قوانین منتشر کردن اوراق رهنی مسکن به شبکه بانکی کشور اعلام شد

قوانین منتشر کردن اوراق رهنی مسکن به شبکه بانکی کشور اعلام شد

بانک مرکزی در یک بخشنامه « قوانینی که بر انتشار اوراق رهنی توسط موسسه های اعتباری را نظارت می کند» به تمام بانک ها و موسسه های اعتباری اعلام کرد.

یکی از موثرترین واسطه های گردش پول، بانک ها هستند که وجوه مازاد اشخاص حقیقی و حقوقی را جمع کرده و در اختیار کسانی قرار می دهند که در رشته ی اقتصاد فعال هستند. این امر باعث شده که منابع مالی طرح ها و پروژ های اقتصادی تامین شود و اقتصاد رشد چشمگیری داشته باشد.

املاک تهران

و اگر بانک ها دچار مشکل مالی شوند، اگر دارایی های بانک تبدیل به اوراق بها دار شوند، منابع مالی آن ها با یک روش جدید تامین می شود. اوراق بهادار با حمایت وام های رهنی، ابزاری ست که نشان می دهد حقوق کسی که آن اوراق را در اختیار دارد، بر وجوه دریافتی از ناشر است.

اوراق بهادار با حمایت دارایی که جریان نقدی آن ها را به حمایت اصل و سود های پرداختی به راه خود ادامه می دهد و خود مجموعه ای از وام های رهنی است.

در هفدهم بهمن ماه سال جاری  ده مورد از قوانین نظارت بر نشر اوراق رهنی توسط موسسات اعتباری در شورای پول و اعتبار تصویب شد.

که بر پایه این قوانین منتشر کردن اوراق رهنی توسط موسسه های اعتباری بر پایه ی قوانین زیر و با اجازه از بانک مرکزی به انجام می رسد.

بر اساس این قانون موسسه اعتباری وظیفه دارد که برای گرفتن مجوز منتشر کردن اوراق رهنی در بازار سرمایه، ابتدا موافقت بانک مرکزی را بگیرد و سپس یک گزارش توجیهی برای تامین منابع مالی از راه منتشر کردن اوراق رهنی، به همراه نظر حسابرس مورد اعتماد بانک مرکزی را به این بانک ارسال نماید.

و بانک مرکزی نهایتا تا مدت 30 روز کاری پس از گذشت تکمیل مدارک، نظریه ی خود را در این مورد ، با در نظر گرفتن سیاست های پولی و اعتباری به موسسه اعتباری مورد نظر ابلاغ می نماید.

و آن موسسه اعتباری تنها اجازه دارد که اوراق رهنی مربوط به اتکا تسهیلات فروش قسطی و مرابحه خرید مسکن را منتشر کند.

باید حداقل 2 سال از تاریخ اعطا شدن امکانات و تسهیلات اوراق رهنی گذشته باشد و بر پایه ی قوانین و ضوابط اعلام شده ی بانک مرکزی در مورد دسته بندی دارایی های موسسات اعتباری، در طبقه بندی جاری شده، قرار داشته باشند.

املاک تهران

تحت هیچگونه شرایطی یک موسسه اعتباری اجازه ندارد که تسهیلاتی به نهادهای واسطه و ضامن و متعهد به پذیره نویسی اوراق رهنی مورد ارتباط با خود و همچنین دیگر موسسات اعتباری ارائه دهد؛ تا زمان سر رسیدن اوراق و زمانی که اجازه ی خریداری اوراق رهنی مرتبط با خود را داشته باشند.

با این بخشنامه ی بانک مرکزی که امروز (یکشنبه) انتشار یافت، موسسه اعتباری وظیفه دارد که در ضمانت و پذیره نویسی اوراق رهنی مرتبط با خود و دیگر موسسات اعتباری قوانین ناظر بر امکانات و تعهدات بزرگ، تسهیلات و تعهدات کسانی که مرتبط با آن هستند و سایر قوانین، عمل نماید.

هزینه ی مالی منتشر کردن اوراق رهنی که قابل محاسبه درحساب های سهم سپرده گزار از سود مشاع ( در قالب دستور العمل چگونگی حساب کردن سود مشاع) نخواهد بود.

موسسه اعتباری وظیفه دارد، تسهیلات و امکانات موضوع اوراق رهنی را از حساب های خودش خارج نماید.

بانک مرکزی هم وظیفه دارد سرفصل حساب های دفتر کل را در مورد موضوع انتشار اوراق رهنی ایجاد نماید.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز