مسئولان ایمنی ساختمان را جدی بگیرند

مسئولان ایمنی ساختمان را جدی بگیرند

بعد از حادثه پلاسکو نگاه ویژه ای به ایمنی ساختمان می شود

ایمنی ساختمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما متاسفانه در دهه های گذشته به مبحث ایمنی ساختمان ها درایران توجه ویژه نشده بود.  برای همین مشکلات بسیار بزرگی برای صنعت ساختمان به وجود آمد. البته در سال های گذشته سخت گیری های بیشتری در ساخت و ساز ها توسط شهرداری ها به عمل آمده است. هر چند این سخت گیری یا به عبارتی طبق قانون عمل کردن شهرداری به مزاق برخی بلند مرتبه سازان خوش نمی آید، اما می تواند کمک بسیاری در زمینه ایمن شدن شهر ها بنماید.

املاک تهران

از زمانی که حادثه پلاسکو در شهر تهران اتفاق افتاد و آتش نشان های غیور کشورمان جان خود را برای نجات جان و مال هموطنانشان فدا کردند، بحث ایمنی ساختمان بر سر زبان ها افتاده است. ایمنی می تواند در مرحله پیش از ساخت ، ساخت و یا پس از بهره برداری باشد . در واقع ایمنی در تمامی مراحل ایجاد و اداره یک ساختمان باید مد نظر باشد تا مشکل حادی گریبان گیر ساختمان نشود. چه بسا مشکلی که برای یک ساختمان پیش بیاید به مشکلی ملی تبدیل شود.

در شهر تهران به عنوان پایتخت و مهمترین شهر استان بررسی های مختلفی در مورد ساختمان های مرتفع انجام گرفته است. در تهران در حال حاضر 978 ساختمان با ارتفاع بیش از 12 طبقه وجود دارد. البته این آمار تا همین چند ماه پیش 979 ساختمان بود که پس از حادثه پلاسکو یکی از ساختمان های بلند تهران کم شد.

ایمنی ساختمان

طبق آمار بدست آمده حدودا یک چهارم این ساختمان های بلند مرتبه مجهول الهویه هستند. مجهول الهویه بودن ساختمان به این معناست که این ساختمان فاقد یکی از مدارک معتبر ساختمانی ( مثل پروانه ساختمانی، پایان کار، مجوز کمسیون ماده 5 و ..) است. در واقع این ساختمان ها نتوانسته اند تمامی ضوابط مورد نظر شهرداری را انجام دهند. اکثر این ساختمان ها قبل از سال 85 ساخته شده اند و عمری بیشتر از 10 سال دارند.

اما حدود یک سوم از این ساختمان های بلند مرتبه در معابر صعب العبور هستند. صعب العبور بودن ساختمان می تواند ایمنی ساختمان را با مخاطره مواجه کند. چرا که در مورد خطر نیروهای امدادی نمی توانند به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند. این برج ها در مناطقی قرار گرفته اند که جرثقیل های امدادی تقریبا نمی توانند به سمت آن ها پیشروی کنند و اگر اتفاقی بیافتد در واقع از این نوع ماشین ها که نقش بسیار مهمی را بر عهده دارند هیچ کاری ساخته نیست.

از دیگر برج هایی که در معرض هشدار قرار دارند، برج های ممنوعه هستند. این برج ها مشکوک به نواقص فنی می باشند. این برج ها که عموما در پنج سال گذشته به ساخت رسیده اند، مجوز های لازم ایمنی را دریافت نکرده اند و به همین علت ممنوعه نام گرفته اند .

اما متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلات ایمنی ساختمان در برج های تهران، سیستم های ایمنی تزئینی هستند. بسیاری از ساختمان هایی که بر روی بام خود جایی برای هلیکوپتر در نظر گرفته اند، از نظر فنی قابلیت فرود هلیکوپتر بر روی آن ها وجود ندارد. بسیاری از سیستم های ایمنی دیگر نیز در بسیاری از ساختمان ها کاملا تزئینی هستند.

آنچه که در بالا به آن اشاره شد عوامل خطرناکی هستند که در ایمنی ساختمان در شهر تهران رعایت نشده اند. البته آمارها مربوط به ساختمان های بالای 12 طبقه است که بلند مرتبه نامیده می شوند. شهرهای کوچکتر تعداد کمتری از این ساختمان ها دارند و عموما به علت نوساز بودن اکثر این ساختمان ها در شهرهای دیگر ، عوامل خطرساز آن ها نیز کمتر بوده و در وضعیت هشدار در حد ساختمان های تهران قرار ندارند.

امید است با استفاده از تجربه پلاسکو هرچه سریعتر به ایمنی ساختمان های کشور رسیدگی شود.

 

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز