موج افزایشی اجاره بها

موج افزایشی اجاره بها

رکود همچنان بر بازار مسکن سایه افکنده است

محققین در حوزه ی اجاره املاک در مناطق و شهر های مختلف خبر دادند که ، اجاره بها هر واحد مسکونی افزایش پیدا کرده است و رکود در بازار مسکن همچون سال های قبل ادامه دارد و به قوت خود باقی مانده است همچنین ،چندین سال پیاپی بازار مسکن دچار رکود گردیده و با اینکه محققین در این عرصه تدابیری اندیشیده و اجرا کرده اند اما هنوز از رکود در بازار مسکن خلاص نشده اند .

و یکی از بزرگترین مشکل دولت و مردم همان رکود در بازار مسکن است و زمانی که ، رکود در بازار مسکن داریم یعنی مردم جامعه به علت گران بودن ملک قدرت خرید ندارند زیرا ، درامدشان فقط برای نیاز های اولیه شان کفایت می کند و زمانی که درامد پایین باشد و مردم هم قدرت خرید  ملک را نداشته باشند و این روند سالیان سال ادامه یابد رکود در بازار مسکن سر جای خودش باقی مانده است.

املاک تهران

زمانی که مردم ملکی را خریداری نکنند ، بساز و بفروش های ساختمانی هم دیگر پروژه ای بر نمی دارند چون که بازارشان راکد است و ملک های قبلی روی دستشان باقی مانده است اما بازار اجاره خانه با خرید خانه فرق میکند ، با شروع فصل تابستان و افزایش تقاضای مردم برایاجاره ملک می تواند نشانه ای برای رهایی از رکود در بازار مسکن باشد که دولت، فصل تابستان را به ، فصل نقل و انتقالات املاک معرفی می کند.

اجاره بها

از طرفی این بساز و بفروش ها، با ارائه خانه های لوکس و مدرن و به تبع قیمت بالا و از طرفی هم قدرت خرید پایین مردم و تورم شدید در جامعه و سطح درامد پایین ،این دو با هم خیلی در تضاد هستند و باید راهی برای ان یافت که امکام خانه دار شدن مردم جامعه بالا برود و بتوانند صاحب خانه شوند .

یعنی از اجاره نشینی به صاحب ملک شدن دسترسی پیدا کنند اما ، قیمت اجاره در کلان شهر ها یا شهر های بزرگ رو به افزایش است که دولت باید برای این امر مهم تدابیری را بیابند که ، ثباتی دربازار مسکن پیدا شود و زمانی که ثبات در بازار مسکن نباشد رکود پیش می اید.

طبق نظر محققین در حوزه مسکن ،موتور رشد اقتصادی در کشور میزان تقاضای مردم برای مسکن است و طبق گزارش کارشناسان در این موضوع ، بازار اجاره بها رفته رفته با شروع فصل تابستان داغ تر می شود ،موضوعی که هر ساله از اواخر اردیبهشت ماه کلید می خورد و با شدت و ضعف هایی که می تواند داشته باشد تا پایان تابستان ادامه می یابد

موضوع اجاره مسکن همواره از مواردی به شمار می رود که اخبار تحولات ان برای بخش قابل توجهی از اقشار جامعه ، اعم از مستاجر و موجر جذاب است و حساسیت های خاصی را دنبال خود دارد و یکی از شاخص های مرسوم در ارزیابی میزان افزایش رهن یا اجاره بها به نرخ تورم معطوف می گردد .

به طبع بنا بر امار منتشره از سوی بانک مرکزی ، می توان نسبت به محاسبه ان اقدام کرد و از طرفی هم لزوماً تمامس مالکان یا مستاجران ،نرخ تورم را در ملاک افزایش قرار نمی دهند چرا که ، میزان اجاره بها یا رهن موضوعی توافقی میان موجر و مستاجر می باشد .

میزان افزایش اجاره بها در کلان شهر ها تا  پانزده درصد هم پیش بینی می شود و نرخ اجاره بها تابعی از قیمت مسکن ،سود بانکی و.... خواهد بود که با تغییر جدی در این عرصه نسبت به سال گذشته تغییر چندانی در حوزه اجاره بها پیش بینی نمی شود و با تنظیم قرارداد ها در نیمه نخست سال ملاک اصلی افزایش میزان اجاره بها در همین مقطع زمانی می باشد و دراخر هم می توان گفت که ، با چنین وضعیتی در بازار مسکن و با ایجاد تغییراتی در این حوزه نسبت به تحولات بازار می توان خوش گمان بود.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز