قیمت هایی نازل خریداری نمود و از آن سوی دیوار این بار در نقش فروشنده، همان سهام هایی را که با کمترین قیمت خریده بود، با بالاترین قیمت خواهد فروخت. نکته ای که جای بسی تاسف دارد خریداران و فروشندگانی هستند که با علم و اطلاع از این سناریوی تکراری- ولی هزاران بار جواب پس داده- باز هم صف می کشند و شلوغ می کنند و سر نوبت با هم دعوا می کنند. چه در جایگاه فروشنده و چه در جایگاه خریدار. بدون اینکه به پیشرفت فیزیکی پروژه و سود و منافع خود در بلندمدت بیاندیشند، تنها به دنبال ریالکی که در این جابجایی ها شاید نصیب شان شود به سودهای کوتاه مدت نگاه می کنند و عاشق در صف ایستادن اند.

تعاونی سازنده نیز به جای این همه انرژی که جهت طراحی سناریوهایی نخ نما شده از این دست می گذارد، اگر به فکر پیشرفت پروژه و بالا رفتن درصد واقعی پیشرفت فیزیکی بود، هم اکنون خریداران و فروشندگان سهام های پهنه B اینطور آواره بنگاه ها و دفاتر معاملات املاک نبودند برای استعلام اینکه آیا نقل و انتقال باز شده است یا نه؟ کاش تعاونی سازنده بیشتر به فکر منافع اعضا می بود و نام آور شده پروژه که در نتیجه آن نیز منافع متعاقب آن به جیب اعضا می رفت، تا منافع موقتی که معلوم نیست کجای ردیف بودجه و چارت سازمانی دیده شده است. کاش همه چیز در پهنه B جور دیگر پیش می رفت!  

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز