مسکن تهران در یک سال گذشته چقدر افزایش قیمت داشته است؟

مسکن تهران در یک سال گذشته چقدر افزایش قیمت داشته است؟

تحقیقات و گزارشاتی که به تازگی از سوی وزارت راه و شهرسازی در خصوص تغییر و تحولات بازار مسکن در شهر تهران در ماه مهر سال 1397 منتشر شد، بیانگر این است که میانگین خرید و فروش یک متر مربع زیر بنای واحد مسکونی که در ماه مهر در شهر تهران مورد معامله قرار گرفته است 86.3 میلیون ریال بوده است که به نسبت همین مدت در سال گذشته با رشد 83.1 روبرو شده است.

در گزارشاتی که از سوی دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان این وزارت خانه به انتشار رسیده است، به این موضوع هم اشاره شده است که میانگین قیمت مسکن در ماه مهر در شهر تهران به نسبت ماه قبل از آن یعنی شهریور ماه به میزان 6.3 درصد با رشد مواجه شده است.

املاک تهران

شایان ذکر است که در ماه مهر سال 1397 قیمت مسکن در منطقه یک شهری تهران به 185.3 میلیون ریال  رسید که این میزان بالاترین رشد قیمت مسکن است و همچنین منطقه 18 با 36.4 میلیون ریال با کمترین میزان رشد قیمت مسکن مواجه بوده است.

اگر بیشترین میزان رشد قیمت مسکن در ماه مهر را در نظر بگیریم متوجه می شویم که منطقه 5 شهر تهران با رشدی به میزان 104.8 درصد نسبت به ماه شهریور روبرو بوده است و همچنین کمترین میزان افزایش قیمت هم متعلق به منطقه 12 شهر تهران و با میزان 40.1 درصد است.

در این مدت زمانی که ذکر شد تعداد معامله های واحدهای مسکونی آپارتمانی در شهر تهران در ماه مهر سال 1397 به میزان 9.561 واحد ارتقاء یافته است، این میزان رشد مسکن در ماه مهر نسبت به ماه شهریور با کاهشی به میزان 9.3 درصد و نسبت به ماه مهر سال 1396 با کاهشی به میزان 32.6 درصد مواجه شده است.

اگر به گزارشات و تحقیقات انجام گرفته با دقت نگاه بیندازیم متوجه می شویم که تعداد زیاد معامله های مسکن صورت گرفته در 22 منطقه از مناطق شهری تهران نشان می دهد که منطقه 5 با یک هزار و 327 فقره سهم 16.3 درصدی را به خود اختصاص داده است که این آمار بالاترین تعداد معامله های مسکن صورت گرفته است، همچنین در منطقه 19 با 64 فقره و سهم هشت درصدی، کمترین تعداد معامله ها را مخصوص به خود کرده است. با وجود این آمار و ارقام، بانک مرکزی نیز در ماه مهر گزارشی را منتشر کرده و در آن اعلام نموده بود که تعداد معامله های آپارتمان های مسکونی شهر تهران در این ماه به میزان 9 هزار و 400 واحد رسید که این آمار نسبت به ماه شهریور به میزان 9.5 درصد و نسبت به ماه مهر سال قبل 32.3 درصد با کاهش مواجه شده است.

در گزارش انتشار یافته از سوی بانک مرکزی میانگین قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیر بنای واحد مسکونی که از سوی بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران مورد معامله واقع شده است 96.1 میلیون ریال بوده است که این میزان به نسبت ماه شهریور امسال و ماه مهر سال گذشته به ترتیب 6.4 درصد و 83.5 درصد با افزایش مواجه شده است.

املاک تهران

پایین آمدن 16 درصدی قیمت اجاره و همچنین معامله های مسکن در شهر تهران

در روز سیزدهم آبان ماه رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگویی با خبر گزاری ایرنا این چنین اعلام کرد: از ابتدای امسال تا پایان هشتم آباد ماه سال جاری تعداد قرار دادهای اجاره و خرید و فروش مسکن در شهر تهران 16 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش یافته است.

بازار معاملات مسکن به خصوص در شهر تهران در سال قبل و به خصوص در نیمه ی دوم سال به رشد رسید و این موضوع باعث شد که قیمت مسکن هم رو به رشد بگذارد. این بالا رفتن قیمت تا ماه اردیبهشت سال قبل تداوم داشت، ولی بالا رفتن قیمت ها از خارج شدن مسکن از حالت رکود جلوگیری کرد.

منبع: اقتصاد نیوز.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز