لوکس سازی در دوران رکود مسکن

لوکس سازی در دوران رکود مسکن

در شرایطی که بازار مسکن در رکود شدید به سر می برد، لوکس سازی در پایتخت همچنان رونق دارد

شرایطی رکود مسکن که در حال حاضر در این حوزه حکم فرماست بیشتر شبیه به قفل بزرگی است که بر معاملات مسکن زده شده است و کلیدی برای آن وجود ندارد. در حالی که در سه سال و نیم اخیر و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ، امید های بسیار زیادی در دل مردم برای کنترل قیمت ها و جلوگیری از افزایش قیمت ها به وجود آمد، اما با سیاست های انقباضی دولت یازدهم تورم شدید اوایل دولت تبدیل به رکود خانمان سوز شد. رکود به وجود آمده به گفته برخی کارشناسان حتی از تورم سال های 91 و 92 نیز بدتر بوده و باعث ضرر بسیار شدیدتری به اقتصاد ایران شده است.

املاک تهران

این رکود فزاینده علاوه بر بخش مسکن باعث آسیب به بخش های دیگر نیز شدهاست. همانطور که مشخص است صنعت ساختمان سازی با مشاغل مختلفی سر و کار دارد و همین گستردگی این صنعت باعث شده تا دیگر مشاغل نیز از این رکود آسیب ببینند. رکودی که در سه سال و نیم اخیر باعث خسارت زیادی به انواع کارگاه های مختلف مرتبط با این حوزه شده است.

رکود مسکن

اما نکته جالب در زمینه بازار مسکن، افزایش " لوکس سازی " در سال های اخیر است. هرچند با توجه به ریکرد دولت و نگاه دولتمردان به فضای جامعه ، تجمل گرایی و لوکس سازی امری غیر طبیعی به نظر نمی رسد، اما ساختمان های لوکسی که در این شرایط رکود بازار مسکن سر به فلک می کشند، تعجب همگان را برانگیخته است.

در واقع سرمایه گذارانی که می توانند با سرمایه گذاری در بخش مسکن و نگاه به افرادی که از نداشتن خانه ضررهای بسیار زیادی را برده اند، سرمایه خود را به سمت ساختمان های لوکس برده اند و همین امر باعث شده تا اکثر سرمایه این افراد که می توانند نقش مهمی در اقتصاد داشته باشند، در ساخت این ساختمان های خاص انباشته شود. ساختمان های لوکس مشتری زیادی هم ندارند اما قطعا می توانند سود کلانی برای سرمایه گذاران بخش مسکن داشته باشند و همین امر در کنار نگاه خاص دولت به این امر باعث شکل گیری این مسئله شده است.

در شهر تهران و در مناطقی از شهر تهران که بیشترین حجم خانه های خالی وجود دارد، همچنان ساخت و ساز رونق داشته و سرمایه گذاران در حال سرمایه گذاری بر روی ساختمان هایی هستند که احتمالا تا سال ها مشتری مشخصی نخواهد داشت. همین موضوع است که باعث انباشت سرمایه و به عبارت بهتر محبوس شدن سرمایه در این حوزه یم شود تا دیگر بخش ها همچنان قفل بماند.

در واقع 44 درصد از ساختمان هایی که در منطقه 1 تهران واقع شده اند، در 10 سال گذشته به ساخت رسیده اند و اکثر آن ها از جمله ساختمان های لوکس به حساب می آیند. این منطقه از جمله مناطق تهران با میزان بالای مسکن خالی است که هیچ متقاضی برای ورود به آن ها وجود نداشته و احتمالا هم نخواهد داشت مگر به میزان بسیار کم.

در واقع این ساختمان ها نوعی تله سرمایه گذاری محسوب می شوند که در شهر تهران به وفور یافت می شوند. این تله های سرمایه گذاری باعث خوابیدن سرمایه های سرمایه گذارانی که با شوق فراوان اقدام به سرمایه گذاری کرده اند شده و همین امر سرمایه گذاری در بخش های دیگر – یعنی بخش های غیر لوکس – را با مشکلات فراوان روبه رو می کند.

امید است با آگاهی بخشی به نو سرمایه گذاران مسکن ( کسانی که می خواهند به تازگی در بخش مسکن سرمایه گذاری کنند ) انباشت سرمایه در جاهای بیهوده این حوزه با کاهش رو به رو شده و رونق در بخش های دیگر مسکن مشاهده گردد.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز