مسکن مهر ،مشکل مالی ندارد

مسکن مهر ،مشکل مالی ندارد

تسهیلات بانکی مسکن مهر همچنان پابرجاست

محققین در حوزه ی ساخت پروژه های بزرگ و عظیمی همچون مسکن مهر بر این باور هستند که ، مسکن مهر به لحاظ کیفیت راه و شهرسازی و از لحاظ ساخت و کیفیتی مشکل مالی نداشته است و پروژه با موفقیت سپری می شود که البته با حمایت های دولت تا زمان حال مبالغ هنگفتی به صورت میلیاردی برای ساخت این پروژه عظیم در نظر گرفته شده است و بقیه ی پرداختی ها هم بر اساس پیشرفتی که حاصل می گردد پرداخت میشود.

خبرنگاران به نقل از افراد دست اندر کار این پروژه می گویند که : تسهیلات بانکی که برای طرح مسکن مهر در نظر گرفته شده است ، هنوزبه قوت خود باقی مانده است و برای تامین منابع مالی که می خواهیم این پروژه هارا تکمیل کنیم مشکلی نداریم .

املاک تهران

مشکلات بانکی هم ممکن است وجود داشته باشد که با برگزاری جلسات در کلان شهر ها و یا استان ها رفع می گردد که در این جلسات به مشکلات این پروژه به صورت کاملا جزئی رسیدگی می گردد و مسکن مهر با مشکلاتی از جمله مهندسی ساختمان و شهر سازی با ان درگیر شده است که این طرح در ابتدای دولت نهم یعنی همزمان با رشد قیمت مسکن در بازار و با هدف خانه دار شدن اقشار کم درام جامعه اجرا شده است.

مسکن مهر

البته اجرای این طرح با واگذاری زمین رایگان از سوی دولت بوده است که در این طرح عظیم مسکن مهر سالیانه چیزی در حدود یک میلیون و نیم واحد مسکونی ساخته و به مردم کشور واگذار گردیده است که به دلیل ناتوانی در تامین مالی و با وجود قرض دولت از بانک مرکزی برای اجرای ان اقدام شده است.

از نظر اقتصاد دانان کلان جامعه : مهم تری مشکل طرح مسکن مهر در شکل اجرای اصول معماری و شهرسازی نیست بلکه تامین مالی برای این پروژه است زیرا هزینه ی مالی این پروژه بر عهده ی بانک مرکزی است و  چون بانک مرکزی باعث رشد پایه پولی در کشور میباشد ،البته امروزه بحث اثار نامطلوب شیوه تامین مالی از منابع پر قدرت بانک مرکزی در جامعه روشن شده است و این نوع شیوه تامین مالی بسیار مهم و قابل توجه می باشد  که به نظر این محققین ، بیشترین درصد پایه پولی کشور مربوط به بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی برای تامین مالی که برای طرح مسکن مهر است می باشد.

اثار منفی که این قرض بانک مسکن به مرکزیدارد ،موجب گردیده تا در دولت جدید برای تکمیل این واحد های باقی مانده مسکن مهر ،تغییر منابع داشته باشیم که با وجود نشست هایی که کارشناسان با مسئولان بانک مرکزی و وزارت راه و شهر سازی برای شورای پول و اعتبار داشته اند ،این بار بانک مرکزی در برابر درخواست ها کوتاه نیامده است .

با این اوصاف و با وجود افزایش سقف وام های مسکن مهر ،بانک مسکن باید از محل منابع خود ،تسهیلات این بخش را افزایش دهد و موضوع دیگر هم این است که بانک مسکن موظف شده است نسبت به تامین باقی مانده تعهدات خود و تامین منابع مورد نیاز مسکن مهر بدون تعهد ساخت واحد جدید اقدام بکند.

این مصوبه های ذکر شده در بالا به همراه تصمیم دولت برای پایان دادن به پروژه مسکن مهر با استقبال فعالان بازار مسکن همراه شده است چون که مشاوران املاک معتقدند که ، پایان دادن به طرح مسکن مهر مهم ترین اقدامات دولت یازدهم خواهد بود.

دولت یازدهم وارث طرح مسکن مهر است، طرحی که عموم کارشناسان آن را طرحی غیر کارشناسی می‌دانند که بخش مهمی از اعتبارات مالی را بلعیده نقش مهمی در دامن زدن به افزایش نرخ تورم در دولت‌های گذشته داشت. اما سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این طرح باعث شد که دولت یازدهم هم چاره‌‌ای جز تکمیل این واحدهای نیمه کاره نداشته باشد و این طرح را به بهترین شکل به سرانجام برساند، دولت البته در کنار به سرانجام رساندن این طرح اقدامات مهمی و کارشناسی دیگری در حوزه تامین مسکن انجام داده که به باور کارشناسان شایان تقدیر است .

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز