مسکن سرمایه ای ترین کالاست

مسکن سرمایه ای ترین کالاست

مسکن نه تنها در کشورمان ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای جهان یک کالای سرمایه ای و بسیار با ارزش است و حتی می توان گفت مسکن سرمایه ای ترین کالایی است که در دنیا وجود دارد. دولت ها همیشه برنامه های بسیار مخصوصی را برای تامین نمودن مسکن مورد احتیاج اتباع خود در نظر می گیرند و بعضی از کشورها که به پذیرش مهاجر نیاز بسیار زیادی دارند، مسکن را به عنوان یک ابزار قرار داده و از آن برای تشویق نمودن متقاضیان برای گرفتن اقامت آن کشور استفاده می کنند.

با وجود این که مسکن در کشورمان ایران به علت هماهنگ نبودن عرضه و تقاضا از شرایط بسیار خاص و ویژه ای برخوردار است و کسانی که در این بازار سرمایه گذاری می کنند تنها مصرف کنندگان مسکن نیستند، اما پیشی بینی ها نشان دهنده ی این موضوع است که قیمت مسکن در کشورهای دیگر هم در مقایسه با دستمزد ها قیمت بسیار بالایی دارد و گاهی از توان خریداران فراتر می رود.

املاک تهران

اهمیت بسیار زیاد مسکن در سبد خانوارها موجب شده است که مرکز مطالعات ساختمان و مسکن جهانی در هر سال یک شاخص را به عنوان شاخص قیمت مسکن به وجود آورند و به قیاس میان قیمت مسکن در کشورهای مختلف دنیا بپردازند. بر اساس شاخص قیمت مسکن در سال 2018، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران که به عنوان پایتخت ایران محسوب می شود حدود 2070 دلار بوده است که در رتبه بندی دنیا از لحاظ میانگین قیمت هر متر مربع مسکن جایگاه 48 را به خود اختصاص داده است. اما باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که این پیش بینی زمانی انجام شده که اقتصاد ایران با تورم و بالا رفتن بسیار شدید قیمت ارز مواجه نشده بود.

بالا رفتن بسیار زیاد قیمت ارز و از بین رفتن ارزش پول ملی، بدون شک ، با این که موجب می شود قیمت مسکن در مقاسیه با کشورهای دیگر از نظر دلاری ارزان تر شود، اما زمینه را برای افزایش قیمت در مقایسه به قدرت خرید مردم به وجود می آود. به این معنی که بالا رفتن قیمت دلار در ایران، موجب می شود که این کشور برای کسانی که در آمدهای دلاری دارند و می خواهند درآمد خود را به ریال خرج کنند، یک کشور ارزان محسوب شود.

پیش بینی های حاکی از این موضوع است که مسکن در مقایسه با قدرت واقعی خرید در ایران، یک کالای بسیار گران قیمت به حساب می آید و آمار و ارقام نشان دهنده ی این مسئله است که در سال قبل قیمت هر متر مربع مسکن در کشور ایران از 4 میلیون تومان کمتر بود که با بالا رفتن قیمت ها به بیشتر از 10 میلیون تومان در سال 1397 رسیده است.

املاک تهران

در این گزارش، مسکن به شکل آپارتمان یا ساختمان مسکونی چند واحدی محسوب شده است و قیمت خرید زمین یا خانه های ویلایی را تعیین نکرده اند.

قیمت مسکن در قطر  و امارات از ایران گران تر است

بر مبنای این گزارش، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در پایتخت کشور امارات به میزان 2705 و در قطر به میزان 4558 دلار بود، اما خرید هر متر مربع ساختمان در کشورهای همسایه ی دیگر ایران، دارای هزینه ای کمتر از ایران می باشد. این گونه که از شواهد بر می آید گرانی مسکن در امارات متحد عربی و قطر به علت زیاد بودن فعالیت های تجاری و حضور شرکت های بسیار زیاد چند ملیتی در این کشورها برمی گردد. به غیر از این دو کشور، قیمت مسکن در کشورهایی مانند عراق، روسیه، ترکیه، آذربایجان، قزاقستان و پاکستان در سال 2018 از ایران ارزان تر بوده است.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که بعضی از کشورها آمار معینی از قیمت مسکن ارائه نداده اند.

مثلاً مردم کشور روسیه برای این که بتوانند هر متر مربع مسکن را در مرکز شهرهای مهم کشورشان خریداری نمایند باید به شکل میانگین حدود 1390 دلار پرداخت نمایند. مردم کشور عراق با پرداخت 1289 دلار در ازای هر متر مربع مسکن می توانند برای خود مسکن خریداری نمایند. میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در کشور ارمنستان برابر با 1194 دلار، در ترکیه برابر با 1049 دلار، در آذربایجان برابر با 1328 دلار، در قزاقزستان برابر با 958 دلار، در گرجستان برابر با 937 دلار و در پاکستان برابر با 756 دلار آمریکا بوده است.

در این گزارش ذکر شده است که فقط 89 کشور آمارهای بسیار دقیق و رسمی از قیمت مسکن خود ارائه داده اند و در بین این کشورها ایران رتبه 48 را دارد. این رده بندی از بالاترین قیمت مسکن که به پایتخت کشور هنگ کنگ اختصاص دارد آغاز شده است و در پایان این فهرست، کشور مصر در پایین ترین رتبه قرار گرفته است.

قیمت مسکن در کشور مصر به شکل میانگین در مقایسه به کشورهای دیگر بسیار کم است و مردم مصر می توانند در ازای خرید هر متر مربع واحد مسکونی 598 دلار آمریکا را بپردازند و صاحب مسکن شوند.

مسکن

منبع: اقتصاد آنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز