مسکن اجتماعی در آستانه اجرا

مسکن اجتماعی در آستانه اجرا

مسکن اجتماعی یکی از طرح های مثبت دولت آقای روحانی برای مسکن دار کردن افرادی است که از هر نظر نیاز به حمایت دارند. این طرح را می توان تنها طرحی در دولت یازدهم دانست که برای مسکن دار کردن خانوار ها به وجود آمده است . در واقع دولت تا ماه های پایانی عمر دولت خود در حال صحبت در مورد مسکن مهر بوده است. البته از مسکن مهر استفاده هایی نیز در این دولت شده است که در جای خود می توان در مورد آن بحث کرد.

املاک تهران

دولت یازدهم با مزخرف خواندنمسکن مهر عملا تا ماه های پایانی سال 95 از به عهده گرفتن مسئولیت این طرح شانه خالی کرده بود. البته از حق که نگذریم مسکن مهر مشکلات فراوان بسیار زیادی داشت که باید اصلاح می شد اما متاسفانه دولت قبل با شتابزدگی این طرح عظیم ملی را استارت زد و مشکلات فراوانی را برای مسکن مهر به وجود آورد. اما دولت یازدهم می توانست با رفع برخی نواقص این طرح را در همان سال های اولیه استقرار دولت به اتمام برساند اما متاسفانه با بی توجهی به آن نگاه کرد. هرچند در ماه های پایانی سال 95 قول دولت مبنی بر اتمام این پروژه تا پایان مرداد 96 به گوش رسید و مبلغ تسهیلات نیز افزایش داده شد ، اما امید به وجود آمده با مشلاتی که بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات به وجود اورد سریعا به نا امیدی بدل شد.

مسکن اجتماعی

اما حالا دولت آن هم در ماه های پایانی عمر خود می خواهد طرحی را به اجرا برساند که طبق آن افرادی که از بضاعت مالی کمی برخوردارند صاحبخانه شود. البته دولت در طراحی این طرح بزرگ سعی کرده تا مشکلاتی که در مسکن مهر وجود داشته که باعث شده آن را مزخرف بخواند برطرف نماید. یکی از بزرگترین مشکلات این طرح عدم کارشناسی در مورد میزان نیاز هر منطقه به مسکن بوده است . مشکلی که الان باعث ایجاد تعداد زیادی مسکن خالی در برخی از شهر ها و مشکل کمبود مسکن در برخی دیگر از شهر ها شده است.

اما یکی از ویژگی های مهم این طرح مسکن اجتماعی ، مشارکت دادن بسیاری از نهاد های مهم کشوری که در زمینه مسائل خیریه دخیل هستند می باشد. این نهاد ها که از جمله آن ها می توان به کمیته امداد امام خمینی و همچنین بهزیستی و یا دیگر خیریه ها اشاره کرد، بخش بسیار زیادی از طرح را بر عهده خواهند داشت تا طرح به درستی و با سهولت بیشتری به اجرا برسد. البته مجری اصلی این طرح بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار داده شده است تا از سه دهه تجربه در این عرصه نهایت استفاده را بکند.

هرچند این طرح بسیار دیر در مرحله اجرا افتاده است و همین مسدله شاعبه هایی را مبنی بر انتخاباتی بودن این طرح ایجاد کرده است ، اما آنچه که مهم است این موضوع است که در صورتی که این طرح به اجرا برسد شاهد اتفاقات بسیار خوبی برای جوانان کم درآمد و همچنین خانوارهای بدون سرپرست یا کم بضاعت خواهیم بود. البته باید دانست که مسکن مهر نیز با همچین سودایی پا به عرصه اقتصاد گذاشت اما متاسفانه به علت شتابزدگی دولت قبل شاهد این موضوع بودیم که الان یکی از چالش های بزرگ اقتصاد به حساب می آید.

در صورتی که دولت یازدهم بتواند تعهدات خود در زمینه مسکن اجتماعی را به عرصه اجرا برساند ، یادگاری خوبی از خود بر جای گذاشته است. یادگاریی که باعث شادمانی بسیاری از هموطنان کم بضاعت و بی بضاعت در سرتا سر ایران خواهد شد. البته باید دید که این وعده تاچه حد و با چه ویژگی هایی به اجرا می رسد تا در مورد آن قضاوت شود

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز