مسکن اجتماعی و زنان سرپرست خانوار

مسکن اجتماعی و زنان سرپرست خانوار

 

مسکن اجتماعی می تواند گام موثری برای توانمند سازی زنان سرپرست خانوار باشد.

خانواده هایی هستند که سرپرستی امور اعضای خانواده ، به عهده ی زنان است. بعد از حمایت هایی که سازمان بهزیستی می کند خدمات پراکنده دیگری بایستی برایشان در نظر گرفته شود. از طرفی هم این زنان بتوانند استقلال مالی پیدا کنند تا دیگر نیازمند ارگان و سازمانی نباشند. یکی از راهکارهای مهم در زاستای توانمند سازی بانوان ، مسکن اجتماعی است.

املاک تهران

مشکلات عمده ی زنان سرپرست خانوار در خصوص ودیعه مسکن، ساخت و خرید مسکن به ویژه در کلان شهرها می باشد از طرفی مشکل بیمه ای آنان نیز در کنار مسکن باید سر و سامان بگیرد تا تحت پوشش بیمه تکمیلی بتوانند دغدغه ی کمتری برای درمان داشته باشند .

مسکن اجتماعی

در جامعه ای که تولید گرا بوده و تولید اساس کار است هر کسی بتواند کار ایجاد کند برای زنان سرپرست خانوار از ارزشمندی بالایی برخوردار است. در این زمینه کارشناسان بر این اصل معتقد هستند که بایستی زندگی ایرانی را در ابعاد مختلف ارتقا دهیم و در اقتصاد و فرهنگ به نوعی کار کنیم که قدرت ایران را افزایش دهیم .

در سال 96 مسکن زنان سرپرست خانوار و خانواده های دارای معلول و تمام کردن مسکن برای آنان توسط دولت و خییرین انجام خواهد شد. از طرفی هم وزیر تعاون و رفاه اجتماعی در این باره خاطر نشان کرده است که امیدواریم بتوانیم رنج زندگی را کم کرده تا مردم با کرامت تر زندگی کنند.

علاوه بر این در حوزه ی زنان سرپرست خانوار تلاش هایی صورت گرفته تا طرح مسکن اجتماعی و حمایتی را اجرا کنند. علاوه بر مسکن اجتماعی بیمه بازنشستگی زنان سرپرست خانوار را نیز پیگیری می کنند و تا کنون 200 هزار زن سرپرست خانوار از این خدمات بهره برده اند. در این باره گقته می شود که تا پایان امسال 20 هزار واحد مسکونی به خانواده های شناسایی شده داری زن سرپرست خانوار یا دارای دو فرزند معلول واگذار می شود و این فرایند در سال های آینده هم ادامه دارد.

از طرفی طبق توافقی که بین وزیر مسکن با وزرات رفاه شده است قرار بر این شده که وزارت مسکن زمین رایگان در اختیار افراد قرار بدهد و این وزارتخانه وام قرض الحسنه تا سقف 20 میلیون تومان و وزارت رفاه 6 میلیون تومان وام بلاعوض به این قشر واگذار کنند. از طرفی هم طبق توافقی که با سازمان بهزیستی در خصوص ساخت مسکن برای افرادی که تحت پوشش این سازمان هستند انجام شده و اولویت نخست به زنان سرپرست خانوار داده خواهد شد.

طبق قانون جامع رفاه و تأمین اجتماعی که در سال 83 برای زنان سرپرست خانوار به تصویب رسید، مشخص گردید دولت به عنوان متولی رفاه اجتماعی وظیفه دارد برنامه ریزی و سیاستگذاری را در حوزه‌های رفاهی، حمایتی و بیمه‌ای برای رفاه عموم انجام دهد و بهزیستی و کمیته امداد نیز همکاری های لازم را در این زمینه داشته باشند.

هر چند منابع مطالعاتی و اطلاعاتی درباره شمار زنان سرپرست خانوار در کشورمان بسیار محدود و ناقص است و حتی تعدادی از زنان همچون زنان بدسرپرست، از نظر برخی سازمان‌های حمایتی در تعریف زنان سرپرست خانوار نمی‌گنجند و به همین علت با وجود سرپرست خانوار بودن در آمار‌ها دیده نمی‌شوند، آنچه حائز اهمیت است توانمند سازی این تعداد از زنان در جهت کاهش نیاز حمایتی آنهاست. یکی از مهمترین این راهکار ها ، تامین مسکن برای این افراد است. مسکن اجتماعی طرحی خوب برای این موضوع خواهد بود.

نکته قابل توجه درباره زنان سرپرست خانوار این است که درصد بالایی از این زنان تحصیلات بالا و مهارت خاصی ندارند و از طرف خانواده نیز حمایت نمی‌شوند. به همین دلیل میزان آسیب پذیری زنان سرپرست خانوار افزایش می‌یابد، بنابراین اگر زنان سرپرست خانوار که تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند توانمند نشوند می توانند با مشکلات فراوانی مواجه گردند.

بهزیستی و کمیته امداد و در سال های اخیر شهرداری نیز طرح هایی را برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مطرح کرده اند، برنامه بهزیستی برای اینگونه افراد شامل پرداخت کمک هزینه آموزشی از قبیل فنی و حرفه ای، ‌تحصیلی ( محصلین، ‌دانشجویان، سواد آموزی) و ایجاد اشتغال و کاریابی و پرداخت سرمایه کار است. کمیته امداد نیز تأمین سرمایه یا ابزار کار، اعطای وام های کسب و اشتغال (خودکفایی)، پرداخت وام های ضروری (قرض الحسنه)، ارائه آموزش های فنی و حرفه‌ای و کاریابی را در دستور کار خود قرار داده است.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 (1 رای)