مشکل نرخ اجاره در بازار مسکن تابستانه

مشکل نرخ اجاره در بازار مسکن تابستانه

عدم تطابق افزایش نرخ اجاره ها با نرخ تورم در فصل تابستان به معضلی بدل شده است

طبق نظر نایب رییس کمیسیون عمران مجلس، حجم معاملات در بازار مسکن با شروع تابستان و بعد از اتمام ماه مبارک رمضان افزایش پیدا میکند.

این مقام مسول بر این باور است که میزان افزایش نرخ اجاره بها با میزان تورم تطابقی نداشته و همچنین عنوان کرده است که تا اتمام شهریور ثبات قیمت ها  در بازار مسکن وجود نخواهد داشت و حتی در برخی از نواحی تهران افزایش قابل توجهی در اجاره بها وجود داشته است.

املاک تهران

بازار مسکن

ایشان اظهار نموده اند انتظار میرود پس از پایان ماه مبارک و نیز شروع تابستان بازار مسکن رونق پیدا کرده و میزان افزایش ها با تورم همسو گردد. همچنین ایشان به اهمیت  قانون مندی افزایش اجاره ها در بازه زمانی کنونی اشاره نمودند زیرا که  نرخ تورم در حال حاضر در حدود 10% اعلام شده است و نیز  اضافه کردند که طبق پیش بینی کارشناسان بازار مسکن، افزایش اجاره بها کمتر از 10% است ولی بدلیل تمایل مالکان به اجاره منزل به جای رهن کامل، این حد رعایت نمی گردد.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس بیان نمودند که دلیل رویکرد مالکان به سمت اجاره ملک، عدم وجود جاذبه های کافی در رهن بوده  و با توجه به کاهش نرخ سودهای بانکی، صاحبان ملک تمایل کمتری به گرفتن پول رهن داشته و ترجیح میدهند میزان اجاره بها را افزایش دهند.

ایشان پایان ماه مبارک رمضان را شروع نقل و انتقالات و به تبع آن افزایش قیمت ها برای اجاره، حتی بیشتر از نرخ تورم دانست و بیان نمود که با وجود پیش بینی های کارشناسان در این حوزه، مبنی بر افزایش نرخ های اجاره بها مطابق با تورم و در حدود 10%، شاهد بیشتر بودن این افزایش ها حتی در برخی نواحی کلان شهر ها تا حدود 45% هستیم. ایشان از افزایش بالا در قیمت اجاره ها در برخی مناطق تهران خبر داد و گفت این افزایش ها با نرخ تورم مطابفت ندارد.

وی نیاز به طرحی را مطرح نمودند که بتواند نظارت مفیدی بر افزایش نرخ اجاره بها داشته و این طرح بین دولت، وزارت زاه و شهرسازی و مشاورین املاک بصورت مشترک اجرایی گردد. همچنین اضافه کردند مجلس میتواند با تصویب طرحی به نظارت و کنترل بازار مسکن و نرخ های اجاره کمک شایانی نماید.ایشان بطور مثال به اجرای طرح های تشویقی و ارائه تسهیلات برای مالکانی اشاره کردند که میزان اجاره بها را پایین تر از نرخ تورم قرارداد می نمایند.

همچنین از طرف دیگر طرح هایی اجرایی شود که از مالکانی که خانه های خود را خالی نگه داشته و برای اجاره عرضه نمی کنند،مالیات اخذ شده و بدین ترتیب این نوع طرح ها نیز محرک دیگری برای بازار مسکن بوده و در جهت ایجاد رونق و ثبات تاثیر مثبتی را بگذارند. وی اشاره نمودند که تا اواخر تابستان و اوایل پاییز و بازگشایی مدارس، وضیت مطلوبی را برای اجاره ها نخواهیم داشت و نوساناتی را در معاملات خواهیم داشت اما بعد از این مدت بازار به ثبات نسبی خواهد رسید.

همچنین ایشان به لزوم برخورد سازمان تعزیرات و مشاورین املاک در مقابله با اجاره های سنگین و خارج از عرف اشاره نمودند و تاثیر چنین برخوردهایی را در ثبات بازار مسکن مفید دانستند.

باید توجه داشت که این موضوع خود می تواند باعث شود کمک بسیار زیادی به بازار مسکن نماید و اجاره بها و اجاره مسکن را در فصل تابستان که اوج زمان توجه به اجاره نشینی است شود. مشکلات اجاره و اجاره نشینی پایان نداشته و تا زمانی که دولت فکری برای خانه دار کردن اقشار کم درآمد ننماید مشکلات همچنان پا برجا هستند . باید دید دولت دوازدهم چه برنامه هایی در دستور کار خواهد داشت.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز