مسکن در آستانه رونق است یا تشدید رکود؟

مسکن در آستانه رونق است یا تشدید رکود؟

گزارش ها حاکی از آن است که کاهش نرخ سود بانکی به 15 درصد دارای نتایج مثبتی بوده است که اثرات آن تدریجا در بازارهای مسکن و بورس مشخص می شود. مسعود خوانساری ـ رییس اتاق بازرگانی تهران ـ گفت که علائم کاهش نرخ سود بانکی که در شهریور اتفاق افتاد در اقتصاد کشور خودش را نشان داده است و گرایش افراد به سمت سرمایه گذاری در مسکن و بورس از آثار آن است.

طبق آمار بخش مسکن با 78 بخش اقتصادی رابطه پیشین و با 56 بخش اقتصادی رابطه پسین با ضریب انتشار 1.2 دارد. این بدین معنی است که به ازای هر اشتغال مستقیم 1.2 اشتغال غیر مستقیم به وجود آمده است. علاوه بر این بخش مسکن و ساختمان در اشتغال مستقیم 12 درصد سهم دارند که حدود 3.1 میلیون نفر شاغل را شامل می شود. با این وجود این تعداد در دوره های رکود و رونق مسکن نوسان داشته است.

املاک تهران

در سال 1391 در نتیجه تصمیمات اقتصادی دولت های نهم و دهم قیمت مسکن به یکباره جهش پیدا کرد و همچنین در پایان آن دولت شاهد جهش یکباره نرخ ارز بودیم. بعد از این جهش ها بود که بخش مسکن کشور وارد دوران رکود خود شد و هنوز نتوانسته رونق گذشته را به دست آورد. با این وجود در هشت ماهه نخست امسال میانگین معاملات 7.7 درصد و قیمت مسکن در شهر تهران نیز 7.1 درصد افزایش داشت و شاهد نشانه هایی از پیش رونق در بخش مسکن بودیم.

این افزایش نسبتا خوب باعث امیدوار شدن فعالان بخش مسکن به سرمایه گذاری در این بخش شد. اما به دلیل نوسان قیمت دلار از حدود 3700 تومان به  4200 تومان در طی چند هفته گذشته، احتمال افزایش تدریجی قیمت مسکن بالا رفت. اتفاقی که در صورت رخداد آن باید شاهد رکود بیشتر در بخش مسکن باشیم. بعضی از فروشندگان هم از همین حالا اقدام به افزایش قیمت های پیشنهادی خود نموده اند.

از این اتفاق می تواند دو نتیجه حاصل شود : یکی جذاب شدن بیشتر بازار مسکن برای سرمایه گذاری و دیگری قرار گرفتن نرخ مسکن بالاتر از نرخ تورم، همچنین با کاهش نرخ سود بانکی احتمال دارد مردم سرمایه خود را برای ورود به بازار مسکن از بانک ها خارج کنند. مساله مهمی که باید به آن توجه نمود تولید واحد هایی متناسب با قدرت خرید قشر متوسط و پایین جامعه است. رییس سابق اتحادیه املاک اعتقاد دارد با این شرایط باید منتظر حوادث بسیاری در بازار مسکن باشیم.

به گفته مصطفی‌قلی خسروی احتمال افزایش مجدد قیمت دلار وجود دارد. از طرفی دلار مرجع فعالیت اقتصادی است. بنابراین در صورت افزایش قیمت دلار احتمال می رود قیمت مسکن در سال آینده افزایش یابد. هم اکنون نیز فروشندگان با توجه به افزایش قیمت دلار ، با احتیاط اقدام به فروش مسکن می کنند، چون احتمال می دهند قیمت مسکن در سال آینده افزایش یابد.

املاک تهران

بررسی شرایط نشان از وجود دستکاری هایی توسط مالکان می دهد. آبان ماه امسال شاهد افزایش 18.5 درصدی معاملات مسکن تهران بودیم که بخش قابل توجهی از این افزایش مربوط به حرکت بازار مسکن به سمت واحد های قدیمی ساز برای مقابله با صعود ملایم قیمت ها بود. بنابراین در صورتی که فروشندگان با اینگونه دستکاری ها روند طبیعی بازار مسکن را از بین ببرند باید منتظر رکود تورمی برای آینده بازار مسکن باشیم. با این وجود بررسی ها نشان می دهد که برخی فروشندگان با احساس ایجاد رونق در بخش مسکن، اقدام به افزایش قیمت پیشنهادی خود نموده اند که این تصمیم آنها بر هم زننده تعادل بازار است.

با وجودیکه قیمت مسکن صعود ملایمی را در پیش گرفته است ولی همچنان با سقف توان تقاضای مصرفی فاصله دارد و برای همین مشتریان بالقوه بازار مسکن اقدام به خرید واحدهای قدیمی ساز می کنند تا از مسیر رشد قیمت مسکن عقب نمانند. بخش عرضه مسکن در این معامله دو سر برد در صورتی که در دام رشد لجام گسیخته ی قیمت اسیر نشود می تواند منتفع شود. به ویژه اینکه به گفته کارشناسان با وجود 4.7 میلیون مسکن مازاد در کشور، بخش مسکن مثل دهه های گذشته شرایط رونق ندارد.

منبع : اقتصادآنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز