مسکن اجتماعی ، مسکنی برای کم درآمدها

مسکن اجتماعی ، مسکنی برای کم درآمدها

مسکن اجتماعی، راه حلی برای خانه دار شدن افراد کم درآمد

مدتی است که در زمینه مسکن اجتماعی صحبت هایی رد ودل می شود. اما حالا این طرح با آغاز ساخت 750 واحد مسکونی در یزد ، به صورت رسمی وارد فاز اجرایی شد. این طرح که در واقع در مقابل طرح مسکن مهر قرار دارد، قرار است مشکلات مسکن مهر را نداشته باشد تا از تجربه آن طرح استفاده درست شده باشد. در این طرح که قرار است مسکن های ارزان قیمت در اختیار زوج های جوان و افراد کم توان قرار گیرد، پیش پرداخت خیلی زیاد وجود ندارد. همین امر باعث شده تا کارشناسان بسیاری با این طرح همسو شده و از ان دفاع نمایند. همچنین به احتمال زیاد این طرح در حاشیه ی شهر ها اجرا نخواهد شد تا مشکلات زیر بنایی به وجود نیاید. برای این طرح کارشناسان زیادی نظر داده اند و امید است مشکلات مسکن مهر را به همراه نداشته باشد.

املاک تهران

مسکن اجتماعی در دل شهر

مسکن اجتماعی بر خلاف مسکن مهر که در حاشیه شهر ها و گاهی در کیلومترها دورتر از شهر ساخته شده است، قرار است در دل شهر باشد. طبق نشرات کارشناسان، ایجاد کردن زیربناهای لازم برای یک مجموعه حاشیه شهر، از ایجاد همان واحد ها در درون شهر بیشتر است. چرا که وقتی مجموعه ای در دل شهر باشد،  دیگر نیاز به ساخت بیمارستان و مسجد و پارک مختص آنجا نیست و می توان از دیگر امکانات موجود در آن منطقه استفاده کرد. در واقع مسکن اجتماعی قرار است در دل شهر و در بافت فرسوده ساخته شود تا هم بافت های فرسوده سر و سامان یابند و هم افراد در دل شهر صاحب خانه شوند. اولویت نیز با همان افراد کم بضاعت ساکن در بافت فرسوده مورد نظر است.

مسکن اجتماعی

فقط برای کم درآمد ها

طبق طرح مسکن اجتماعی ، اولویت اول با افرادی است که از قشر پایین جامعه هستند و درآمد کمتری دارند. همین امر باعث شده تا دولت میزان پیش پرداخت را بسیار پایین در نظر بگیرد تا همه افرادد کم بضاعت بتوانند از این طرح استفاده کنند. همچنین برای استفاده هرچه بیشتر افراد کم بضاعت، تسهیلات خرید مسکن در تهران تا 4 برابر افزایش پیدا کرده است . همچنین این تسهیلات با کمترین نرخ سود بانکی ارائه خواهند شد.

دهک های 1 تا 4 ، جامعه هدف مسکن اجتماعی است. اقشار کم در امدی که در معرض آسیب های جدی قرار دارند و به سختی روزگار خود را سپری می کنند. از جمله این افراد می توان به معلولان، مددجویان بهزیستی، مستمری بگیران، کارگران و بازنشستگان اشاره کرد. این طرح که برای اولین بار در 11 اسفند 1393 در هیئت دولت مطرح شد، اکنون به آغاز اجرا رسیده است.

این طرح پس از بررسی هیا زیاد و گرفتن نظرات کارشناسان مختلف، در آذر ماه 1395 به تصویب هیئت دولت رسید. یکی از مهمترین نکته های این طرح که باعث جذابیت آن برای بخش های گوناگون تصمیم گیر شده است، ساماندهی بافت فرسوده است. چرا که این طرح با یک تیر دو نشان را خواهد شد. هم افراد کم درآمد را خانه دار کرده است و هم بافت فرسوده را نوسازی نموده است.

مسکن اجتماعی 2

یزد اغاز راه مسکن اجتماعی

روز 16 دی 1395، زنگ آغاز مسکن اجتماعی در شهر یزد به صدا در آمد تا یزد خود را به عنوان اولین شهر در این طرح مطرح کند. در این طرح قرار است 750 واحد مسکونی در شهر یزد ساخته شود. البته این گوشه ای از این طرح بوده و در کل کشور 25 هزار واحد مسکونی زیر نظر این طرح ساخته خواهد شد. در این طرح علاوه بر دولت خیر ین مسکن ساز و حتی بهزیسیتی نیز شرکت دارند تا مشکلات تامین مالی تا حد بسیار زیادی از طریق این مراکز حل شود.

امید است با اجرای درست این طرح، افراد کم درآمد نیز صاحب خانه شوند و از بلاتکلیفی و مشکلات پیش رو رهایی یابند.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز